Åka eller hema det är frågan? snabba svar

Sv: Åka eller hema det är frågan? snabba svar

Nej, Slöinge har ingen dygnetrunt övervakning av inlagda hästar tyvärr. Eller, de hade inte innan de byggde ut i alla fall.

Har en god vän vars häst opererades akut pga kolik där för ett antal år sedan och lyckades ha sönder sig själv under natten och hittades död på morgonen. Inte så kul. (Rätt många år sedan.)

Helsingborg är nog rätt val om man vill ha konstant övervakning av t ex kolikhäst.

Precis det jag trodde. Hb är kanon men litte långt att åka till han har varit inlagd där flera gånger och alltid blivit bra bemöt tyvär trivs inte hästen där men jag trivs ju inte heller på sjukhus så det är igentligen inte konstigt.

Det är aldrig roligt med djursjukhus, inte alldeles ofarligt heller för den delen.
Jag fick ju hem min därifrån i tisdags. I morse hittade jag honom med över 40 graders feber vid morgonfodringen. (Löste sig med Finadyne, jag hoppas det inte kommer tillbaka.)
Smittrisken finns alltid tyvärr. :crazy:

För snabbare böldutvekling kan du lägga ett varmt grötomslag.

eller ah hoven i varmt vatten med såpa, typ grön såpa fler gånga om dagen, det hjälper till at bölden "släpper" lättre.

Om hovis kan göre yterligare ett hål för bölden, då få det gjört, få vet. till at sedera innen.

Om du är urolig för magen ( vad jag gott kan förstå du är) ge då pållen irish mash eller slobber mash det är jätte bra för att hålla magen igång vid fx boxvila eller sjukdom.

Vi var på hb med hovbyld, "fixat" av vet där inne.. jeg var inte nöjd, åker heller til Danmark, än skal utsätte min häst för "vård" där inne.

när min kille hade hovböld som hovis inte kom åt för 1½år sen fick vi remiss av vet här hemma till klinik.. det betyder båtresa på 2 timmar o lika lång resa på väg... det gick jätte bra o jag fick honom röntgad o ordentligt kollad...

om du inte vill åka så sätt våtvarmt omslag om hoven så mognar bölden snabbare...

Tack för alla tips! nu värkar det gå åt rätt riktning med dena kille feber fri och ätter skiter som han skall. Så nu har han fått gå ut i hundaras rastgård för där är det inte lerigt. Han travade friviligt några steg idag såg nästan ren ut.

Jag har också varit på djursjukuset i Hbg med en hovböld liknande den TS beskrivit, Vi fick ett bra bemötande av kompetent och trevlig personal.

Vad bra att det verkar lösa sig för din häst!
Alltid skönt att slippa kliniken även om dom är bra att ha!

Liknande trådar

Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 627
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 453
Senast: mackan
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 346
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
29 007
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka