Airbagvästar, olika modeller vad är bra/dåligt?

fritz_92

Trådstartare
Jag ska köpa en airbagväst och tänkte kolla på Falsterbo när jag åker dit i veckan. Jag har letat på nätet och hittat typ 3 olika varianter men ändå väldigt lika varandra. Ingen affär runt mig (Borås) har någon vad jag sett.

Vad har du? Och vad ska jag tänka på? Något du önskar någon sagt till dig innan du köpte din? Se mig allt ni vet och tycker om era västar. Behöver så mycket info som möjligt känner jag. :)

Helite och Point Two är absolut i topp vad gäller fälttävlansryttarnas val av air jackets ute i Europa.

Viktigast av allt vid inköp är att köpa en väst av någon som faktiskt vet och förstår vad det hela handlar om och därmed kan passa in den optimalt åt dig som ryttare!

Har hittat Helite på nätet men man vill ju prova och riktigt passa in den. Fattar inte vart de säljer den..
Hur fungerar det när man är lång men med relativt smal överkropp? Kollar man på storlekstabellen för tex Point Two så skall jag ha L enligt längden men S på midjan.. Tänker ha vanlig säkerhetsväst under så då kanske det jämnar ut sig ändå.

Såg nu att Point two har en nyare variant som har inbyggd vanlig väst. Någon som provat?

Jag köpte en Point Two för två år sedan. Den har aldrig behövt lösas ut så den är inte prövad på riktigt. Jag köpte min på GHS och gick runt och tittade på de olika märkena och modellerna som fanns. Två utställare testutlöste var sin modell för mig. Jag valde Point Two för den verkade absolut bäst. Den skyddade nacken och ländryggen bättre än de andra. Jag ville också ha en väst som skyddar runt om och som ger skydd vid ett rotationsfall. Det finns västar som bara blåser upp för ryggen men de är ingen som jag skulle vilja ha. Västen är lätt och skön att ha på sig.

Det blev en Point Two på Falsterbo. :) Back on Track hade riktigt bra rabatt så betalade 2999 kr för den. Så nöjd!!

@Ia* Jag kommer ha det. Just för om det inte skulle lösa ut.. Väldigt otroligt, men ifall att vill jag ha något skydd ändå. Rider alltid med vanlig annars så är ju van vid det.

Ska man ha en vanlig säkerhetsväst under den?
Vill minnas att jag hört någonstans att du ska ha säkerhetsväst under då det finns risk att något revben smäller av annars när västen löses ut. Sen är det ju såklart också en fråga om att man aldrig kan vara 100 % säker på att den löser ut.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 598
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 794
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård