Agilitytråden!

Sv: Agilitytråden!

När du är i trean så kämpar du om sm pinnar eller sm nollor för att kvala till sm. och även cert för att bli champion (om din hund fått en tvåa på utställning, tror jag det var)

För att bli SAgCh eller SAg(hopp)Ch behövs inget utställningsresultat dock ett intyg om godkänd testikelstatus. Det behövs inte heller något utställningsreultat för att NordAgCh, därmot behöver man minst en 2:a på en internationell utställning efter 15 månaders ålder för att bli IntAgCh.

:angel: bra att du rättade mig.
hade antagligen ingen större koll, annat än att man ska ha en två för att bli champion.

För att bli SAgCh eller SAg(hopp)Ch behövs inget utställningsresultat dock ett intyg om godkänd testikelstatus. Det behövs inte heller något utställningsreultat för att NordAgCh, därmot behöver man minst en 2:a på en internationell utställning efter 15 månaders ålder för att bli IntAgCh.

Men räcker det då med ett intyg, eller måste kulorna vara där så att säga? :smirk:

*lånar*
Tränar agility med min lagotto.
Vi har varit på en inoff. tävling än så länge, en liten på klubben. Vi diskade oss :p.
Ska snart på en inoff igen, dock utan ytterligare träning sen förra gången, då hon varit sjuk :cool: (kennelhosta). Vi får se hur det går. Vi har inga höga planer, utan vi är igång bara för att det är kul. Hon är inte officiellt mätt heller och skulle hon blir large så kommer vi inte tävla utan bara träna.
Om vi kommer tävla officiellt får framtiden utvisa. Hur som helst så har vi roligt när vi tränar (och vi ser dessa inoff. tävlingar som träningar).

Senast ändrad:

kl

Jag tränar agility med min blandrastik som går in under klassen large. Vi har ställt upp i en inoff. tävling där vi diskade oss i agilityklassen och vann hoppklassen. :bump:

Funderar på att börja tävla på riktigt till nästa år, men ska röntga igenom hennes leder innan dess. Dessutom behöver jag nog en del pepp innan dess, mina tävlingsnerver är inte de bästa. :p

Från vår första och (hittills) enda tävling:
05.jpg

04.jpg

02.jpg

(skryt) :cool:
07.jpg

Nej, det måste man inte.
Man får tävla med blandras också och de ställs ju inte ut. Men en blandras kan inte få cert eller championtitlar.

min hund kommer att tävla i small. eller hur det nu heter.. vet inte var gränserna går, men jag vet att jag har läst det nånstans. kommer bara inte ihåg.

Kan kan man ju, på blandrasutställning ;)
Varför är de titlarna med i agility, vad har de att göra med saken?:confused: *nyfiken*
Kanske därför det finns blandras SM i agility då.

Jo, det är klart. :) Men det är inte direkt utställningschampion man blir då. Snarare mr Maskulin eller fröken Feminin. ;)

Eftersom jag har blandras själv, så vet jag inte vad titlarna har med saken att göra. Har själv funderat på varför de finns.
Någon annan som vet? :)

Man får tävla blandras i agility-SM också. :)
Blandras-SM är väl en inoffeciell tävling som Blandis arrangerar?

En viiiild chansning... Kanske för att man vill att det ska vara sunda hundar som kör agility, då det ändå är en rätt krävande sport? :confused::confused:

Jo, det är klart. :) Men det är inte direkt utställningschampion man blir då. Snarare mr Maskulin eller fröken Feminin. ;)

Eftersom jag har blandras själv, så vet jag inte vad titlarna har med saken att göra. Har själv funderat på varför de finns.
Någon annan som vet? :)

Man får tävla blandras i agility-SM också. :)
Blandras-SM är väl en inoffeciell tävling som Blandis arrangerar?

HAHA, min vovve HAR faktiskt blivit Mr Maskulin när jag testade att ställa ut honom!!;):banana::banana::banana:

Kanske inte champion, men iaf BIS kan man ju bli, hihi.

Väldigt lustigt med utställning i samband med agility kan jag tycka!!

En viiiild chansning... Kanske för att man vill att det ska vara sunda hundar som kör agility, då det ändå är en rätt krävande sport? :confused::confused:

Så en blandras skulle inte kunna vara frisk & sund??:confused::mad:
klart att vissa kanske inte har alla förutsättningar, men en del blandisar är nog tom bättre, då de inte är sönderavlade heller.

Ja är kanske någon gammal regel som har med aveln att göra, att uppfödarna får mer intresse om deras avelshundar är både prisbelönta på utställning och duktiga på banan!
Men ändå lite skumt att det hör ihop så, jag menar att en avelshingst som gått svår hoppning och ställts ut ger mer intresserade för aveln kan man ju förstå tex, men att den skulle behöva vara utställd för att få hoppa större klass eller liknande är ju skumt;) Kanske någon som kan förklara grejen;)

Har tänkt nån gång att man kanske skulle ställa ut vovven. Mest för skoj skull och för att det är bra socialträning. :)
Men fröken feminin blir hon nog inte. Hon ser mer ut som en raggsocka än en söt nallebjörn. :D

Det vore ju bättre om det var hälsokontroller och krav på hdad- status o dyl på hundarna isf.

Och dessutom borde ju även blandraser kunna få cert då.

Det är ju blandisar med på SM, så de finns. :)

Själv är jag helt ointresserad av championtitlar och utställningar. Hade jag haft en renrasig hund hade jag ställt den bara om uppfödaren ville att jag skulle göra det.

Jag tränar och kommer sedan tävla för att jag tycker det är kul, för att det är ett jättebra sätt att aktivera hunden och ffa för att hunden älskar det. :)
Sedan skall jag väl inte låtsas som att jag inte vill tävla SM någon gång, tävlingmänniska som jag är. :D

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 542
Senast: IngelaH
·
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
6 088
Senast: Vallmo
·
Körning För ca 4 årsen körde jag in min sadelbräda. (american saddlebred.) Målet då,,, KANSKE någon tävling NÅGON GÅNG. Idag är han 8 år...
Svar
9
· Visningar
1 967
G
Övr. Hund Jag pratade med en bekant som också har afghanhund om det här med att hunden är avlad för något. Jag hör till dom som anser att man bör...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 453
Senast: kvandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka