aj aj tungan!!

SiZo

Trådstartare
jaha...

jag var i stallet med hästen, tog tag i tungar för att kolla på tänderna, hästen rycker tillbaka tungan, det känns som något går sönder så jag släpper illa kvickt...

då håller hästen på och fipplar med tungan, efter 30 sek tar jag tag i huvudet för att kolla vad han håller på med, då ser jag att tanden bakom framtänderna (den som sticker upp och sitter ensam) sitter fast i tungan, hela tanden i tungan, jag fipplar genast bort tungan. blod på fingrarna...

sen ser jag inget blod, men såret är ca 20 cm upp på tungan, men han tuggar och sväljer ibland, så jag antar att han sväljer blodet... ser lite smått irriterad ut...

nu till frågan, vad ska jag göra? kan jag rida som vanligt? rider alltså i grimma så det handlar inte om nåt bett i munnen...
har ringt till vetten, men hon har inte ringt upp än....

fråga mig inte hur han lyckades... men men... aj aj aj vad ont det måste gjort...:cry:

Sv: aj aj tungan!!

jag hade ju velat att någon kom ut och tittade på hästen. på både tänder och tungan bara för säkra sidan.

Det hade jag också. Läste någon annan tråd där det stod att ett litet ben baki munnen kunde gå sönder om man drog i tungan. Vet inte om det stämmer men jag hade också velat att någon kunnig skulle kolla.

Jag skulle inte rida på hästen förrän det är kollat av en veterinär!
Lät inte kul alls det där...:(

Ja, varför skulle du dra i den från början?
Är du kunnig på området och kan se om nåt är fel?

Ta ut en vet., så du kan vara säker på o det vart nåt eller inte.

lycka till!

jag skulle kolla tänderna och då tar man tag i tungan för att hästen ska ha munnen öppen, så gör man varje gång man raspar tänderna på hästen, det är inget konstigt!

och ja jag har visst kunskap i området, jag är djursjukvårdare.

jag kan inte sluta tänka på hur ont det måste gjort... man vet ju hur ont det gör när man biter sig i tungan...

jaja han verkar helt oberörd nu iaf...

precis!! dessutom så har jag pratat med 2 olika veterinärer nu och båda säger att det inte är någon som helst fara, och det är bara att fortsätta att rida...

det förstod jag nästan... tungor läker ju himla bra och fort.

japp... men jäklar vad rädd jag blev när jag såg att han hade hela tanden i tungan...

jag kan tillägga att jag rider bettlöst för de som tycker att jag inte borde rida för att såret är i munnen...

jo, men varför skriva här om du ändå egentligen inte ville ha råd? :confused:

ud hade ju ringt vet sa du, det är det väl överstökat?

själv så hade jag velat ta ut någon som sagt, bara för att vara på säkra sidan. det är inte bettet jag oroar mig över utan mat som kanske fastnar i såret på tungan...

jo, men varför skriva här om du ändå egentligen inte ville ha råd? :confused:

ud hade ju ringt vet sa du, det är det väl överstökat?

själv så hade jag velat ta ut någon som sagt, bara för att vara på säkra sidan. det är inte bettet jag oroar mig över utan mat som kanske fastnar i såret på tungan...

för att när jag skrev så hade inte vetten ringt upp:idea:

men det är just det med maten jag är orolig för oxå...
igår när jag tog in honom så dreglade han och hade lite svårt att äta till en början...

men vetten sa att det inte gick att sy eller så på tungan för han skulle bara ta upp det då, och hålla på och joxa med det....

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 459
Senast: Zetly
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 994
Senast: Ceta
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 075
Senast: Fiorano
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka