Åh nej. Hon har ätit upp resterna av en grillad kyckling!

Sv: Åh nej. Hon har ätit upp resterna av en grillad kyckling!

Uppdatering:
För en liten stund sen kräktes hon upp lite brost och benbitar. Tillsammans med diverse äggskal och annat konstigt. Hon sätter verkligen i sig en hel del, i smyg!

Såå, 3 dagar kan alltså kycklingrester ligga i magen innan en del kommer upp igen. Då har man lärt sig något nytt ;)

Bosatt i Dominikanska Republiken sen 5 år. Varenda hund käkar tillagad kyckling varje dag, våra med eftersom kyckling i olika former är nationalrätten. Frågar man en Dominikan om tillagad kyckling till hund så är svaret naturligtvist annars dör dom av svält det är bara det spetsiga bröstbenet-önskebenet som är farligt. Mina fyra hundar fick tillagad kyckling ben idag som alla andra dagar. Oroa Er inte.

Bosatt i Dominikanska Republiken sen 5 år. Varenda hund käkar tillagad kyckling varje dag, våra med eftersom kyckling i olika former är nationalrätten. Frågar man en Dominikan om tillagad kyckling till hund så är svaret naturligtvist annars dör dom av svält det är bara det spetsiga bröstbenet-önskebenet som är farligt. Mina fyra hundar fick tillagad kyckling ben idag som alla andra dagar. Oroa Er inte.
Tråden är 7 år gammal, och jo, tillagade ben är farliga. De kan splittras och skära upp tarmarna.

Att man har haft tur och inte dött gör det inte mindre farligt att köra bil full..

Enligt min erfarenhet och här bor 500 000 hundar är det bara larv och kontakt med veterinär här som aldrig sett något problem med detta kanske har hänt men är inte farligare än mycket annat.

Det är lika dumt som att ora sig för hajar när kokosnötter dödar mycket fler människor.

Så man ska nonchalera faror så länge det finns något som är farligare?
Nu är det ju en hel del hundar som faktiskt råkar illa ut och tvingas söka veterinärvård och opereras pga div tillagade ben så det är ju bara löjligt att ifrågasätta detta. Hundarna fejkar knappast.
Att dra jämförelsen med hundar utomlands som ofta lever på gatorna funkar ju inte. Hur stor uppföljning över deras hälsa finns det? Var själv nyligen i Thailand där ges också tillagade matrester som tex kyckling och jag såg flera döda hundar och hundar som såg allt annat än sunda ut. Så djurhållning från sådana länder ger jag inte mycket för.

För övrigt har en veterinär svarat i tråden.

Ah den här gamla tråden!
Camaro bor inte hos mig längre men under våra år satte hon i sig både det ena och det andra som inte är det minsta bra för hundar. Hon behövde aldrig söka vård, släppte som mest en extra fis :angel:

Har dock alltid tänkt att hon säkert kommer typ dö av leverskador eller något i förtid efter alla olämpliga/giftiga saker hon stoppat i sig..

Tråden är 7 år gammal, och jo, tillagade ben är farliga. De kan splittras och skära upp tarmarna.

Att man har haft tur och inte dött gör det inte mindre farligt att köra bil full..
Tillagad kyckling är ingen fara, de slaktas när de är ca 35 dagar gamla, så de innehåller ju mest brosk.

• Gilla
Reactions: kol
Vet att detta är en gammal tråd.
Men jag följer en tjej på en blogg och hon förlorade sin ena hund 3 år gammal för den fick en pinne i halsen.
Så jag tror ett kycklingben likaväl som en pinne kan hamna riktigt fel om man ska ha den oturen.

Fast ett tillagat kycklingben är väl vassare än genomsnittspinnen liksom? Självklart kan man ha otur med pinnar och så också men jag tänker att med ett kycklingben är det större risk att det går illa.
Ja det går nog att ha otur med det mesta om oturen slår till så att säga.

Han är 50 o dominican och varit här sen barnsben. Han vet INTE att en hund har haft problem med tillagad kyckling. Jag ger mina hundar kyckling-tillagad åtminstonde 5 dar i veckan. Har fyra hundar. Hä

För en hund som käkar torrfoder vanligen, så är nog tillagad kyckling en stor risk för tarmskador.

Om mina hittar en bit tillagad kyckling ute (händer emellanåt) så är jag inte speciellt orolig för mina är uppfödda på färsk föda och mycket råa köttben = dom är vana att smälta ben (även om dom oftast får spotta ut om dom hittar ätbara saker ute - men ibland hinns det inte). Tillagade kycklingben är inte så farliga i jämförelse med tillagade andra typer av ben med tanke på att dom är relativt mjuka och smältbara även efter upphettat tillstånd. Men allt beror på vad just den hunden är van att smälta i vanliga fall.

Han är 50 o dominican och varit här sen barnsben. Han vet INTE att en hund har haft problem med tillagad kyckling. Jag ger mina hundar kyckling-tillagad åtminstonde 5 dar i veckan. Har fyra hundar. Hä

Konstigt resonemang. Om man inte har personlig erfarenhet så finns inte problemet?
Så de veterinärer som har erfarenhet från trasiga tarmar och luftstrupar och därmed slagit larm är mindre kunnig i problemet?

Får man fråga hur många i procent av brasiliens hundar har en försäkring och en ägare som har råd med långvarig sjukvård till hunden? Gissar att det är som i många länder, en sjuk hund skjuts hemma och kommer aldrig till en vette.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Inredningstråden nr3
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka