Agilitytråden!

Sv: Agilitytråden!

Westernsaved: Nja, jag måste nog gå ner till min målvikt om jag ska ha en chans att orka hänga med Arne i banan ;) :rofl:

Cillamuffins: Jadå, jag skrev att det var medlemsavgift och namn, adress och telefonnummer. Så det blir att ringa dit och dubbelkolla att de fått pengarna, och att jag är medlem. Fattar inte varför de har mailadress på hemsidan om den inte funkar...

Toviie; Va skoj! Går cavaliern på liten eller medel höjd? Vart går gränserna, nån som vet?

Kissing Spine; Precis, man borde kunna börja träna agility med unga hundar, bara man struntar i hopp och klätter! Slalom är en av de svåraste sakerna...

Aningsfull; Visste faktiskt inte att ni agilitade :) Va skoj, hon verkar va riktigt duktig, lilla tösen! Antar att hon tycker det är skoj?

Gilly: Skoj med fler som agilitar ;) Borderterrier är small va?

Jag vet inte vart gränserna går, men dp verkar gå under small, sen har vi en såndära mini-collie (de heter ngt annat, men liknar pytte-Lassie), och den hoppar medel...

Toviie; Va skoj! Går cavaliern på liten eller medel höjd? Vart går gränserna, nån som vet?

... sen har vi en såndära mini-collie (de heter ngt annat, men liknar pytte-Lassie), och den hoppar medel...

Small är hundar upp till 34,99 cm och medium är hundar upp till 42,99, hundar över det är large. Minicollie heter shetland sheepdog och alla hundar mäts för att bestämma storleksklass. På VM i år var det både en pappis och bc i medium tex! :eek:

Jag och min mellanpudel har två pinnar i hoppklass 2 och blev på senaste tävlingen uppflyttade till agilityklass 2. Siktar på SM-guld. :cool: ;)

Senast ändrad av en moderator:

Small är hundar upp till 34,99 cm och medium är hundar upp till 42,99, hundar över det är large. Minicollie heter shetland sheepdog och alla hundar mäts för att bestämma storleksklass. På VM i år var det både en pappis och bc i medium tex! :eek:

Jag och min mellanpudel har två pinnar i hoppklass 2 och blev på senaste tävlingen uppflyttade till agilityklass 2. Siktar på SM-guld. :cool: ;)

Va bra med nån som har koll på läget! ;)
Då kommer min dp aldrig komma över small, han är 29,5-30,0 cm :smirk:

Hur går det till, med uppflyttning/pinnar och allt vad det är? Alla börjar väl på öppen klass? Eller?

Jag röstar på JRT. Shiba ska enligt vår hundtränare (väääääldigt erfaren av de flesta raser och hundar, även blandisar), ska shiba-raserna o de japanska (visst är de det?) raserna va väldigt svåra att hantera. De har en vilja, och de gör som de vill. Svårt att lära dem saker verkar det som.
JRT är jag sååå kär i, hade en på träningen för nån vecka sen som va 10 veckor, men guuuud va kaxig han va! Skällde ut stora vuxna hundar:rofl:

Jo det lutar mest mot JRT...
Shiban kommer nog antagligen bara va en sån där drömras :p men aldrig bli :o :p

Ja gud, hon älskar det! :D
Hon är som gjord för agility. Liten, lätt, smidig och snabb som tusan. Sen är det ju inte dumt att hon har en will to please som få hundar jag mött. :bow:

Jag tränar agility med min lilla blandras i smallstorlek.

Tanken var att vi skulle börjat tävla den här sommaren, men jag blev lite oplanerat gravid och det är lite tungt att springa på agilitybanor med stor mage. :D
Men vi tränade på i våras och tog en paus under sommaren.

Planerna nu är att jag och hunden skall komma igång och träna nu under hösten lite smått och komma i form båda två igen. Träna upp konditionen för oss båda och träna muskler på hunden i höst och vinter. Och träna extra mycket på slalom, däcket och kontaktfält.
Och sedan börja tävla nästa år. :)

Jag tränar agility med min lilla blandras i smallstorlek.

Tanken var att vi skulle börjat tävla den här sommaren, men jag blev lite oplanerat gravid och det är lite tungt att springa på agilitybanor med stor mage. :D
Men vi tränade på i våras och tog en paus under sommaren.

Planerna nu är att jag och hunden skall komma igång och träna nu under hösten lite smått och komma i form båda två igen. Träna upp konditionen för oss båda och träna muskler på hunden i höst och vinter. Och träna extra mycket på slalom, däcket och kontaktfält.
Och sedan börja tävla nästa år. :)

Va skoj med fler! Verkar vara en del som tränar här inne ändå!
Jag har full förståelse med magen! FIck själv dottern i januari :-) Man är inte i form ännu, men mha VV (viktväktarna) och lite agility, ska det nog ordna sig ;)

Jag tränar också med min cavalier. Har 1 pinne i varje klass i klass 1. Min sista tävling för detta året är i Varberg den 18/11 någon annan som ska dit?

Va skoj med fler! Verkar vara en del som tränar här inne ändå!
Jag har full förståelse med magen! FIck själv dottern i januari :-) Man är inte i form ännu, men mha VV (viktväktarna) och lite agility, ska det nog ordna sig ;)

Jag tränade ju fram till v. 30. Men i det sista blev det mycket träning på framåtsändande och slalom så jag slapp springa så mycket. :D

Nu är dottern två månader så det har varit svårt att komma iväg och träna. Det ska ju passa så att sambon kan ta dottern och sånt.
Men jag ska komma iväg nån gång. :) Hunden börjar bli väldigt uttråkad också, så för hennes skull behöver vi komma igång också.

Jag är jättesugen på att börja träna agility med min foppe. Då jag inte har någon större koll så tänkte jag gå en kurs i agility först, men innan den kursen så måste han växa till sig och HDröntgas först:) Men om allt går som jag hoppas då så blir de träning (om han tycker det är kul förstås) annars satsar jag på lydnad istället:D

Är en colliehanne som blir 1 år den 1/11 (hjälp vad tiden går fort:eek:)

Jag är jättesugen på att börja träna agility med min foppe. Då jag inte har någon större koll så tänkte jag gå en kurs i agility först, men innan den kursen så måste han växa till sig och HDröntgas först:) Men om allt går som jag hoppas då så blir de träning (om han tycker det är kul förstås) annars satsar jag på lydnad istället:D

Är en colliehanne som blir 1 år den 1/11 (hjälp vad tiden går fort:eek:)

Jag har inte HD-kollat min dp, men han håller :-)
Det är väl 18 månader de säger? Egentligen kan man ju göra allt förutom hopp och klätter innan dess.

Vi började när Arne va 2,5 år, det går galant för honom!

Jag skulle gärna vilja börja agility med min schäfer, är det en bra ras för det eller?

Tävlar med mina två mellanpudlar i agility, med ena är jag i trean i både hopp o agility och den andra i ettan än :angel:

"Hur går det till, med uppflyttning/pinnar och allt vad det är? Alla börjar väl på öppen klass? Eller?"

Du börjar i agility och hoppklass ett, när du fått tre pinnar (tre nollade lopp och nog bra placering) så går du vidare till tvåan samma sak där och sen vidare till trean,
När du är i trean så kämpar du om sm pinnar eller sm nollor för att kvala till sm. och även cert för att bli champion (om din hund fått en tvåa på utställning, tror jag det var)

och angående schäfer så tkr jag att du ska prova det är jättekul o det tkr hundarna med.

Jag har inte HD-kollat min dp, men han håller :-)
Det är väl 18 månader de säger? Egentligen kan man ju göra allt förutom hopp och klätter innan dess.

Vi började när Arne va 2,5 år, det går galant för honom!

Jaa, ska röntga honom efter de. Iom att en collie är en sån ras som har problem så vill jag inte köra agility om han inte är helt OK:)
Då jag inte har någon erfarenhet alls i agility så vill jag gå en nybörjarkurs innan så man inte lär in kommandon fel etc. och då måste han vara röntgad.. Så det är bara att vänta och se :)

Jaa, ska röntga honom efter de. Iom att en collie är en sån ras som har problem så vill jag inte köra agility om han inte är helt OK:)
Då jag inte har någon erfarenhet alls i agility så vill jag gå en nybörjarkurs innan så man inte lär in kommandon fel etc. och då måste han vara röntgad.. Så det är bara att vänta och se :)

Jag går kurs och Arne är inte röntgad.... Iofs har DP inte några höftproblem, men de kan ha patella. Inget som märks på Arne :)

Tävlar med mina två mellanpudlar i agility, med ena är jag i trean i både hopp o agility och den andra i ettan än :angel:

"Hur går det till, med uppflyttning/pinnar och allt vad det är? Alla börjar väl på öppen klass? Eller?"

Du börjar i agility och hoppklass ett, när du fått tre pinnar (tre nollade lopp och nog bra placering) så går du vidare till tvåan samma sak där och sen vidare till trean,
När du är i trean så kämpar du om sm pinnar eller sm nollor för att kvala till sm. och även cert för att bli champion (om din hund fått en tvåa på utställning, tror jag det var)

och angående schäfer så tkr jag att du ska prova det är jättekul o det tkr hundarna med.

Ok, så det är bara att börja, och kämpa vidare! Är det bara officiella utställningar som räknas? Arne har BIS-5 i inofficiell :D Ska vi ställa honom mer nu, måste vi skaffa intyg på att han var normal-kulad innan kastrationen... Strul ;)

Jag har precis börjat med agility med min tollare. Hon har nog inte fattat galoppen riktigt ännu men det går sakta men säkert bättre. Roligast tycker hon det är med det stora A:et och den andra "bron" (jag vet inte vad det heter), hon ser så stolt ut att hon vågar springa så högt upp! Vippbrädan och den platta tunneln är lite läskiga fortfarande men vi jobbar på det.

Ok, så det är bara att börja, och kämpa vidare! Är det bara officiella utställningar som räknas? Arne har BIS-5 i inofficiell Ska vi ställa honom mer nu, måste vi skaffa intyg på att han var normal-kulad innan kastrationen... Strul

Joo det är bara offeciella som räknas :)

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 542
Senast: IngelaH
·
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
6 088
Senast: Vallmo
·
Körning För ca 4 årsen körde jag in min sadelbräda. (american saddlebred.) Målet då,,, KANSKE någon tävling NÅGON GÅNG. Idag är han 8 år...
Svar
9
· Visningar
1 967
G
Övr. Hund Jag pratade med en bekant som också har afghanhund om det här med att hunden är avlad för något. Jag hör till dom som anser att man bör...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 453
Senast: kvandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka