Åhhh vad jag bli arg :(

Sv: Åhhh vad jag bli arg :(

Gubbar som pysslat med körning hela sitt liv vet precis hur man hoppar en bana eller vad som krävs av formen på ett ekipage för att tävla msv dressyr. Aldrig någonsin har jag hört så mycket skitsnack och nedlåtande kommentarer som från körgubbarna.

Vill lägga en liten kommentar här!:crazy:
Vill nog ha det till: Gubbar som pysslat med HÄSTAR hela sitt liv

Har personligen ALDRIG fått något annat än hjälpande tips och från dessa, såkallade, "körgubbar"! Vare sig jag suttit PÅ hästen eller BAKOM hästen!
Det kan inte bero på din egen attityd gentemot dessa "körgubbar" då?
Tycker man ska passa på att lära sig ordentligt hästvett från den generationen som fortfarande vet hur det var "på den tiden" då man faktiskt jobbade med hästarna! :smirk:

Droppen kom då den körintresserade ordföranden hade anlitat en kusk att ha hand om hoppträningen på klubben. Människan hade inte satt sin fot på en hopptävling på 15 år, och hon skulle alltså träna klubbens tävlingshoppare! Skitsamma att hon inte var hopptränare, hon kunde minsann tillräckligt om hästar eftersom hon är duktig och framgångsrik inom körning.

Är YTTERST tveksam till att denne ordförande, som är en väldigt kompetent och kunnig hästmänniska, även inom hoppningen, skulle sätta in en kusk som hopptränare om denne inte varit kapabel till att klara av det!
Denne, som du kallar, körintresserade ordförande är ju faktiskt en f.d. tävlingsryttare i just HOPPNING!

//Cämz

nyttigt att få just en mer nyanserad bild av förloppet.

men, om jag får inflika mina upplevelser av sk gamla körgubbar/hästkarlar, så är jag med ytterst tveksam till vad de kan lära den nya generationen kunniga kuskar och hoppryttare.

Har ju en mamma som tävlat i landslaget i både hoppning o fälttävlan på 70 talet- fött upp en del och ridit in. Hon skulle aldrig kunna säga om min sadel passade, eller berätta varför hästen ska ha x antal kg hö. Hon är en duktig ryttare och hästvän, men det har hänt en del sen förr. gamla kunskaper har ju vävts in i ex hippologprogrammet mixat med nya, så jag skulle hellre vilja ha en nyutexaminerad hippolog som stallchef än en sk hästkarl född -35.
generellt: Hästarna förr levde ett hundliv, stod uppbundna hela vintern, drogs med sår efter diverse seldon o sadlar, hade tvinnade ståltrådar till bett och matades med 10 kg havre om dagen. generellt alltså..jag tror inte landslaget i hockey vill anlita sven tumba som tränare..som en jämförelse.

Jag är så glad att vi nu kommit till nya dimensioner. vill man hitta kunskap så finns det, bland annat här :)

Du kan vara hur tveksam du vill. Detta presenterades på ett stormöte ang ungdomsverksamhetan 2006 med anledning av att det behövdes ytterligare en hopptränare i klubben. Den som föreslogs som hopptränare var Marie Karle. Mycket duktig i körning men alltså inte någon hopptränare.

Och visst kan gubbarna mycket om hästar. Men när de som exempel uttalar sig om juniorekipagen som tävlar LA-msv dressyr att de inte ens kan styra, då är man fel ute.

jag kan hålla med dej till viss del där. Fast å andra sidan så är den kunskap du fram håller finns här på buke helt förkastlig om ett par årtionden med. Eller hur? Så vi kanske ska ta allt som säjs med en nypa salt för tiderna förändras ock det vi tror är stor kunskap idag är kass i morgon!:idea:

nja, det som är kunskap idag är även kunskap imorgon, men den fylls förhoppningsvis på. Så gammalt hästfolk kan mycket men ungt hästfolk kan mer, tack vare gammalt hästfolk.

så... :) kan man inte mycket idag kan en gammal hästkvinna lära en mycket, men måste samtidigt fylla på från den nya kunskap som kommer från bland annat slu.
rekommenderar slu´s hemsida. Intressant läsning när man börjar söka fakta på alla exjobb och rapporter.

mina favoriter är Salt, Luftkonditionering i transporter, hovbeslag, och benskydd/lindor.

men, om jag får inflika mina upplevelser av sk gamla körgubbar/hästkarlar, så är jag med ytterst tveksam till vad de kan lära den nya generationen kunniga kuskar och hoppryttare.

Här får vi ett definitionsproblem också. Vad menas med galma körgubbar/hästkarlar? Och varför måste de vara gamla? Och varför måste de vara gubbar/karlar?

I min värld - främst bestående av mitt stall :smirk: - finns en riktig hästkarl. Han kör (törs knappt säga det men jodå det ska väl fram) trav och tränar sina hästar för travbanan. Maken till hästkarl har jag då aldrig träffat!

Hans hästar är välskötta och väl omhändertagna, visst stallet ser ut som ett slagfält ibland, visst han har inte råd att ha all flashig märkesutrustning men han KAN SIN SAK. Denna "gubbe" är nu inte så gammal, han är 55 om jag minns rätt men han är för mig urtypen av hästkarl. Innehar en stor kunskap om hästvård, fodring, selar, vagnar etc. - främst inom sin egen disciplin förstås men även i viss mån inom andra. Han kör sina hästar med travvagnar och travselar men ser också till att regelbundet köra dem med loksele och fyrhjulsvagn med rekade skacklar. Han vill att hästarna skall få en allsidig träning och ser därför till att de blir inridna när de är välkörda och att de sedan får i vart fall viss dressyrträning. Hästarna är i perfekt hull och genomgår regelbundna hälsokontroller. Han har stenkoll på allt väsentligt och framför allt - han vet att ta hjälp med det han själv vet med sig att han inte till fullo behärskar!

För mig är han en helt underbar förebild. Just det faktum att han verkligen tänker på hästarna, ser till att de får ett bra liv i alla hänseenden och med mycket omväxlande träning beundrar jag väldigt mycket.

Nu är jag lite, eller tja, ganska mycket OT här men jag kände bara att jag måste få försvara MIN definition av en bra hästkarl!

nyttigt att få just en mer nyanserad bild av förloppet.

Har ju en mamma som tävlat i landslaget i både hoppning o fälttävlan på 70 talet- fött upp en del och ridit in. Hon skulle aldrig kunna säga om min sadel passade, eller berätta varför hästen ska ha x antal kg hö. Hon är en duktig ryttare och hästvän, men det har hänt en del sen förr. gamla kunskaper har ju vävts in i ex hippologprogrammet mixat med nya, så jag skulle hellre vilja ha en nyutexaminerad hippolog som stallchef än en sk hästkarl född -35.
generellt: Hästarna förr levde ett hundliv, stod uppbundna hela vintern, drogs med sår efter diverse seldon o sadlar, hade tvinnade ståltrådar till bett och matades med 10 kg havre om dagen. generellt alltså..jag tror inte landslaget i hockey vill anlita sven tumba som tränare..som en jämförelse.

Jag är så glad att vi nu kommit till nya dimensioner. vill man hitta kunskap så finns det, bland annat här :)

Jag kan ju inte tala för mer än vad jag anser om "våra" hästakarlar!
Vet inte om de kan prova ut en sadel-men hur många kan eg det?? Inte ens det flesta som kallar sig sadelutprovare till yrket är ju att lita på! ;)
Speciellt ett par av dom vet jag kan väldigt mycket inom de flesta dicipliner då de helt enkelt är intresserade och valt att sätta sig in i det! Kan ge väldigt bra tips när man rider och vet PRECIS vad de pratar om!
Sen om de är 30 eller 70 kan ju spela mindre roll!:p
De kan helt enkelt HÄST, vet hur dom fungerar och hur man ska rida och träna dom för att få dom att gå på det viset dom "ska" gå...

Du kan vara hur tveksam du vill. Detta presenterades på ett stormöte ang ungdomsverksamhetan 2006 med anledning av att det behövdes ytterligare en hopptränare i klubben. Den som föreslogs som hopptränare var Marie Karle. Mycket duktig i körning men alltså inte någon hopptränare.

Jag tvekar inte på att han föreslog en kusk som hopptränare, det skrev jag inte! Jag skrev att jag inte tror att han skulle föreslå en kusk som hopptränare om inte denne var kapabel till att träna hoppryttare!

Och visst kan gubbarna mycket om hästar. Men när de som exempel uttalar sig om juniorekipagen som tävlar LA-msv dressyr att de inte ens kan styra, då är man fel ute.

Ja, det finns ju säkert de ryttare som inte kan styra ordentligt! :crazy:
De som inte bryr sig om att lära sig hur det ska gå till utan får en "färdig" häst hoppar upp och "rider"!!! Har sett många av de yngre ryttarna i klubben bete sig som svin mot sina hästar:mad:, mer än en gång, när de inte velat göra som ryttaren velat just då-utan att föräldrarna gjort något åt det! Oftast har de protesterat pga utmattning och okunskap från otåliga (ofta bortskämda) unga ryttare! Hoppa, hoppa, hoppa, gallopera, gallopera, gallopera, i ett kör hela tiden!
Drar inte alla öven en kam-säger bara att det även finns sånna ryttare på högre nivåer-kanske är det dom som "körgubbarna" menat??!

Men det är väl bara att inse att detta är något som vi kommer att tycka olika om oavsett hur mycket det diskuteras här... ;)

Meningen var att denna tränare skulle ta de som inte tycker att den befintliga tränaren räckte till. LA och uppåt på ponny och motsvarade på häst alltså. Knappast något man ger sig på om man inte är ute regelbundet inom grenen. Jag kan bara jämföra dagens hoppning med den tid då jag själv tävlade. Det är inte mycket som liknar banorna idag.

Har sett många av de yngre ryttarna i klubben bete sig som svin mot sina hästar:mad:, mer än en gång, när de inte velat göra som ryttaren velat just då-utan att föräldrarna gjort något åt det!

Jadå, det har jag också sett, det är en anledning till vårt klubbyte. Men det var inte dessa jag syftade på utan de seriösa juniorryttarna som alltså inte ens kan styra enligt vissa körgubbar. De här juniorerna tränar seriöst för väldigt bra tränare och tävlar på hög nivå. De ingår knappast i det gäng du refererar till.

Det jag vill ha sagt är alltså att ni inte ska tro att det bara är ridfolk som ger sig på körning och tror de vet allt. Det finns avarter åt båda håll.

Tillägg: Det är ju dessutom bara att kolla på Buke så ser ni hur dressyrryttare tror sig kunna massor om hoppning trots att de inte hoppar och hoppryttare som tror att man kan lära sig galoppiruetter på en eftermiddag.

Detta trots att det egentligen bara är Snigelfarmor och jag som kan allt om allt.;)

jag har den uppfattningen att inom skolkörning o bruks, så tränar man sina hästar så att de inte har någon anledning att resa sig eller slå bakut. Något annat är inte acceptabelt, därför ser man väldigt sällan slaggjordar eller resgjordar inom vår disciplin.

Fråga på trav om det funkar.

Ja, det är klart men på en unghäst jag kör in brukar jag sätta slaggjord som en säkerhetsgrej. Hellre hängslen o livrem i början än att det går åt pipan. Vart nyfiken på det där med resgjorden då jag kört ett par hästar som varit lite lätta fram. Hemskt äckllig olat:crazy: Hade dörför varit kul att veta om resgjorden funkar bara som en övergångsgrej tills hästen fattat att det är dumt att bråka.

När jag började med körning för ca 1 år sedan (har kört några ggr innan) så trodde jag verkligen inte att det var så svårt som det var.
Som tur var hade jag en mycket duktig körmänniska med mig då vi körde in hennes häst.Allt gick jättebra då men utan henne så hade jag nog aldrig lärt mig på ett så bra sätt som jag gjort.
Det är inte bara att köra in en häst liksom utan man måste ha en duktig människa med.(red förr).

När jag började med körning för ca 1 år sedan (har kört några ggr innan) så trodde jag verkligen inte att det var så svårt som det var.
Som tur var hade jag en mycket duktig körmänniska med mig då vi körde in hennes häst.Allt gick jättebra då men utan henne så hade jag nog aldrig lärt mig på ett så bra sätt som jag gjort.
Det är inte bara att köra in en häst liksom utan man måste ha en duktig människa med.(red förr).

Det där är bra o ärliga ord! När man pratar om körning ser många det som bara skitenkelt o inget att fundera mer på att vilja lära sig o fråga duktigt folk! Det värsta är väl att det är så himla svårt att hitta tränare. Gamla duktiga "hästgubbar" är en sak men i alla fall här på ridklubbarna blir man nästan utskälld när man säger att hästarna både rids o körs. Det förstör hästen enligt dem!!:devil:

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 973
Senast: a1agnlju
·
Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 463
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur