Åhhh vad jag bli arg :(

Sv: Åhhh vad jag bli arg :(

Då skulle jag byta ridklubb, verkar vara väldigt okunniga människor där.

Ja, men det är inte helt lätt att hitta nånstans där körning är accepterat härikring på ridklubbarna. Träna det får man göra privat hos de omtalade "hästgubbarna"

Japp jag vet.
Jag hade tur eftersom jag för tillfället inte har råd att ha någon egen häst så annonserade jag om att jag ville lära mig köra.
Vilken himlans tur jag hade som fick tag på en gamal person som jag kände lite innan.Om man säger så här...hon har varit stallskötare åt Tomas Eriksson för några år sedan då säger det mkt =).

Ja, men det är inte helt lätt att hitta nånstans där körning är accepterat härikring på ridklubbarna. Träna det får man göra privat hos de omtalade "hästgubbarna"

Det är ju lite konstigt för går man på hippologen och utbildar sig till ridlärare så ingår även körning i utbildningen... Alla ridlärare/tränare jag känner vet att körning är jätte bra träning för hästen.

Om man säger så här...hon har varit stallskötare åt Tomas Eriksson för några år sedan då säger det mkt

Avdelningen onödiga o barnsliga inlägg;

-Jag hade förstått mer av ditt :bow: om hon hade skött om och kört denne Guru´s hästar än att ha sopat hans stallgolv!:p:love:;)

Ni är roliga ni skolkörningsfolk!:angel:

Men O´Boy är väldigt söt!

Senast ändrad:

Nu tycker jag att du drar alla över en kam. Jag ser inget speciellt med att vara stallskötare/hästskötare åt en elitkusk - och då sysslar jag med skolkörning. Tråkig inställning, jag drar aldrig allt travfolk, hoppfolk, dressyrfolk osv över en kam. Zarro talar inte för alla som sysslar med skolkörning.

Du kan vara lugn!

Du misstolkade mitt inlägg...:smirk:

Jag tror Zorro förlåter mig (och mitt polis-språkspåpekande ang att vara STALLskötare och inte hästskötare ;)) då jag känner både Jessica och O´boy!:p

Jo, men det är ju en ganska stor skillnad på att sköta stall eller sköta häst...

Det är ju lite konstigt för går man på hippologen och utbildar sig till ridlärare så ingår även körning i utbildningen... Alla ridlärare/tränare jag känner vet att körning är jätte bra träning för hästen.

Ja, det ÄR bra träning med körning men det vill de som inte rider inte erkänna. De säger hästen blir stel, framtung, hård i mun, kan inte sidvärtesrörelser osv...

Mina körda hästar är varken hårda eller stelare än nån annan häst o kliva åt sidan är de i en klass för sig i jämförelse mot de bara ridna hästarna... i skaklarna MÅSTE hästen ju korsa benen i snäva svängar o lär sig så den rörelsen fint:), de kan inte smita lika lätt som under ryttare... snacka om att detta sved i min ridlärare:rofl:

Ja, det ÄR bra träning med körning men det vill de som inte rider inte erkänna. De säger hästen blir stel, framtung, hård i mun, kan inte sidvärtesrörelser osv...

Mina körda hästar är varken hårda eller stelare än nån annan häst o kliva åt sidan är de i en klass för sig i jämförelse mot de bara ridna hästarna... i skaklarna MÅSTE hästen ju korsa benen i snäva svängar o lär sig så den rörelsen fint:), de kan inte smita lika lätt som under ryttare... snacka om att detta sved i min ridlärare:rofl:

Ja det är ju det jag menar, men det är ju konstigt att dom så kallade ridlärarna inte vet det eftersom det ingår i deras utbildning...

Jag vet ett dresyr stall som sa jusst detta att hästarna blir hårda i munnen av tömkörning/körning.

Jag vet ett dresyr stall som sa jusst detta att hästarna blir hårda i munnen av tömkörning/körning.

Beror ju på den som håller i tömmarna o ridning vete tusan om det är så mycket snällare med ryttare som obalanserat skumpar runt o håller balansen i tyglarna:crazy:

Ja det är märkligt hur okunniga folk är ibland, jag har aldrig kännt en häst som är känsligare i munnen än Mimer, och han är bara körd. Priffe är både körd och riden och han är lika mjuk i munnen som Magne, som bara är riden.

Ja det är märkligt hur okunniga folk är ibland, jag har aldrig kännt en häst som är känsligare i munnen än Mimer, och han är bara körd. Priffe är både körd och riden och han är lika mjuk i munnen som Magne, som bara är riden.

Hihi, o du som har fjordhästar som ju är sååå tunga:rofl:... hihi, vad jag skrattade åt dem som red på mina fjordhästar o de inte var varken tunga i mun eller skänklar o säte...

Okunskap o fördomar!!:devil: Ärligt talat det är ju lättare att sitta i lugn o ro på en vagn o ha jämn tömkontakt än med dålig balans i sadeln o skumpa... har sett för många skumpa på stackars hästar...:(

Haha, ja visst, fjordingar går ju knappt att svänga! ;) Man slutar aldrig förundras över vad folk kommer med för konstiga kommentarer, men som sagt, det handlar bara om okunskap och fördomar, det dröjer nog länge innan man blir av med dom...

Nä, precis. Så länge det finns ouppfostrade fjordingar så kommer de behålla sitt dåliga rykte, likadant med shettisar och russ. :(

Nä, precis. Så länge det finns ouppfostrade fjordingar så kommer de behålla sitt dåliga rykte, likadant med shettisar och russ. :(

Ja, det är väl deras lott i livet:( syns ju lite på prislappen oxå... de säljs alldeles för billigt o folk köper dem som förstahästar utan nån som helst kunskap... fattar inte varför folk säljer sina hästar sådär billigt vind för våg:devil: sånt sabbar en hel ras rykte!

Tillgång och efterfråga? Jag vet inte... :confused:
Vi har iaf ett russ som ingen tror är russ eftersom han är så glad, positiv och samarbetsvillig... :crazy: och ett par trevliga fjordingar som oxå överraskar många... senast jag var till klinik m min valack utbrast veterinären och andra anstälda att det var sååå roligt att se en så fin och välskött fjording... *stolt* och jag som skämdes över att jag plockat honom direkt från hagen, lastat och åkt utan att schamponera, frisera och borsta... :angel:

I den här tråden kan man läsa att:

*det är för jävligt med ridfolk som tror att det är lätt att köra,
*att det är för jävligt att inte alla hästar körs
*att det är väldigt svårt att hitta körinstruktörer.

Om ni höjer näsan lite över er egen lilla ankdamm så kanske ni kan dra någhon slutsats av dessa tre punkter?:smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 973
Senast: a1agnlju
·
Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 463
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka