Det där med muskelmassans betydelse retar mig oerhört. Det är bara när det kommer till de extremaste förhållandena det har någon som helst betydelse. Kvinnor har i alla tider jobbat längre och mer än männen. Burit, gått, samlat, garvat(berett skinn), vävt - jag kan räkna upp hur många sysslor som helst som är tunga och som kräver en otrolig uthållighet. Och männen då - jo just det, dom smög ju på en hjort och kastade ett spjut. Så muskelmassan har ingen betydelse i det långa loppet.
Nu tycker jag att det blir lite konstigt.
I dagens svenska samhälle har muskelstyrka sällan praktiskt betydelse för val av yrke.
Men HISTORISKT och evolutionärt kan sådana biologiska skillnader mycket väl ligga till grund och förklara delar av uppdelningarna av arbetsuppgifter mellan könen.
Ja visst har både män och kvinnor slitit fysiskt.
Skälet till att jag drog upp de här sakerna var lite att försöka hitta en förståelse bakom strukturen, en förklaring kan ofta vara en ganska god grund om man vill ändra något: förstår man varför det är som det är, kan man ibland hitta bättre angreppspunkter att förändra.
Efter den inte helt märkliga bakgrunden har det också lagts maktspråk i det hela: män har på många håll med den (fysiskt) starkares "rätt" sett till att förtrycka kvinnor. På många håll med våld, parat med ekonomiska maktfaktorer där också religionen varit med och skuldbelagt kvinnor.
Nu luckras det upp, vilket är positivt, i exempelvis Sverige och stora delar av "västvärlden".
Men kliver vi över nordsjön till GB, så ser vi att det är relativt självklart att en småbarnsmamma är hemma med barnen under en längre tid. Förklaring? till stor del ekonomi. Det är jättedyrt med dagisplats, alltså är det rimligare ekonomiskt för familjen att någon är hemma och "någon" är med ganska stor självklarhet modern. I GB, USA m.fl. länder där man inte har så kraftigt subventionerad barnomsorg som här.
Jaja.
Det vore antagligen lämpligast om vi helt slutade att tänka i banor "manligt" och "kvinnligt".
Och då borde vi verkligen sluta accpetera djupt urringade, slimmade kläder till kvinnor och bröstförstoringar borde verkligen förbjudas, eftersom detta är exempel på företeelser som verkligen betonar det kvinnliga...