Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då skulle jag byta ridklubb, verkar vara väldigt okunniga människor där.
Ja, men det är inte helt lätt att hitta nånstans där körning är accepterat härikring på ridklubbarna. Träna det får man göra privat hos de omtalade "hästgubbarna"
Om man säger så här...hon har varit stallskötare åt Tomas Eriksson för några år sedan då säger det mkt
Det är ju lite konstigt för går man på hippologen och utbildar sig till ridlärare så ingår även körning i utbildningen... Alla ridlärare/tränare jag känner vet att körning är jätte bra träning för hästen.
Ja, det ÄR bra träning med körning men det vill de som inte rider inte erkänna. De säger hästen blir stel, framtung, hård i mun, kan inte sidvärtesrörelser osv...
Mina körda hästar är varken hårda eller stelare än nån annan häst o kliva åt sidan är de i en klass för sig i jämförelse mot de bara ridna hästarna... i skaklarna MÅSTE hästen ju korsa benen i snäva svängar o lär sig så den rörelsen fint, de kan inte smita lika lätt som under ryttare... snacka om att detta sved i min ridlärare
Jag vet ett dresyr stall som sa jusst detta att hästarna blir hårda i munnen av tömkörning/körning.Ja, det ÄR bra träning med körning men det vill de som inte rider inte erkänna. De säger hästen blir stel, framtung, hård i mun, kan inte sidvärtesrörelser osv...
Mina körda hästar är varken hårda eller stelare än nån annan häst o kliva åt sidan är de i en klass för sig i jämförelse mot de bara ridna hästarna... i skaklarna MÅSTE hästen ju korsa benen i snäva svängar o lär sig så den rörelsen fint, de kan inte smita lika lätt som under ryttare... snacka om att detta sved i min ridlärare
Jag vet ett dresyr stall som sa jusst detta att hästarna blir hårda i munnen av tömkörning/körning.
Ja det är märkligt hur okunniga folk är ibland, jag har aldrig kännt en häst som är känsligare i munnen än Mimer, och han är bara körd. Priffe är både körd och riden och han är lika mjuk i munnen som Magne, som bara är riden.
Nä, precis. Så länge det finns ouppfostrade fjordingar så kommer de behålla sitt dåliga rykte, likadant med shettisar och russ.
...än med dålig balans i sadeln o skumpa... har sett för många skumpa på stackars hästar...