Åhhh vad jag bli arg :(

Sv: Åhhh vad jag bli arg :(

Har du aldrig sett dom? ;) Jag ser någon då och då faktiskt... och det ser inte så bekvämt ut varken för häst eller ryttare. :D

Jodå, det finns folk som rider för jäkligt. Men att all körning skulle vara felfri och bättre, vilket antyddes, har jag svårt att se.

Nä! Absolut inte! Som sagts så är inte körning så lätt som det kanske verkar... eller det beror väl på vad man vill med sin körning... men det är svårare att få hästen att arbeta i rätt form framför vagnen när man inte har sin vikt och sina skänklar att inverka på hästen med... Men man kan så klart även släga på en "skitsele" och sätta en rockard bakom och dra iväg i okontrollerade gångarter... oxå en form av körning som utövas av några entusiaster... ;)

Fast jag har träffat på fler ouppfostrade halvblod och araber (t.ex) än fjordingar och shettisar, men jag kanske rör mig i "rätt" fjordhästkretsar och träffar därmed mest väluppfostrade fjordingar. Har även hållt på med shettisuppfödning och aldrig varit med om en envis eller dum shettis, men det är väl samma där, jag träffade ju inte folk som bara hade dom som sällskap i hagen...

Senast ändrad:

Jodå, det finns folk som rider för jäkligt. Men att all körning skulle vara felfri och bättre, vilket antyddes, har jag svårt att se.

O vem har sagt så då? Ja, jag sa att jag har sett många som rider illa på ridskolor o dylikt, o jag har sagt att MINA hästar är mjuka trots körning. Jag säger inte att körning är lättare än ridning men jag säger att körning inte betyder att hästen är omöjlig att rida.

Åhhhh vad jag har väntat på dig! :D
Jo, det är ju allmänt känt att just halvblod och araber har illans dåligt rykte, eller hur?!? ;) och det är ju det vi pratar om... rasbundet dåligt rykte... eller?
Men antagligen rör jag mig i, i dina ögon sett, "fel" fjordhästkretsar...? :angel:

jag säger att körning inte betyder att hästen är omöjlig att rida.

Jo, det är den om den inte är rätt körd. Alltså ska man inte ge sig på att köra om man inte vet vad man gör. Precis som ni som mest kör kanske inte ska ge er på svårare ridning.

En häst som körs dåligt blir en urkass ridhäst.

Och eftersom det inte finns så mycket instruktörer (allt enligt tråden) och inte så mycket körintresse, så blir det dålig körning. Vilket var upptakten till tråden.

Det var inte ett illa menat inlägg på något sätt, jag menade bara att det beror säkert på vad man håller till i för "hästkrets" vad man har för uppfattning om vissa raser. Dom personer jag träffar som har fjordingar håller på väldigt "seriöst" med dessa och då är dom ju självklart inga ouppfostrade hästar, medans andra kanske bara träffar de fjordingar som går som sällskap (som många gör tack vare priset) och inte jobbas med och dessa blir säkert ouppfostrade. I "mina" kretsar har halvblod dåligt rykte, men jag vet att det inte är så överlag och jag påstår inte att alla halvblod är korkade. Alla har olika uppfattning om olika raser beroende på vem dom umgås med, vilken klubb dom tillhör och vilken sport dom utövar mm. Men det är väl tur att alla tycker olika :)

rasbundet dåligt rykte... eller?
Men antagligen rör jag mig i, i dina ögon sett, "fel" fjordhästkretsar...? :angel:

Rasen är det inget fel på varesig de är gula med stubbman eller små o knubbiga ponnyer eller högbenta varianter. Det dåliga ryktet kommer pga ägare utan kunnskap. Vi kanske skulle ha "raser" på hästägarna o bedöma saker o ting efter dem o inte efter hur hästen råkar se ut o vad som står i hästens stamtavla...

Jo, det är den om den inte är rätt körd. Alltså ska man inte ge sig på att köra om man inte vet vad man gör. Precis som ni som mest kör kanske inte ska ge er på svårare ridning.

En häst som körs dåligt blir en urkass ridhäst.

Och eftersom det inte finns så mycket instruktörer (allt enligt tråden) och inte så mycket körintresse, så blir det dålig körning. Vilket var upptakten till tråden.

Men det är ju samma med en häst som inte är rätt riden, den blir omöjlig att köra, alltså ska man inte ge sig på att rida om man inte vet vad man gör heller. "Ni som kör"??? Vem är det nu som drar alla över en kam? Vad vet du om folk som kör inte kan ge sig på svårare ridning? Det är ju som att säga att dom som rider dressyr inte ska ge sig på att hoppa, man kan väl kunna mer än en sak eller?

En häst som rids dåligt blir en urkass körhäst.

Jag tycker det finns gott om instruktörer och ingen i min omgivning kör dåligt, snarare tvärt om, dom kör nog bättre än vad dom flesta rider. Tycker inte du ska yttra dina fördommar om du inte har begrepp för dom.

Jo, det är den om den inte är rätt körd. Alltså ska man inte ge sig på att köra om man inte vet vad man gör.

En häst som körs dåligt blir en urkass ridhäst. .

Jo, men tvärt om är det ju samma sak. Hästen ska behandlas väl i båda grenarna för att fungera bra.

Jo, har man fjording kanske man i regel inte är halvblodsfan´... men jag får alltför ofta kommentarer som "men du kan ju rida... varför har du fjording" och "fjordingar... tycker inte om dom, de är feta, lata och envisa" eller liknande käcka saker som verkligen piggar upp! :crazy: Sällan man hör liknande uttalanden till halvblodsägare... :confused:
Nu ska vi ut och kvällsköra! :banana:

Jupp! o det gör vi i "mina" hästkretsar!!! :) Där skiter vi högaktningsfullt i ras och stam och ser istället till individen... :D

Ja, jag vet, det är inte alls roligt. Kanske för att vi är lite mer finkänsliga (och väluppfostrade, precis som våra hästar ;) ) och inte behöver kasta i ansiktet på dom vad vi tycker om deras stora dumma älgar ;) (ta det med glimten i ögat, det finns jätte trevliga halvblod)

Phu! Tur att du la till det där sista... annars hade jag gått i taket eftersom jag ryyyyyser när Brink o Briar visar upp sig! Älskar den hästen! :love: (men å andra sidan gillar ju inte "halvblodsfolket" honom så mycket... han e´för grov!)
Blev ingen tur för mig i kväll :mad: höll på att sela när sonen (7½) ringde o sa att han kommer att krääääkas... :eek: så för första gången har jag skickat ut gubben och dottern (9) själva m ponnyn. Hoppas alla kommer hem samtidigt! :crazy: Min gubbe har aldrig hållt i tömmarna så det är lilla Lisa som är kusk i kväll... :cool:

Ja, men skillnaden är att ryttare sällan vill att hästarna ska köras. Ni förespråkar ju att hästar ska både köras och ridas. Samtidigt som ni i tråden alltså säger att få ryttare kan köra.

Omöjlig ekvation alltså.

Helt rätt! :D
Allsidig träning är det bästa för hästen (men dressyrhästar i högre klass bör inte tränas i körning då det kan inverka negativt på de högre skolorna) men träningen ska vara rätt utförd... alltså; det är oftast jättebra att kombinera ridning och körning om man vet vad man håller på med men kan vara rent skadligt om man gör fel, både inom ridning och körning... eller hur?!? :idea:

Jag är ryttare "från början" och jag vill att även hästarna jag rider ska köras, men inte av okunniga ryttare utan av kunnigt körfolk. Poängen med tråden var att många ryttare som aldrig kört innan ger sig på att köra in sina hästar fast dom inte har kunskap nog. Det är lika illa som om nån som bara hållt på med körning i hela sitt liv och inte kunde något om ridning skulle ge sig på att rida in en häst, det hade nog inte heller blivit så lyckat.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 973
Senast: a1agnlju
·
Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 463
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka