Sv: Åka båt

jag har åkt några gånger med häst till/från visingsö och det har alltid varit lugnt. Till/från danmark också ett par gånger, lika lugnt det. Till Gotland är det 6 timmars färd så varje gång vi åker dit så brukar vi öppna upp släpet så det blir god ventilation och de får se sig omkring :) Har aldrig varit några problem att åka färja och då har jag gjort det många gånger med olika hästar :)

Till Gotland är det 6 timmars färd

Du menar väl inte att båtfärden tar 6 timmar? Det var många år sedan den gjorde det. Nu tar den bara 3.

cambodia
Precis som Jaulgreis skriver så tar inte personalen på Gotlandsbåtarna någon hänsyn till att "hästfolket" skall får köra av före. De placerar inte heller transporterna på de bästa ställena heller. Vi ville stå uppe ute på däck för att få bästa ventilation, men fick inte det. Man får gå ner en gång i timmen för att titta till hästarna, mkt bra. Jag tycker ändå det känns tryggt att åka över med hästarna. Jag har aldrig haft några problem.

Kommer från Gotland och har åkt mycket båt med hästarna, inga konstigheter alls. Förut fanns det en regel om att man inte fick åka med häst om det blåste över 9sekundmeter men det är borta nu. Det kan blåsa rätt ordentligt utan att det gungar någonting, det beror helt på från vilket håll vindarna kommer. Vi brukade alltid ringa till bryggan för att kolla hur det såg ut den dagen vi skulle åka, men har aldrig varit med om att vi fått ställa in en resa.

Jag har rest två olika resor med två hästar över dels båt mellan danska ön Läsö och fredrikshavn(1,5h) och dels fredrikshavn/göteborg. Med två olika erfarenheter.

1. Hästen stod själv med rejält gott om hö, nöjd och glad. VI var nere varje 20min på första färjan och på andra färjan gick vi ihop med en annan hästtransport och kollade varandras hästar. På denna båt var man tvungen att få tag i personal för att få komma ner på bildäck, så vi gick ner med en halvtimmes mellanrum, fast varannan gång -dvs vi gick ner varje hel timme och den andra transportören gick ner varje halv timme. Hästen var lugn och glad. Erbjöd oxå vatten till vår häst när vi var nere.

2. Första resan gick bra med enstaka besök så som ovan, hästen nöjd med att äta hö. Andra färjan gick det inte lika bra på, hästen hade vid det här laget tröttnat på transporten och försökte gång på gång klättra över bommen(av leda, inte stress) så fort jag lämnade transporten. Den resan slutade med att jag satt alla 3 timmar i transporten och pratade med pålla, borstade, klappade m.m. o varje gång jag försökte gå så började hon klättra, jag kunde inte ens gå fram till bilen för att hämta matsäcken :smirk: Som tur var fick vi plats ute på öppet bildäck där man får vistas under resan, så min sambo kunde serva mig lite, men toalettbesök fick jag uträtta tillsammans med hästen :angel: Dock gick det bra att jag klev ur efter vi startat bilen, då hände det ju nått spännande för stackars nippriga unghästen -det är inte lätt att va liten med mycket energi!

Hej hej, Åland här! ;)
Härifrån åker hästfolk titt som tätt (främst inom travet eftersom det är ganska skralt med tävlingar här) både till Sverige (2-2,5h) och Finland (från 6h).

En halvtimmes båtfärd går i ett nafs och du har nog inget att oroa dig för, speciellt inte om hästen är en filbunke! :)

Ett litet tips annars är att sätta tussar i pållens öron, eftersom dom oftast reagerar mera på ljuden än på själva färden.

Det var allt från ön mitt-i-mellan! :p

Jag hämtade en häst på gotland en gång,var inge problem alls,han fick massor med hö i transporten,så han stog bara och åt. Om man har en lugn häst så tror jag inte att det ska behöva vara några problem,och det brukar gå bra att prata med vakterna om vart man vill stå på båten,om man vill stå längst fram så man kommer ut först,m.m.

Om man har en häst som är nervös i transporten skulle jag aldrig våga åka med,för i fall det händer något så finns det inget man kan göra liksom..

Kommer från Gotland och har åkt mycket båt med hästarna, inga konstigheter alls. Förut fanns det en regel om att man inte fick åka med häst om det blåste över 9sekundmeter men det är borta nu. Det kan blåsa rätt ordentligt utan att det gungar någonting, det beror helt på från vilket håll vindarna kommer. Vi brukade alltid ringa till bryggan för att kolla hur det såg ut den dagen vi skulle åka, men har aldrig varit med om att vi fått ställa in en resa.

Jag kommer oxå från Gotland, När. Själv då? Jag har åkt en gång när det blåste 15 sekundmeter (tror de sa att det var kulingvarning), men det var medvind så det gunga inte alls mycket. Har heller inte fått ställa in någon resa pga vädret.

jag har åkt över några gånger till dannmark för att hämta/lämna hästar, det har alltid gått jättebra och hästarna har vart relatvt lugna, bara undrat vad det är som låter verkar det som :)
det ända negativa jag själv tycker är om man kör under natten då nästan inga lastbilar åker med då man får vända och köra ut samma väg som man kom in igenom, kan bli lite klurigt ibland..

Har åkt båt många gånger över Öresund med olika hästar.
Hästarna kan bli lite nervösa i början, när landgångar, maskiner etc väsnas. Sedan är det sällan några problem.
Jag brukar ha med ett hönät som jag hänger in medan vi åker båt (har annars aldrig hönät i släpet).
Så ta du med din häst och ha det skönt! Lycka till!

aah tackar det var några år sen (men inte många år sen) jag åkte till gotland med båt och vi åkte rätt ofta dit förut med häst, båtresan tog då 6 timmar :)

*KL*

att åka färja med häst brukar inte vara nåt problem... iaf inte om man har en lugn pålle...

jag brukar göra så att jag har bakluckan (den lilla) öppna ordentligt med hö o framdörren stängd...

sist jag var över med pållen var jag inte ner o kollade under resan då de oftast låser bildäck o pållen brukar alltid vara lugn, men när vi kom ner så ropade jag hej åt honom på långt håll... då kikade han bakåt med den stor hötuss i munnen o gnäggade till svar... :love:

Jag har åkt med en kossa i grimma på sopfärjan till Utö, en färd på 1,5 timme och jag kan säga att vi båda njöt av färden trots att det blåste rätt skapligt och yrde lite vattendimma över rampen emellanåt. Eftersom vi var ensamma på färjan så kunde vi gå omkring på däck och undersöka allt och när vi närmade oss ön så tyckte hon att det var jättespännande när det skummade om bogen när skepparn slog back i maskin. :D

Jag har hämtat hem en hingst från en ö i Gryts skärgård. Det var en skithäftig upplevelse att åka djurfärja. Fartvinden blåste i mitt hår och hans man. Själv stod han bara lungt och tittade. Den som var lite pirrig var jag som aldig hade gjort det innan.

Vi har åkt fram och tillbaka till Danmark flera gånger med hästar. Inga problem. Blåser det hårt är det ändå oftast nästan stilla nere på lastbilsdäck där man brukar få stå.

Jag brukar låna en ponny från gotland varje vinterhalvår. Vad jag har märkt så är han ganksa nojig när det kommer till att åka transport, men han kommer med en lastbil som han alltid har åkt med.
Det brukar enligt ägaren inte vara någon skillnad på hur han beter sig på väg eller vatten.
Det brukar gå ganska smidigt tror jag iallafall.

Liknande trådar

Fritid Funderar på att åka till Stockholm i början av augusti. Eftersom det är pride 3 augusti med begränsad framkomlighet i stan så fick jag...
2
Svar
20
· Visningar
811
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 754
Senast: sjoberga
·
Fritid Vi planerar att dra med familjen (två föräldrar med två vuxna barn) till Island, denna gången med båt. Vi funderar nu på att åka under...
Svar
16
· Visningar
1 122
Senast: Stinaelin
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 039
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama