Åhhh vad jag bli arg :(

Sv: Åhhh vad jag bli arg :(

Seleningen tycker jag inte är ett problem det kan man ju lära dem, men om man kommer och säger att man kan och har kört hela livet :( Och visar det motsata :mad: skenar runt och har inte kontroll med hästen och sedan säger han var jätte rolig och lätt att köra :eek: ! Och vill börja sköta hästen direkt *slå huvudet i vägen smilis* ...

Det hade varit bättre om de hade sagt som det var från början bara, "okej jag har inte kört så mycket ,men ni kan väl lära mig lite?"
Jag hade gärna ställt up på lektioner men inte när de kommer och provkör så där :smirk: ...

Mvh
Eran Emma

kan bara hålla med, har hört, efter några år i kuskvärlden om många historier om just detta fenomen med ryttare som tror att det är lätt att köra häst och hänvisar till en skitsele, shettis och 15 år sedan.
Många berättelser handlar också om ungdomar som ger sig ut med ponnyer och vagn och slutar i dikeskörningar eller annat. Tyvärr är det då någon vuxen någonstans som gett tillåtelse till detta.
Om man som jag har gjort, letat foder körhäst får man många svar, 80% är från folk som vill få sin ponny eller häst återinkörd efter att deras okunskap gjort en en gång körbarhäst okörbar. Alltid samma historia, och det är så tråkigt att folk inte utbildar sig inom körning INNAN de kör, oftast med undermålig utrustning dessutom.

jag tror inte det är en fördom att säga att ridfolk kör in till höger o vänster "själva". Däremot tror jag att trenden pekar åt att allt fler tar hjälp med inkörningen av kunniga kuskar.

resgjord

http://www.guiden.se/article.jsp?article=692

och en "rolig" artikel om inkörning inom travet..http://www.geocities.com/driver_hedblom/specialarbetet.htm

saxat ur artikeln:

""Om hästarna är krångliga att tömköra kan det i vissa fall bli bättre om man sätter för vagnen, för vissa kan det bli ännu värre och då kan det göra susen att låta dem vila från tömkörandet ett par dagar. Man kan också bara backa ett steg i utbildningen och göra något den är säker på för att får hästen tryggare. ""

""I fallet med en bakrädd häst brukar man kombinera helstängt/ ¾-stängt med tussar i öronen och ibland även en dövhuva. ""

praktiskt...

Ja men precis, och det är den allmänna uppfattningen om körningen som är så skev. Till och med "ridfolk" känner oftast inte till körsporten, utan tror direkt att det handlar om trav. Och det är inget jag klandrar dem för, men det är trist att det är så... Av den anledningen gjorde jag en precisionstävling i Vännäs som projektarbete. Tanken var att allmänheten skulle komma och fåp upp ögonen, och även hästfolk såklart. Så blev dock inte fallet, med 4 kuskar och typ lika många funktionärer :crazy: Men men... Vi får väl se till att visa upp oss mer och vara duktigare på att annonsera :)

resgjord

http://www.guiden.se/article.jsp?article=692

och en "rolig" artikel om inkörning inom travet..http://www.geocities.com/driver_hedblom/specialarbetet.htm

saxat ur artikeln:

""Om hästarna är krångliga att tömköra kan det i vissa fall bli bättre om man sätter för vagnen, för vissa kan det bli ännu värre och då kan det göra susen att låta dem vila från tömkörandet ett par dagar. Man kan också bara backa ett steg i utbildningen och göra något den är säker på för att får hästen tryggare. ""

""I fallet med en bakrädd häst brukar man kombinera helstängt/ ¾-stängt med tussar i öronen och ibland även en dövhuva. ""

praktiskt...
Det där med tussar i öronen lät ju bra tycker jag. Det måste ju göra att hästen stressar mindre.

Det där med ridfolk som ger sig på att kommentera körning funkar ju tyvärr åt andra hållet också.

Jag var tidigare med i en förening med många körekipage och där är det körfolket som vet allt om ridning. Gubbar som pysslat med körning hela sitt liv vet precis hur man hoppar en bana eller vad som krävs av formen på ett ekipage för att tävla msv dressyr. Aldrig någonsin har jag hört så mycket skitsnack och nedlåtande kommentarer som från körgubbarna. Droppen kom då den körintresserade ordföranden hade anlitat en kusk att ha hand om hoppträningen på klubben. Människan hade inte satt sin fot på en hopptävling på 15 år, och hon skulle alltså träna klubbens tävlingshoppare! Skitsamma att hon inte var hopptränare, hon kunde minsann tillräckligt om hästar eftersom hon är duktig och framgångsrik inom körning.

Så attityden att kunna allt om andra grenar är ömsesidig. Tyvärr.

eller så tränar man dem. jag skulle aldrig ens tillåta att min häst är stressad på tävling eller i några sammanhang. Då har man inte förbrett hästen tillräckligt för uppgiften. Att stoppa tussar i öronen är att blunda för problemen, och viljan att tjäna snabba pengar är större än viljan att lägga ner sin själ i hästumgänge (träning)
Att ha tussar i öronen är inte bara förbehållet trav, det finns hopphästar med tussar i som annars inte skulle palla för applåder eller annat på en bana. Vill bara nyansera mig lite.

Snuffsan, tur att vi inte är några gamla ardennergubbar härinne utan folk som både rider och kör sina hästar :)

Nu har jag i och för sig inte kört på flera år, men jag äger en fin vagn, det räcker kanske?

räcker för? vill du inte se den fina vagnen in action? :banana:
varför kör du inte nu, du har väl fina hästar?

Precis Snuffsan, varför kör du inte din underbara shetlandskorsning? :)

Var fick du luft ifrån då Fjunis?

Hon är ingen underbar shetlandskorsning. :mad:Hon är en surkärring som hatar vatten så intensivt att om man kör på asfalt och det är skuggor som ser ut som vattenpölar så kastar hon sig handlöst, alt växer fast i asfalten. Och jag har inte tid att jobba bort detta. Jag har ju ändå inte tid att köra henne.

Efter några år i en körförening så lockar inte körning kan jag säga.

De andra ponnysarna är inte inkörda.

Så vagnen är till salu och jag tycker att Fjunis ska slå till i stället för att ständigt mobba mig på msn för att jag inte kör..:angel:

Men här finns bara grusvägar, så då kan man köra henne här ;) :devil: Så det är bara att flytta henne till M på bete så kan du titta förbi och köra där :devil:

Hehe, Fjunet har ingen som kan dra vagnen i nuläget.

Haha, Hilfiger kan omöjligt få mer mat :) Men han är ju på gång!

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 973
Senast: a1agnlju
·
Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 463
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur