Åh nej. Hon har ätit upp resterna av en grillad kyckling!

MiniLi

Trådstartare
Jag hörde något konstigt från nedre våning och släpade mig dit för att titta (ligger nerbäddad i sängen då jag är sjuk). Hittade Camaro och papperspåsen som kycklingen legat i, av kycklingen syns inte ett spår.
Det var alltså resterna av en halv grillad kyckling med ben och allt.

Vad kan jag vänta mig?
Bör jag ringa veterinären?
Eller avvakta?

Sparris brukar vi alltid ha hemma men just idag finns såklart ingen. Kanske att husse kan komma ifrån jobbet och åka och köpa..

:crazy:

Sv: Åh nej. Hon har ätit upp resterna av en grillad kyckling!

Jag skulle ge sparris så fort som möjligt. Sen avvakta, veterinären gör inget om de inte har några symptom alls. Men jag skulle hålla hunden under uppsikt och inte lämna den själv något dygn framöver. Oftast går det ju bra!

Ja jag har henne här i sängen hos mig nu. Men vad för symptom ska jag hålla utkik efter?

Får skicka iväg sambo till affären..

Jag tror du kan vara lugn. Häromveckan åt vår RR hela skrovet av en ungstillagad kyckling, inte en smula fanns kvar. Kyckling som dessutom var vår egen uppfödning vilket innebär betydligt vassare och hårdare ben än på de industriuppfödda. (Deras ben är ju så porösa så man nästan skulle kunna tugga sönder den själv.)

Jag blev också väldigt orolig och ringde vetten som garvade och trodde det skulle gå bra men att hon förmodligen skulle bli lite gasig i magen ett tag. Och, naturligtvis att jag skulle hålla henne under uppsikt.

Vad jag kunde märka släppte hon inte ens den minsta lilla fis. :D

Börjar hon spy frenetiskt så skulle jag åka in. Då kan det vara ett ben som fastnat någonstans på vägen.

Annars skulle jag ge sparris så fort ni får tag på någon och avvakta, hålla henne under uppsikt.

Ja jag har henne här i sängen hos mig nu. Men vad för symptom ska jag hålla utkik efter?

Får skicka iväg sambo till affären..

Att hon inte hostar eller spyr. Sen så hon bajsar normalt.

Tror inte det är någon fara! Agnes svalde ett helt revben en gång, avvaktade enligt vet. Och dagen efter spydde hon upp det :)

KL

Har läser sparris lite här och var, vad är det bra för?

//Atalantha, nyfiken och kunskapssugen!

tack för alla svar!
hon har nu ätit en hel burk sparris (och som med allt annat så är det bara MUMS!) och verkar må bra. Men jag ser till att hon håller sig nära så jag märker om hon börjar må dåligt.

Sparris är ju trådigt och det lindar sig kring saker! Blir som "stoppning" som kan förhindra att saker fastnar eller skär någonstans i magen.
Som nu ex så lär sparrisen linda sig runt benen från kycklingen!

Sparris är ju trådigt och det lindar sig kring saker! Blir som "stoppning" som kan förhindra att saker fastnar eller skär någonstans i magen.
Som nu ex så lär sparrisen linda sig runt benen från kycklingen!

Intressant :love: Aldrig hört innan! Så det är bra om dom fått i sig tex ben eller andra eventuellt vassa föremål som ändå är såpass trubbiga att man vågar avvakta? Om man har sparris hemma, kan man ge det innan man kastar sig iväg till vet (om situationen visar sig vara lite allvarligare) eller vill vet att man låter bli om hunden ändå ska in? Ursäkta min nyfikenhet, men sånt här är ju tokbra att kunna :D

Ja precis.
Är du ändå på väg till veterinären för att operera eller nåt så finns det ju ingen anledning att ge sparrisen. Det kommer ju inte hinna få önskvärd effekt.
Sparrisen ger du om du vill ge saken en chans att ta sig ut på naturlig väg, utan att ha sönder några tarmar..

Ja precis.
Är du ändå på väg till veterinären för att operera eller nåt så finns det ju ingen anledning att ge sparrisen. Det kommer ju inte hinna få önskvärd effekt.
Sparrisen ger du om du vill ge saken en chans att ta sig ut på naturlig väg, utan att ha sönder några tarmar..

Tack! :bow:

När min dvärgpinscher snodde kycklinglämningar så ringde jag veterinären. Fick då rådet att ge sparris precis som du har gjort. Men det räckte inte med 1 enda gång. Han skulle ha sparris i 3 dagar sa man, och eftersom han gillar sparris så var det inga problem att få i honom det. Det tar ju mycket längre tid för dem att smälta ben än sparris.

i hundsport för några nummer sen fanns en artikel från veterinären som pratade just om detta. Hon sa att våra kycklingar är så unga när dom slaktas så benem är broskartade, det ska med andra ord inte vara farligt alls. jag har alltid gett den typen av skrov till mina hundar och aldrig haft problem.Tänk dock på att detta gäller kyckling som slaktats vid ca 16veckor som tex kronfågels, en äldre fågel(broiler, höna) har farliga ben.

Mina fick också i sig ett halvt grillat kycklingskrov för någon månad sen och blev lite kassa i magen men vet inte om det var kycklingen eller sparrisen som orsakade det. Såg inga benrester i avföringen så förmodligen är det som kol säger att de är såpass unga att benen är lagom porösa.

Hur mår Camaro idag?

Camaro mår bra och är inte minsta dålig i magen. Jag tror hon är rätt härdad med tanke på hur ofta hon sätter i sig både det ena och andra, glupska hund ;)

Enda som stör henne är att matte är sjuk och husse jobbar så hon har så trååååkigt! :angel:

Skönt! Och ja, det kan vara nog så illa för en liten hund med en eländigt tråkig tillvaro. Trickträning med sparris :idea: :D

Om man inte har sparris hemma så kan man använda bomull, man drar ut trådarna o dränker dem i något gott så fyller det samma funktion som sparris.

Knapp

Har aldrig hört det om sparris innan, intressant. Men jag undrar hur det kan funka när ni säger att det lindar sig runt benen för att det är trådigt. Sparrisen borde ju brytas ner i magen och då borde det inte följa med benen hela vägen ut, eller?

Poängen med att ge sparris är nog mest att djurägaren ska känna att de gör något i alla fall... ;)
Ge bomull verkar ju däremot direkt dumt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka