B

babyfoal

Jag undrar om detta kan ha med graviditeten att göra.

Det är så, att jag har en smärta som börjar i höger skinka, och strålar ner i låret, helt hysteriskt och jag kan inte röra på benet när det sätter igång.
Det gör så förbannat ont, och det 'smäller' till just som jag ska resa mig om jag har suttit eller legat. Det gör så ont att jag nästan trillar ihop, det går inte att stå på benet när detta inträffar.
Kommer jag bara upp att stå och börjar röra mig försiktigt, kan det gå bra.
Det kom igår kväll igen, jag skulle resa mig från soffan och pang! Då kom den där smärtan, jag stod ihoprullad och visste inte vad jag skulle göra. Tappar nästan andan av smärtan! Sen gjorde det ont hela natten, bara jag skulle vända mig eller ändra ställning gjorde det jätteont.
Avtog medans jag höll på istallet idag, men small på nu igen, då jag hade legat och vilat på soffan en timme. Min sambo fick hjälpa mig upp.

Detta är helt sjukt!
Vad kan det vara?
Jag är bara 12+0 idag :love: så det är ju ingen jättebebis som tynger.

Det gör bara så fruktansvärt ont att jag inte vet vart jag ska ta vägen! :(

Sv: Aj!

Låter som ischias och ja, det kan ha ett visst samband med att du är gravid - men kan också komma ändå.

Ställ dig på tå och 'smäll' hälarna i marken. Om det då skjuter upp en smärta, så är det ischias. Det är helt enkelt en nerv i kläm. Vanligt under graviditeten! Jag har det ibland annars också, men det betyder oftast att jag suttit i soffan för mycket och behöver röra mig :angel: (alltså när jag inte är gravid)

Ischias!!! Fråga om du kan få akupunktur mot det..brukar hjälpa litegrann iallafall..

Eller gå till en massör som är kunnig. Du kan inte gå i början av graviditeten för då är det kontraindicerat. Jag, som själv är massör, tycker att det låter som typisk "falsk" ischias. Massören går in och trycker ordentligt på musculus pirriformis. Jag hade själv detta och blev hjälpt under utbildningen. Det är många år som gått nu och jag har aldrig haft problem efteråt. Så, som regel, är det en onödig smärta.

Så där hade jag från och till alla 4 graviditeter. sen på slutet brukade jag vakna på natten med trevlig kramp i benet :) mysigt

Hmmm om jag kommer ihåg rätt från gravidyogan så går det att stretcha för att lindra. Antingen var det baksida lår eller "stora rumpmuskeln"

Det är i så fall stora rumpmuskel "gluteaus maximus". Den är inte helt lätt att stretcha. Pirriformis är väldigt djupt liggande och svår att komma åt. Brukar vara lättast om man har hjälp med sådant här.

Det är i så fall stora rumpmuskel "gluteaus maximus". Den är inte helt lätt att stretcha. Pirriformis är väldigt djupt liggande och svår att komma åt. Brukar vara lättast om man har hjälp med sådant här.

Barnmorskan sa att det mycket väl kan ha med graviditeten att göra, nämnde något om leder.

Jag ska kolla upp med massage, då det sitter långt in i skinkan, där jag inte kommer åt. Svårt att beskriva, jag känner vart det är, men det är omöjligt att peka, rätt in i skinkan.

Låter precis som ischias. Så fick jag också när jag var gravid.

Pirriformis kan du känna om du trycker djupt en liten bit ut från sittbenet mot höftbenet. Det kan hjälpa om du ber till exempel gubben (om du nu har en sådan) att trycka in en spetsig hand mot pirriformis och trycka till ordentligt. Gör ont som fan men hjälper. Botade faktiskt en bekant som hade de här problemen. Och din barnmorska har säkert rätt i att det kan ha med graviditeten att göra.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 394
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
9 029
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 410
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?