Det är bland många känsligt att diskutera skillnader mellan män och kvinnor samt dess orsaker.
Och vilka skillnader syftar du på då?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är bland många känsligt att diskutera skillnader mellan män och kvinnor samt dess orsaker.
Ja.
Ta på dig något tightare. Och klistra på my Little pony-märken.![]()
Och vilka skillnader syftar du på då?
En detalj, men jag måste fråga om det (av mig) fetmarkerade; på vilket sätt menar du att "maskinvårdande yrken" har mer av "hög beslutsmässighet"? Jag gör antagandet att du menar att det behövs att man är bra på att fatta beslut; rätt beslut och i rätt tid?¨
Titta bara på arbetslivet: är det vanligare att kvinnor har människovårdande yrken eller maskinvårdande yrken med hög beslutsmässighet?
)
utan att ha läst hela tråden så tror jag Remmer syftar på att killar har lättare att stå å pinka på toa än vad tjejer har (vilket är högst diskriminerande enligt mig!!!!)Och vilka skillnader syftar du på då?
Utan att ha utrett saken närmare har Jag märkt att det lätt blir rester på golvet..sedan att deras träffsäkerhet inte är den bästa är en helt annan sak....![]()
och att någon annan förväntas städa upp......Utan att ha utrett saken närmare har Jag märkt att det lätt blir rester på golvet..
Nämen gud vad löjligt. Har vi inte kommit längre än så. Vi lever ju faktiskt år 2016. Sluta leva som kvinnor och rör inte min manlighet. Nu känner jag att jag måste sätta på solglasögon på stårtån och komma utÅh äntligen...Jag blev så glad när jag läste följande...
http://www.expressen.se/kvallsposten/faktaruta-om-kvinnor-far-internet-att-koka/
äntligen någon som VÅGAR säga hur det verkligen är... Och jag tycker det är såååå jobbigt att behöva förtycka mina kvinnliga egenskaper. Det är ju så naturligt för mig att vara öm och blid.
Istället måste jag låtsas ha en åsikt, ta beslut och ha en stark personlighet.
utan att ha läst hela tråden så tror jag Remmer syftar på att killar har lättare att stå å pinka på toa än vad tjejer har (vilket är högst diskriminerande enligt mig!!!!)
sedan att deras träffsäkerhet inte är den bästa är en helt annan sak....![]()
Nej det verkar ju så på digSjälv har jag nog inget kön alls tror jag.....
En detalj, men jag måste fråga om det (av mig) fetmarkerade; på vilket sätt menar du att "maskinvårdande yrken" har mer av "hög beslutsmässighet"? Jag gör antagandet att du menar att det behövs att man är bra på att fatta beslut; rätt beslut och i rätt tid?
Om du nu menar det jag tror; på vilket sätt är den förmågan (att fatta beslut) mer viktig i "maskinvårdande yrken" än i människovårdande?
Jag tänker nämligen att t ex sjuksköterskor, undersköterskor och hästskötare måste vara MINST lika beslutsmässiga som en maskinoperatör eller ingenjör. Kanske ibland i ÄNNU högre grad då det kan handla om enormt snabba beslut för att rädda liv; en maskin som riskerar gå sönder handlar om pengaförlust, medan en människa är något helt annat.
Jag har märkt att det blir rester på bordet efter att kvinnorna har suttit där. Känns inte speciellt fräscht måste jag sägaUtan att ha utrett saken närmare har Jag märkt att det lätt blir rester på golvet..
Vad @Remmer syftar på vet jag inte, men läs gärna det jag skrivit till Björk. Där väljer jag att - möjligen något kontroversiellt - ta upp ett par skillnader som faktiskt kan förklara vissa delar av vår bild av "manligt" och "kvinnligt".Och vilka skillnader syftar du på då?
Kvinnorna får stå vid spisen o laga mat till familjen hemma medan männen startar stjärnkrogar och tävlar i kocklandslaget, kommer på fantastiska maträtter som hyllas i media. När männen kommer hem från jobbet från lyxkrogen så är dom trötta o kvinnorna har maten färdig på bordet. Då har männen givit kvinnorna en kokbok i födelsedagspresent som männen själva skrivitdet blev fel när jag postade inlägget.
Jag menade som två rader, två frågor. Å ena sidan "är det vanligare att män eller kvinnor har "maskinvårdande" yrken?
Är det vanligare att män eller kvinnor har yrken med hög beslutsmässighet?"
så det blev fel och inläggets innehåll blev inte som jag menade.
Sedan vill jag inte värdera varken egenskaperna eller yrkena i "bättre eller sämre" eller "mer eller mindre värdefulla".
Orsakerna är nog till väldigt stor del historiska, sociala men det finns ju också biologiska skäl till varför uppdelningen blivit till:
om vi tänker "jättehistoriskt" så är kvinnor definitivt biologiskt mer skickade att ta hand om små barn än vad män är, medan män är biologiskt mer skickade att jaga, söka mat (de flesta män har kroppsliga förutsättningar att vara fysiskt starkare än de flesta kvinnor).
Jag tror också att det finns "inprogrammerade" skillnader i våra hjärnor, som hängt samman med artens fortbestånd och fortplantning: det har varit funktionellt att kvinnor/honor har vårdande instinkter medan män/hanar haft mer aggressiva instinkter.
Men nu är jag ju väldigt historisk, som sagt.
Man ser ju ändå att den typen av historia är viktig: det som var viktigt för artens fortlevnad behövs inte längre i dagens samhälle och vissa delar av den biologin måste vi "slåss" mot med jämna mellanrum.
Ett annat exempel på sådan uråldrig biologi är helt köns-obunden: vår instinkt att få i oss så kalorität föda som möjligt med minsta möjliga ansträngning. Det var funktionellt på stenåldern; numera leder det till hälsovådlig övervikt.
Kvinnorna får stå vid spisen o laga mat till familjen hemma medan männen startar stjärnkrogar och tävlar i kocklandslaget, kommer på fantastiska maträtter som hyllas i media. När männen kommer hem från jobbet på lyxkrogen så är dom trötta o kvinnorna har maten färdig på bordet. Då har männen givit kvinnorna en kokbok i födelsedagspresent som männen själva skrivit
Attans! Jag som precis beställde nya kläder och valde byxor och slips istället för kjol och scarf![]()
Yes. Jag är en hel människa. Med egenskaper som anses vara både kvinnliga och manliga.Nej det verkar ju så på dig
det blev fel när jag postade inlägget.
Jag menade som två rader, två frågor. Å ena sidan "är det vanligare att män eller kvinnor har "maskinvårdande" yrken?
Är det vanligare att män eller kvinnor har yrken med hög beslutsmässighet?"
.
Larm går -välj scenario själv:
"vänta lite, jag ska bara hissa upp kjolen så jag hinner ikapp resten"
Kjol i all ära, men fullkomligt uselt i sammanhanget. VARFÖR kan man inte ha typ uniformsbyxor fast knälånga shorts? Med alla fickor osv...
Eller som en intagen föreslog - en bikini med KVV märke på![]()