Aha upplevelse vikter!

Sv: Aha upplevelse vikter!

Du har med andra ord kommit på det där med vikthjälperna:bow:- som annars kan stjälpa hela klabbet.
Man kan oxå trampa ner ngt, förflytta sig i sadeln ngn cm- bra för att inte riskera att man blir sned.

det gäller ju att jobba MED hästen, inte emot- att vara med i hästens rörelse, som man vill att den ska utföra.
Själv är jag usel på det i vissa rörelser, medans det sitter i ryggmärgen i andra.
MEN ...vilken skillnad det blir.

Försök att tänka på det hela tiden, eller åtminstone när det ski*er sig.

Ja, ET tyckte att hon gjort mycket med hästens snedhet, så jag trodde att det låg mest hos mig nu, men tränaren kollade senast och hon såg tydligt att hästen inte "släpper ned" vänster höft lika långt som höger.
Sedan kvarstår frågan om det beror på mig att hästen är sned...
Ska ta ut ET en gång till, så får hon kolla när jag rider också, kanske kan hon se mer då.
Det lustiga med snedheten och vikten är ju att hon gör kanonfina volter då jag rider serpentiner med ledande, mycket lösa tyglar.

Låter som rörelseminne/muskling. (Och det faktum att inte ens de mest holistiska ET-are kan komma åt ALLT, mycket måste hästkroppen själv stå för).
Min egen häst känns som sagt väldigt mjuk och fräsch nu, kanske yttepyttelite mindre rörlig i höger bog/hals än vänster men annars så gott som perfekt. ET´n var helt lyrisk när han kollade på ett ridpass nyligen för att den såg så fräsch och fin ut, kanske en yrkesskada iofs av att man får för många ofräscha hästar att jämföra med :angel: MEN man känner ändå vid ridning att hästen är VAN att röra sig på ett visst sätt och har lite svårt att anpassa sig till den nya tekniken man ber om. Inget obehag, men som att det sitter i bakhuvudet "men SÅ kan man ju inte röra sig..". Det måste verkligen nötas in successivt, och dessutom måste ju musklerna ändras totalt för att passa den "nya kroppen" vilket bara det kan ta ett bra tag...

Han gör btw också väldigt fina serpentiner, för där *måste* matte planera och forma och hålla koll på bakbenen för att man ska ta sig runt i pyttebågarna och 8-orna. Tror att det kan vara ett tecken på att det sitter i mig, för när hästen då måste hålla en bra teknik för att kunna ta sig runt, framförallt i traven, så ignorerar den nog min sits i större grad för att den har fullt upp med sig själv.

Ledande tygeltag ser jag som lite riskabelt om man jämför kvalitén. Jag kör också med vikt + ledande när volterna riskerar att bli risiga och man inte vill ta till för stora hjälper, men man märker att hästen överkompenserar lite och blir längre i kroppen så det är svårare att känna. Men man märker det i nästa sväng där den aktivt måste styras hela tiden med ledande + vikt för att inte hamna på en 10 meter för stor volt :angel:

Jag tror att det är så att då jag rider serpentinerna så är jag mer avslappnad i min kropp, och bara det att föra ut armen en liten bit gör ju att vikten hamnar mera rätt. Gör dessa mest för att få hästen lös och ledig, ställer inte så stora krav då.

Senast ändrad:

Fast går hästen bättre för att du ställer lägre krav, eller märker du det inte på samma sätt FÖR ATT du ställer lägre krav..?
Kan ju vara antingen eller, vissa går säkert bättre när de är avslappnade, men många går ju fortfarande inte "bra" men man märker det mindre :p

Har haft stora problem med framåtbjudningen, så hon går "bättre" i en friare form, ur just den aspekten, och det funkar likadant då vi rider ut. Bjudningen blir helt enkelt bättre på längre tyglar.
Det jag tänker om detta, är att hon hittar sin egen balans genom serpentinridningen på lång tygel, och då kan jag efter det jobba henne bättre.
Nu ska jag ut en tur med min fina dam!

Jag har ridit ett varmblod två gånger den sista veckan och fått riktiga aha-upplevelse bägge gånger när det gäller vikthjälper och att styra med kroppen. Hästen är riden en del, men ffa för att träna travkondis, så första dagen jag red ut ville jag mest testa vad hon förstod när det gällde sidvärteshjälper. "Vanliga" skänkelhjälper för att flytta undan tryck fungerade bra men eftersom hon lätt får lite bråttom och är väldigt känslig i munnen (vill inte ta stöd på tygeln) tänkte jag testa om det fungerade utan så mycket "skarpa" hjälper, och då, bara genom att tänka "bakåt" och få henne att gå i lugn skritt, kunde vi göra både skänkelvikningar och öppnor med hjälp av mina höfter, nedtramp i stigbyglar/långt ben/släppa ner sittbenet och vridning av överkroppen. Helt fantastiskt hur jag kunde styra henne med axlarna och få henne att flytta genom att bara justera höfterna, i princip bara tänka vart jag ville och hur jag skulle gå dit. Folk måste tro att man är tokig som sitter och ler förnöjt på en travhäst som går i snigelskritt fram och tillbaka och ser fundersam ut, de skulle bara veta hur mycket vi jobbade! Nu vill jag bara rida mera!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har...
Svar
6
· Visningar
2 793
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Jag är ny här, men behöver få lite råd om min häst. Hästen är ett sto som är väldigt snäll och trevlig, dock ganska bestämd. Har...
2
Svar
23
· Visningar
5 181
Senast: eggnchips
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka