Åka bil med nyfödd... och tusen andra saker?!

• Gravid - 1år
  • Trådstartare Trådstartare qrumelur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 6 093
Q

qrumelur

Jag var helt övertygad om att när bebis väl är född så kan man åka på bilsemester! :p Jättepraktiskt i början, de sover ju mycket och fungerar amningen så har man ju maten med sig. Men i helgen fick jag höra att små bebisar får åka max 45 minuter/gång i babyskyddet...
Stämmer det? Det innebär att vi inte ens kan åka hem från BB isåfall......!!!!! :eek:

Var får man lära sig såna här saker egentligen?

Sv: Åka bil med nyfödd... och tusen andra saker?!

Jag tror nog att man måste sålla lite i vad man hör!
Det som låter absurt är oftast felaktigt.

Visst dom ska inte sitta i bilskyddet förlänge och den ska inte användas som säng. Men någon enstaka dag som man åker mkt gör nog inte så mkt. Men man kanske inte ska åka 7h i sträck utan att ta upp bebis, men därimellan brukar ju bebis bli hungig en eller flera gånger. Visst kan man åka långt en dag och sen vara borta ett tag och sen åka långt hem igen men man kanske inte ska åka konstant bil i en vecka med en liten bebis.

När M va 4v åkte vi 60mil enkel resa va borta 3nätter tror jag det va och åkte sen hem igen. Tog upp och lät han sträcka på ryggen med jämna mellanrum. Men det va praktiskt att åka så långt då för då sova han ju så mkt. Ska vi göra samma resa idag bör vi nog åka på natten!

Man lär solla lite och inte tro på precis allting man hör men samtidigt använda sitt förnuft!

Hörde oxå nått sånt när Jason skulle komma till världen. Det var något om att bebisen inte skulle ligga för länge i babyskyddet då de kunde få ont i ryggen av det. Och även skador tror jag.
Men som nybliven mamma får man lyssna, tänka och sålla.
Det finns säkert risker med att låta barnet ligga i skyddet för länge. Men om man pausar och lyssnar till sin bebis så brukar det ordna sig.
Finns ju de som har sin bebis i skyddet hela dagar. Bär runt, kör bil, låter de sova där och nu dessa ufon till barnvagnar där du sätter fast skyddet. Och för mycket utan allt är ju inte bra. Tror de ville sätta någon form av gräns, och då blev det 45 min eller 60 min som jag fick höra.

Våran BVC-sköterska sa att så länge bebis är nöjd i babyskyddet kan man köra på ( vi hade familj 60-80 mil bort ), även små spädbarn protesterar om det blir jobbigt. :)

Finns ju de som har sin bebis i skyddet hela dagar.

Gör det verkligen det? Ja iofs finns det puckade människor till allt, men det där låter som barnmisshandel i mina ögon.

qrumelur jag tycker ni ska planera en lugn och skön semester hemma. Du låter lite som min bästa kompis, som har inplanerat att springa en halvmara en månad efter att bebisen är född, samt att hinna kvala sin häst och vara med i en hästshow två månader efter. Man omprioriterar helt enkelt. Om ni måste åka 7 timmar för att hälsa på någon fair enough, men köra med ett spädbarn för att det är kul - nope.

Och jag hade blivit lappsjuk av att sitta o titta hemma hela sommaren.
Tycker helt klart att vi hade det jättemysigt på endagsturer med min lilla bäbis förra sommaren. Född i slutet av maj.
Men visst- jag hade ju inte bilat till Italien direkt...

Jag åkte 30 mil med E när hon var en månad. Stannade ett par gånger på vägen för matning och så. Gick hur bra som helst.
Sen kanske man inte behöver åka babyskydd hela dagen efter direkt...

Det är ju inte värre att ha barnet i babyskyddet än i en baby sitter...
Och Ebba har sovit bäst i de båda två ;) Vagn därimot vägrade hon sova i.

alltså det är inte jag som har gjort rekommendationerna. Barn är inte gjorda för att sitta innan de kan hålla upp sig själv. Det kan bli jobbigt för deras rygg om man har dem i babyskyddet/sittern hela dagen. Jag menade inte att de skulle stanna hemma i sitt hus, men jag tycker det är helt onödigt att passa på att göra Sverige runt när bebisen är nyfödd.

De har inte så mycket styrka i ryggmusklerna i början så därför blir jobbigt för dem att sitta längre stunder. Och angående "hur vet man det?"-delen: BVC-sköterskor är bra att kolla såna grejer med, och även sajter som har sköterskor/barnläkare/barnmorskor knutna till sig som t ex http://growingpeople.se. För även om Buke är ett utmärkt trevligt forum så vet man inte alltid vem det är som svarar och hur god koll de har ;)

Då tyckte vi ju likadant :) Att man visst kan se sig om men inte resa Sverige runt i ett svep ;)

Och så kul är det ju inte att sitta i bilen för en annan heller...

Men håll med om att det blir lite överdrivet när de som har längre än 45 minuter till BB inte ens kan åka hem.

Jodå, lite lätt :) Och när jag har kollat med BVC-sköterskor har de sagt detsamma. Men det jag i första hand vill få fram är att man bör vara lite, nej väldigt, källkritisk angående vem man frågar. Och gärna dubbelkolla uppgifter (precis som TS gör här) och framför allt ställa frågan varför/varför inte man ska göra saker eller undvika saker. Inte så lyckat om en oerfaren förälder får rådet "sålla och använd ditt sunda förnuft" och då t ex bestämmer sig för att sålla bort just rekommendationen att inte ge småbebisar honung. Spädbarnsbotulism är otäcka grejer...

Fast det med honung står ju med i VARJE barnmatsbok och bvc är tydliga med detta så då är man ju allmänt korkad om man inte lyssnar på det rådet/kravet. Det är ju inget som grannen bara slänger ur sig på en fika, det finns vissa skillnader.

Fast där måste jag säga att de FINNS folk inom vården som inte vet de. Jag var till läkaren med min son på 8 mån då, en barnläkare som rekommenderade honungsvatten. Jag sa tom till honom att de ska man inte ge till barn under 1 år och han kollade alldeles frågande på mig...

Så om en läkare säger de till en så finns de vissa som självklart skulle göra som läkaren säger.

Nu hade jag "tur" som är en sån person som alltid tom innan jag går till läkaren kollar saker, tips, råd o info mm och sen sållar bland allt. Men om de inte hade varit för att jag läst på 100 ställen om att man INTE ska ge honung så hade jag nog gett honom de på läkarens inrådan....

tal om ämnet.

På vårt BVC sitter de ett tidning urklipp där de står att det gjorts forskningar som visar att barnet inte tar skada av att sitta i babyskyddet länge. Men att man självklart skat ta pauser och inte låta barnet sitta där hela tiden. Men de gamla rönen om att barnet bara ska sitta i babyskyddet i 45 min stämde inte enligt denna forskning.
Sen vet man juh själv hur bekvämt de är att sitta i en bil i 7-10 tim utan att sträcka på benen.

Vi har åkt 85 mil på semester när sonen var 6 mån. Vi körde på natten i 12 tim, medan sonen sov. När han vaknade så fick han komma ut (hände 2 ggr) och sträcka på sig en sväng. Men annars sov han gott tills vi kom fram.

2 timmar är väl rek. från de flesta tillverkare, och då även att stolen är ingen säng.

Det är ju bara att se till en själv. Hur mår man i kroppen om man sitter HELT stilla i bilen? Jag klarar inte längre än 45 min då börjar mitt arsle domna. Men jag kan ju röra på mig väldigt mkt mer än en bebis i bilstol ;)

Vi ville också kika lite på sommarsverige när sonen var liten (född i slutet av maj) och frågade BVC. Rådet vi fick var att de moderna babyskydden var det inga problem med bara vi lät honom komma ur skyddet regelbundet under resans gång. BVC sa att de korta rekomendationstiderna även gällde den gamla typen av babysitters med mjuka och osjusterbara ryggar. Så kanske man ska kolla hur gamal utrustning man har.

Men i sverige har vi ju så tydliga rekomendationer på allt så detta borde affärerna som säljer skydden ha koll på tycker jag, samt BVC. Kolla om du är osäker.

Fast där måste jag säga att de FINNS folk inom vården som inte vet de. Jag var till läkaren med min son på 8 mån då, en barnläkare som rekommenderade honungsvatten. Jag sa tom till honom att de ska man inte ge till barn under 1 år och han kollade alldeles frågande på mig...

Så om en läkare säger de till en så finns de vissa som självklart skulle göra som läkaren säger.

Och det var exakt precis därför jag skrev "dubbelkolla" ;) För att det sprids felaktigheter både på nätet och tyvärr ibland inom vården. Men har man det från ett flertal källor som kan motivera sig väl känner jag mig hyfsat trygg.

*KL*

Tack för era svar!
Självklart ska man vara rädd om sin baby, och självklart ska man dubbelkolla saker! Det var därför jag frågade också "var man får veta saker". Det känns ibland som om man skulle behöva en instruktionsbok med klara, tydliga enkla regler. Fast så fungerar ju ingenting här på jorden. ;)

Nån jorden-runt-resa i bil blir det nog inte, mest vill vi väl åka till släkten isåfall (om vi orkar), men framförallt ville jag veta att vi kan åka hem från BB utan problem! :laugh:

Ja jag hade iaf provat att åka hem när bäbis var nytankad ;) Förhoppningsvis somnar den då och får en skön resa hem... Har man otur får man stanna 10ggr ;)

Jag har tur. Mitt barn älskar att åka bil ;) FAst nu har jag iofs större bilstol...

KL

Apropå detta med bilåkande.

När min son var liten så åkte vi till Sälen med honom. Då fanns det ett sorts nät (som vi hyrde) man kunde trä över barnvagnsinsatsen som man satte fast i bilbältena. Som var fullt godkänt. Finns det sånt fortfarande ?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 229
Senast: Johanna1988
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 959
Gravid - 1år Nu har jag precis uppdaterat bloggen och efter ett lååångt inlägg kom jag på att jag vill veta hur ni andra har haft det den här första...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: esprit
·
E
Gravid - 1år ...nä, det blir det verkligen inte.. Tyckte jag hade sån tur. En jättelätt förlossning och en fantastiskt fin liten HUGO :love: som... 2
Svar
31
· Visningar
5 825
Senast: Esperanza_1980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31