Åka eller hema det är frågan? snabba svar

Lejonstjarna

Trådstartare
Min gammel kille har fått hov böld.:( Hovis var här idag men fick inte upp den så nu står han på box så att han inte skall röra sig för mycket. Tyvärr så är hästen kolik häst Med väldigt många kolik anfall bakom sig. (Främst gas och förståppning.) I vanliga fall går hästen på lösdrift för att håla igång magen och det funkar kanon. Men det går ju inte nu. Har även pratat med vet och vet har pratat med helsingborg Vi kan om vi vill köra ner hästen till helsingborg i morgon med tanke på att även fast det bara är en hov böld så är klenik vård det bästa pga magen. Men tvekar är det rätt att köra ner hästen 35 mil när han står på tre ben? Men är det rätt att låta hästen stå hemma på tre ben och få kolik och då inte kunna gå med honom. På klenik så kan han ju få den bästa vården derekt om det skulle behövas men tycker inte om klenikens hovis. Tvekar och resonerar funderar.
Hur hade ni gjort?:confused:

Magens åkomma är troligtvis nedsat tarmfunktion pga dålig avmaskning då hästen var ung. anda sättet att få reda på det sökert är vid obdution och det vill jag inte riktigt än.
Jag kommer nog att lasta och åka men resonerar jag rätt är det rätt av mig att låtta han lida i 35 mil?:cry:

Sv: Åka eller hema det är frågan? snabba svar

Ge paraffinolja i maten och avvakta blir mitt tips. Står hästen på tre ben så är säkerligen bölden åtkomlig inom kort.

Varför tycker du inte om klinikens hovslagare?
Jag bor i närheten och har varit inne med en hel dröse hästar (inte bara mina egna) Jag tycker att dom är bra! Både hovslagare och övrig personal.
Om du är så orolig för magen så skulle du nog köra men jag tror också att din hovslagare kommer åt bölden bara den får mogna någon dag, förutsatt att han inte är någon amatör.

Såg nu att det där blev lite fel.
Låt mig förklara:
Det finns en del som kan verka och sko en normal häst men vid komplikationer så visar det sig att dom inte alls är vad dom utgett sig för att vara dvs. auktoriserade.
Har bittert fått lära mig det den hårda vägen när jag var ung och blåögd, därför den lite sura tonen.

Hoppas din sjukling blir bättre snart!

Han får redan allt mag och tarm b-vitamin och perafinn olja. Bölden sitter väldigt Djuppt så den kommer antagligen på upp i kronranden. Bara det går fort. Nu vart jag ännu mera osäker.

Hovis är både utbildad och kompitent så hans kunskaper är jag inte orolig för. Vet inte varför jag inte tycker om klenikens hovis kanske för att de inte är min hovis om du förstrår hur jag menar bara det bästa får röra mina hästrars fötter.

Problemet är vi vet att hästen kommer att få kolik det är bara en tidsfråga när.
Ush tenk om man ändå kunde se in i framtiden.

Går det inte att ge smärtstillande,och sen åka? Eller är det dumt? (har NOLL erfarenhet av både hovböld,och kolikhästar)

Jag skulle åka. Är det en djup böld skulle jag vilja röntga hoven för att kolla hovbenet.

Jo det går men de flesta inte alla stör magfuktionen på något sätt men som hästen rör sig måste han ha smärt stilande om han ens skall ta sig till släppet. Så åker vi i morgon så får vet komma innan resan.

För det första. Helsingborgs Djursjukhus har väl en sisådär 3 hovisar i alla fall som skor, så det är inte bara en.

För det andra, är du säker på att det är en böld? Det kan ju vara en hovbensfraktur t ex?

Jag åkte själv in med min häst akut till Hbg förra fredagen pga misstänkt hovböld. Jag hade tänkt mig att hovis skulle ta det först, men när jag inte fick tag i honom direkt lastade jag och körde dit istället.
Han var så öm i hela sulan att det inte gick att konstatera med visitertång om det var en böld eller inte. Hästen blev inlagd med våtvärmande över helgen eftersom de ville undvika att karva sönder hoven när de letade i blindo :bow:.
Nu var det ingen böld utan en rejäl inflammation i sulan som blev bättre av sig själv efter några dagar.
Hade jag haft ute min hovis hade han sannolikt börjat karva för att leta efter bölden, vilket hade förvärrat smärtorna för min häst som "bara" hade en inflammerad sula (minst lika smärtsamt dock).

Det är mycket möjligt att de har flera hovis där är ju inte så att man åker ner dit spescielt oftavill undvika att resa ditt i det längsta.
Hov böld är det med 100% säkerhet.

Vi har hittat ingångs hålet öppnat upp det och det komm ut en del trevligt gojs men den har gått upp långt och nu är det svulet och mjukt vid kronranden där den antagligen kommer att tömma sig själv. Vi är i dags läget försiktiga med att karva i hella hoven för att han skall slippa stå på box mer än nödvändigt. Desutom har hästen nu feber vilket givetvis behandlas med pencilin. Ja hovböld är det en mycket klar sådan.

Ok!
Det är ju så mycket lättare att hjälpa om man har hela informationen. :bow:
Med penicillin lägger sig förhoppningsvis febern snabbt. Då har du redan fått hjälp av veterinär i alla fall!

Ja vet var bland det först vi ringde med tanke på magen. Vi har en mycket bra vet som bor nästan granne vilket är jätte skönt. Febern var borta i morse och hästen bajsar men han är fortfarande väldigt halt. Men det finns hopp i allafall.

Är inte slöinge näsmare??Dit åker alltid jag med mina hästar och har aldrig varit missnöjd!

Vet faktiskt inte. Lägger de in på observation ochså? Allra närmast för mig är Kalmar men de har ju bara tidsbokade besök tyvärr.

Liknande trådar

Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 627
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 453
Senast: mackan
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 346
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
29 007
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka