Åka hästtransport för första gången?

C

cafu

Ska ev. i helgen hämta hem en 3-åring som aldrig åkt vanlig hästtransport, bara öppen kreaturskärra efter traktor.

Ska jag bara förutsätta att det går bra eller gardera mig på något sätt, t ex med linor eller hjälp? Å ena sidan kanske det är naivt att räkna med att det ska gå lätt. Å andra sidan har ju hästen heller ingen negativ erfarenhet av lastning. Det är också en ganska lång resa och det känns lite onödigt att ta med folk om det kanske inte behövs. Är osäker på hur mycket ägaren kan hjälpa till då han är lite äldre. Är själv gravid i 8:e månaden och vill inte ta några onödiga risker....och då min egen häst i princip alltid gått på transporten utan problem (ända sedan hon var föl) är min erfarenhet av att lasta hästar som inte vill gå på begränsad!

Sv: Åka hästtransport för första gången?

Ska ev. i helgen hämta hem en 3-åring som aldrig åkt vanlig hästtransport, bara öppen kreaturskärra efter traktor.

Ska jag bara förutsätta att det går bra eller gardera mig på något sätt, t ex med linor eller hjälp? Å ena sidan kanske det är naivt att räkna med att det ska gå lätt. Å andra sidan har ju hästen heller ingen negativ erfarenhet av lastning. Det är också en ganska lång resa och det känns lite onödigt att ta med folk om det kanske inte behövs. Är osäker på hur mycket ägaren kan hjälpa till då han är lite äldre. Är själv gravid i 8:e månaden och vill inte ta några onödiga risker....och då min egen häst i princip alltid gått på transporten utan problem (ända sedan hon var föl) är min erfarenhet av att lasta hästar som inte vill gå på begränsad!

Om nu hästen är van vid att iallafall åka så tror jag inte att det ska vara något bekymmer.
Det du kan tänka på är ju att öppna framdörren, ställ släpet så att ljuset lyser in i transporten.

Har du inte någon som åtminstone kan åka med dig? har själv barn och allt kan ju faktiskt hända, inte med hästen nödvändigtvis, men med dig. Om du kommer i stressig situation eller får en spark, så kan det ju bli problem. Bara en tanke.

Lycka till med lilla hästen och att du ska bli mamma.:love:

Min första tanke var: - Herregud om han är van att åka efter traktor och öppen kreaturskärra, då tål han vad som helst. Men det är inte säkert, han kanske gillar att stå och se vart han åker. Ta det lugnt. Hoppas det går bra.

Har du inte möjlighet att ha med nån sällskapshäst?
Om det är en längre resa kan det ju vara bra första gången. En vanlig hästransport har ju begränsat seénde ut.
Se till att den har nåt att göra under resan, hönät eller dyl.

Jag har en 2 åring som hade åkt transport ett par gånger fast endast med sällskap.
För ett par veckor sedan åkte han iväg på lite bete och fick då åka själv för första gången.
Det handlade om 3-4 mil bara men ändå lite nervös.
Det hela gick super. Han gnäggade lite då och då men stod helt still utan bråk.

Det är en chansning men har den klarat av att åka själv tidigare så ska det nog gå bra.

Lycka till

Konstra inte till det. Har han åkt förut och så påvert fordon så är det nog ingen skrajsen stackare.

Lasta, kör försiktigt. Bara bra om ni ska åka längre sträcka, då hinner hästen vänja sig och slappna av en smula. Och kommer ihåg upplevelsen hyfsat positivt.

Håller med om att man inte ska konstra till det, utan bara uppträda som om det vore det mest naturliga i världen att gå på transporten... Däremot rekommenderar jag verkligen du ska ha med dig en hästvan medhjälpare, vore ju snopet om något går på tok för att man inte har en medhjälpare som kunde hjälpa till i rätt ögonblick och hästen upplever obehag i samband med lastning/åka transport... Och så får du ju sällskap på den långa resan:idea:.

Tack för alla svar!

Jag ska inte åka helt själv utan min sambo följer med och är förstås en god hjälp om allt går som planerat (mana på och stänga därbak m.m.). Dock är han hästrädd :crazy: så om något går fel är han väl inte den som kan ge den bästa hjälpen...

Jag tror också att om man inte gör någon stor affär av det hela utan förutsätter att hästen ska gå på så borde det gå bra. Det är just det där OM hästen får för sig att krångla och blir upprörd...så vill inte jag i mitt tillstånd ta någon diskussion med den. Och som ni skriver så vill man ju också att denna första gång hästen åker transport ska bli en bra upplevelse.

Förhoppningsvis har hästen så mycket förtroende för ägaren så att hon glatt lunkar efter honom in i transporten och jag kan stå bredvid och titta på i lugn och ro :angel:

Det där att ta med en sällskapshäst tänker jag bara är att krångla till det, dessutom har jag ingen transport som jag får köra 2 tunga kallblod i :o. Annars hade gammelvalacken här hemma nog varit ett lugnande sällskap för unga damen!

Äh, vi chansar nog på att det ska gå bra! I värsta fall får vi väl ringa efter någon på plats! :)

Varför stirrar alla upp sig med en häst som aldrig har åkt? Jag kan säga att jag är orolig då mitt sto skall åka. Hon har varit i diket 2 ggr med transport och har dåliga erfarenheter. Men en häst som aldrig har åkt. Varför vara orolig?

Den här hästen har ju dessutom åkt innan. I fordon som jag tror kan vara lite jobbigare att åka i än en transport (beroende på vilket märke man väljer ;))

Som andra sagt, tror inte du behöver krångla till det.
När vi hämtade vår unghäst tänkte jag att vi tar det lugnt och står utanför och kikar in medan maken höll på att spåna upp... då plötsligt bestämmer sig lill-kräket för att det såg så spännande ut där inne, vitt spån och hö längst in :d så det var bara att be maken ta emot när pålle klampa in :angel:
Så gör så, ta det lugnt, låt hästen kolla om den vill, och så kan du ju klargöra att det finns mat längst in :angel: brukar funka på de flesta kallblod :p

Hej.. En häst på min ridskola har oxå bara åkt i kärra efter traktor och han är helt omöjlig att lasta i en vanlig hästtransport.. Han blir rädd eftersom det blir så instängt.. Fast han är ju iofs äldre är väl ca 12-13 år och har bara åkt i sån vagn så man kan ju förstå att han blir lite misstänksam mot en vanlig hästtransport.. Men eftersom din häst var mycket yngre så tror jag inte det ska vara någon fara. Det blir ju vad man gör det till och om man förväntar sig att hästen ska börja krångla så känner ju hästen det på sig så det bästa är att bara hålla sig lugn och låstas som ingenting.

Jag hade inte stissat upp mig över att hästen inte åkt transport tidigare. När jag lastade min unghäst så gick jag bara på med honom. Han hann inte ens fundera på vad som hände innan han var inne. När vi sedan skulle åka hem så traskade han in före mig för då var inte jag med i hans tanke gång:rofl:

Ta med lina så kan ju kanske ägaren bara hålla den som stöd om det skulle krångla. Men gör ingen stor sak av lastningen!

Hej!

Nu är hon hemma och det gick bra, blev lite osäker när hon skulle gå på bara, slängde sig av en gång men gick på igen sen. Själva resan gick helt utan problem.

Tack för uppmuntran innan! :bump:

Liknande trådar

Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 660
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 825
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 229
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar