Åh äntligen...

¨
Titta bara på arbetslivet: är det vanligare att kvinnor har människovårdande yrken eller maskinvårdande yrken med hög beslutsmässighet?
)
En detalj, men jag måste fråga om det (av mig) fetmarkerade; på vilket sätt menar du att "maskinvårdande yrken" har mer av "hög beslutsmässighet"? Jag gör antagandet att du menar att det behövs att man är bra på att fatta beslut; rätt beslut och i rätt tid?

Om du nu menar det jag tror; på vilket sätt är den förmågan (att fatta beslut) mer viktig i "maskinvårdande yrken" än i människovårdande?

Jag tänker nämligen att t ex sjuksköterskor, undersköterskor och hästskötare måste vara MINST lika beslutsmässiga som en maskinoperatör eller ingenjör. Kanske ibland i ÄNNU högre grad då det kan handla om enormt snabba beslut för att rädda liv; en maskin som riskerar gå sönder handlar om pengaförlust, medan en människa är något helt annat.

Åh äntligen...Jag blev så glad när jag läste följande...:)

http://www.expressen.se/kvallsposten/faktaruta-om-kvinnor-far-internet-att-koka/

äntligen någon som VÅGAR säga hur det verkligen är... Och jag tycker det är såååå jobbigt att behöva förtycka mina kvinnliga egenskaper. Det är ju så naturligt för mig att vara öm och blid.
Istället måste jag låtsas ha en åsikt, ta beslut och ha en stark personlighet.
Nämen gud vad löjligt. Har vi inte kommit längre än så. Vi lever ju faktiskt år 2016. Sluta leva som kvinnor och rör inte min manlighet. Nu känner jag att jag måste sätta på solglasögon på stårtån och komma ut

utan att ha läst hela tråden så tror jag Remmer syftar på att killar har lättare att stå å pinka på toa än vad tjejer har (vilket är högst diskriminerande enligt mig!!!!)

sedan att deras träffsäkerhet inte är den bästa är en helt annan sak.... :angel:

Vilket är fascinerande eftersom de tömmer blåsan bättre om de sitter - mindre risk för prostatabesvär :up:

Plus att det är så vansinnigt mycket trevligare för andra att använda toaletten efteråt när man slipper kryssa mellan pisspölarna :grin:

En detalj, men jag måste fråga om det (av mig) fetmarkerade; på vilket sätt menar du att "maskinvårdande yrken" har mer av "hög beslutsmässighet"? Jag gör antagandet att du menar att det behövs att man är bra på att fatta beslut; rätt beslut och i rätt tid?

Om du nu menar det jag tror; på vilket sätt är den förmågan (att fatta beslut) mer viktig i "maskinvårdande yrken" än i människovårdande?

Jag tänker nämligen att t ex sjuksköterskor, undersköterskor och hästskötare måste vara MINST lika beslutsmässiga som en maskinoperatör eller ingenjör. Kanske ibland i ÄNNU högre grad då det kan handla om enormt snabba beslut för att rädda liv; en maskin som riskerar gå sönder handlar om pengaförlust, medan en människa är något helt annat.

det blev fel när jag postade inlägget.
Jag menade som två rader, två frågor. Å ena sidan "är det vanligare att män eller kvinnor har "maskinvårdande" yrken?
Är det vanligare att män eller kvinnor har yrken med hög beslutsmässighet?"

så det blev fel och inläggets innehåll blev inte som jag menade.

Sedan vill jag inte värdera varken egenskaperna eller yrkena i "bättre eller sämre" eller "mer eller mindre värdefulla".
Orsakerna är nog till väldigt stor del historiska, sociala men det finns ju också biologiska skäl till varför uppdelningen blivit till:
om vi tänker "jättehistoriskt" så är kvinnor definitivt biologiskt mer skickade att ta hand om små barn än vad män är, medan män är biologiskt mer skickade att jaga, söka mat (de flesta män har kroppsliga förutsättningar att vara fysiskt starkare än de flesta kvinnor).

Jag tror också att det finns "inprogrammerade" skillnader i våra hjärnor, som hängt samman med artens fortbestånd och fortplantning: det har varit funktionellt att kvinnor/honor har vårdande instinkter medan män/hanar haft mer aggressiva instinkter.
Men nu är jag ju väldigt historisk, som sagt.

Man ser ju ändå att den typen av historia är viktig: det som var viktigt för artens fortlevnad behövs inte längre i dagens samhälle och vissa delar av den biologin måste vi "slåss" mot med jämna mellanrum.
Ett annat exempel på sådan uråldrig biologi är helt köns-obunden: vår instinkt att få i oss så kalorität föda som möjligt med minsta möjliga ansträngning. Det var funktionellt på stenåldern; numera leder det till hälsovådlig övervikt.

Och vilka skillnader syftar du på då?
Vad @Remmer syftar på vet jag inte, men läs gärna det jag skrivit till Björk. Där väljer jag att - möjligen något kontroversiellt - ta upp ett par skillnader som faktiskt kan förklara vissa delar av vår bild av "manligt" och "kvinnligt".
Allt är faktiskt inte bara en förtryckande social konvention, även om sådant som från början kan ha haft anatomiska, funktionella funktioner har blivit till förtryck från den (fysiskt) starkares sida.

Jag menade som två rader, två frågor. Å ena sidan "är det vanligare att män eller kvinnor har "maskinvårdande" yrken?

så det blev fel och inläggets innehåll blev inte som jag menade.

Sedan vill jag inte värdera varken egenskaperna eller yrkena i "bättre eller sämre" eller "mer eller mindre värdefulla".
Orsakerna är nog till väldigt stor del historiska, sociala men det finns ju också biologiska skäl till varför uppdelningen blivit till:
om vi tänker "jättehistoriskt" så är kvinnor definitivt biologiskt mer skickade att ta hand om små barn än vad män är, medan män är biologiskt mer skickade att jaga, söka mat (de flesta män har kroppsliga förutsättningar att vara fysiskt starkare än de flesta kvinnor).

Jag tror också att det finns "inprogrammerade" skillnader i våra hjärnor, som hängt samman med artens fortbestånd och fortplantning: det har varit funktionellt att kvinnor/honor har vårdande instinkter medan män/hanar haft mer aggressiva instinkter.
Men nu är jag ju väldigt historisk, som sagt.

Man ser ju ändå att den typen av historia är viktig: det som var viktigt för artens fortlevnad behövs inte längre i dagens samhälle och vissa delar av den biologin måste vi "slåss" mot med jämna mellanrum.
Ett annat exempel på sådan uråldrig biologi är helt köns-obunden: vår instinkt att få i oss så kalorität föda som möjligt med minsta möjliga ansträngning. Det var funktionellt på stenåldern; numera leder det till hälsovådlig övervikt.
Kvinnorna får stå vid spisen o laga mat till familjen hemma medan männen startar stjärnkrogar och tävlar i kocklandslaget, kommer på fantastiska maträtter som hyllas i media. När männen kommer hem från jobbet från lyxkrogen så är dom trötta o kvinnorna har maten färdig på bordet. Då har männen givit kvinnorna en kokbok i födelsedagspresent som männen själva skrivit

Kvinnorna får stå vid spisen o laga mat till familjen hemma medan männen startar stjärnkrogar och tävlar i kocklandslaget, kommer på fantastiska maträtter som hyllas i media. När männen kommer hem från jobbet på lyxkrogen så är dom trötta o kvinnorna har maten färdig på bordet. Då har männen givit kvinnorna en kokbok i födelsedagspresent som männen själva skrivit
:rofl::laugh:

Attans! Jag som precis beställde nya kläder och valde byxor och slips istället för kjol och scarf :(

Larm går -välj scenario själv:
"vänta lite, jag ska bara hissa upp kjolen så jag hinner ikapp resten" :devil:
Kjol i all ära, men fullkomligt uselt i sammanhanget. VARFÖR kan man inte ha typ uniformsbyxor fast knälånga shorts? Med alla fickor osv...

Eller som en intagen föreslog - en bikini med KVV märke på :up::grin:

.

Jag skulle vilja påstå att i min familjekrets är uppdelningen på personer som jobbar med maskiner på fabrik, ungefär 50/50. Eller, det är nog fler kvinnor som är utbildade till maskinoperatörer t.ex.

Enligt min ömma fader så är tongången från damerna råare än från männen med jämna mellanrum när det kommer till sexistiska och andra sorters skämt :crazy: Eller som han sa "Det är så man skäms trots att jag jobbat på fabrik hela livet och är van vid tongången".

Jag har däremot en fråga: tror ni att anledningen till att det finns ett allmänt intryck att kvinnor är bättre på att ta hand om barn för att de faktist är det, eller är det pga social press?

För mig är det inte särskilt logiskt ur evolutionära perspektiv, egentligen: det är både i mannens och kvinnans intresse att vara bra på att ta hand om barnen, de är rätt dyra att försöka få att överleva till vuxen ålder. Det finns scenarion där mannen borde investera mindre, men det gäller även kvinnan.

T.ex. är det faktist logiskt för kvinnan att överge barn om mannen ej är närvarande. Det kostar mycket att föda upp dem så att göra det själv är därmed svårt. Det kan därmed vara i kvinnans intresse att överge ett spädbarn om det känns som att stödet från en man inte är tillräckligt (det hände nyligen en som jag känner, i detta fallet var mannen ej närvarande vid födseln och stannade utomlands tills barnet var nästan två år. Kvinnan övergav barnet vid tre månaders ålder (totalt icke ok i det landet det handlar om) och lämnade det med hennes familj. I scenariot stenålders hjärna har hon antagligen agerat på instinkter, i dagens samhälle i hennes eget land är detta mycket värre än det hade varit i Sverige så de måste ha varit väldigt starka).

Larm går -välj scenario själv:
"vänta lite, jag ska bara hissa upp kjolen så jag hinner ikapp resten" :devil:
Kjol i all ära, men fullkomligt uselt i sammanhanget. VARFÖR kan man inte ha typ uniformsbyxor fast knälånga shorts? Med alla fickor osv...

Eller som en intagen föreslog - en bikini med KVV märke på :up::grin:

Tänker bara på reaktionerna från intagna med redan skitkass kvinnosyn om en skulle komma i kjol... :yuck:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 612
Senast: Pratsch
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 388
Senast: cirkus
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 824
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag önskar lite då och då att jag hade varit lite mer mainstream. Att jag hade gillat det som alla andra gillar. Det känns som om det...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10