Aggressivitet, förebygga?

Jiddha

Trådstartare
Jag har levt med en hund aggressiv rottweiler i nästan 10 år. Igår fick vi hastigt avliva honom pga sjukdom.
Vi planerar nu för en ny hund. Men jag är livrädd att det kommer att upprepas. Jag vill inte ha en aggressiv hund igen.
Så min fråga är, kan man förebygga aggressivitet? Och om ja, hur gör man isf det?

Sv: Aggressivitet, förebygga?

Det är nog svårt att svara på specifikt eftersom det finns så mycket om kan ligga bakom aggressioner.

Spontant tänker jag att man ska vara extra noga med att välja en ras där t ex könsbunden aggressivitet "inte förekommer" (dvs där det är ovanligt), och att vara noggrann med trygga hundmöten osv redan från valpstadiet.
Även vara noggrann med att välja en stabil ras där det inte förekommer så mycket rädslor och så få rasbundna sjukdomar som möjligt.

Han blev som unghund anfallen flertalet gånger av lösa hundar. Vet inte om det beror på det, men det är det enda som jag kan tänka mig.
Vi tränade mycket lydnad och för flertalet olika tränare. Han blev bättre men aldrig riktigt bra.
Han hade dock sina kompisar som han älskade över allt annat.
Tilläggas ska att han gjorde aldrig något mot en annan hund.

Finns ju många anledningar till att en hund blir aggressiv (inte heller alltid det handlar om aggression utan feltolkats).

Man läser på om olika hundrasers egenskaper och rannsakar vad man orkar med, vad man vill ha ut av sin hund (hunsporter som agillity, spår, sök, vallning, rallylydnad, drag tex. eller vill man ha sällskap på promenaderna eller ska hunden fungera i jakt? Rätt hundras för rätt ägare är en bra start:)

Man kollar runt med olika uppfödare av rasen man bestämt sig för, vad prioriterar dom i sin avel? Hur ser denne på vikten av god mentalitet, ev arbetsprov, hälsa osv? Vad är rasens akilleshäl? Könsbunden aggression, rädslor, dåliga höfter osv osv? Välj en seriös uppfödare som är ansluten till SKK. Ställ frågor, be om att få hälsa på föräldradjuren och ev andra hundar för att få en uppfattning. Får du en dålig magkänsla, följ den!

Kolla ev mentalbeskrivningar (MH/BPH) av både föräldradjuren som man intresserat sig för samt längre bak i leden. Är det en bruksras man bestämt sig för så finns det mängder av mh'n att ta del av på hunddata.

Hd/ed statusar bör man också kolla då aggression kan utlösas pga av smärta.

Sen går man kurser för bra instruktör (gärna med kunskap av just den ras jag valt). Hundmöteskurser ordnar också många klubbar! Ta hjälp och lyssnar på andras kunskap. Glöm snacken om ledarskap, bryta ner hunden för att visa vem som bestämmer osv när det krisar (vanligt i unghundsåldern;)). Du får bara en osäker hund och osäkra hundar är svåra att lita på.

Man ser till att tillgodose hundens rasegenskaper. Dvs har du valt en huskey så lär du få motionera ett par timmar varje dag, inte bara kvartersrundor alltså. En brukshund vill arbeta med nosen, lydnad eller liknande flera gånger i veckan. En border collie vill valla. En jakthund vill spåra/jaga osv osv. Sen finns alltid individer i varje ras som inte följer rasstandarden men det vet man ju inte när man köper valpen så förutsätt att valpen du köpt kommer kräva det rasen utgör sig för att behöva ;)

Om en hund med starka rasegenskaper inte får använda sig av dom regelbundet så får man inte sällan problem med en frustrerad hund som också kan misstolkas som aggressiv. Har man sen hört att man ska bryta ner en sån hund som inte uppför sig så ja då är problemen ofta ett faktum. :(

Finns säkert mer att tänka på för att förebygga men det är vad jag kom att tänka på:)

Lycka till:)

Senast ändrad:

Vi vill gärna ha en rottweiler igen, men jag har förstått att det är vanligt med aggressivitet inom rasen.
Men frågan är om det går att förebygga med god uppfostran och trygga hundmöten? Och spelar det roll om det är en tik eller hane?

Vi vill gärna ha en rottweiler igen, men jag har förstått att det är vanligt med aggressivitet inom rasen.
Men frågan är om det går att förebygga med god uppfostran och trygga hundmöten? Och spelar det roll om det är en tik eller hane?

Jag kan nog inte tycka det är vanligt med hundaggressivitet inom rasen? De flesta rottisar jag vet är tvärtom.

Ang förebygga, så många stabila och bra hundmöten som liten, välaktiverad hund som får utlopp för energi och arbetsbehov osv.

De allra flesta hundar fungerar fint med andra hundar, glöm inte det. Jag förstår dock precis hur du känner, min förra riesen var hanhundsaggresiv och jag var nojig som fan att nästa skulle bli det. Ingen anledning till oro dock, han är fullt normal. Och faktiskt det som är normen =)

Tyvärr tror jag det är det ganska vanligt bland rottweiler:( Det är extremt viktigt att välja rätt kennel och linjer, titta på hur föräldrarna och längre bak i ledet är osv.

På vilket sätt var han aggressiv?

Vi har en rottweiler hane på 2,5 år. Han är inte rolig i hanteringen. Vi måste ALLTID ha munkorg på honom under hantering, annars hugger han. Hans syskon låter/morrar, men det är enbart våran som morrar och nafsar/hugger.

Däremot så fungerar han kanon med alla hundar, han har aldrig gjort eller visat något mot en annan hund. Inte ens när hundar gör utfall mot oss så bryr han sig.

Jag vet några rottisar på träningen som är speciella, och då är det erfarna förare som har dem.

Senast ändrad:

Han blev som unghund anfallen flertalet gånger av lösa hundar. Vet inte om det beror på det, men det är det enda som jag kan tänka mig.
Vi tränade mycket lydnad och för flertalet olika tränare. Han blev bättre men aldrig riktigt bra.
Han hade dock sina kompisar som han älskade över allt annat.
Tilläggas ska att han gjorde aldrig något mot en annan hund.

Var han bra innan han blev anfallen? Var det just mot andra hundar som han blev aggressiv?

Självklart går det att jobba en hel del med uppfostran för att få hunden till en trygg individ, men framför allt är det viktigt att titta på hur mentaliteten ser ut i linjerna. Både hanteringen och socialt samspel samt aggression är sådant jag tittar på när jag tittar på MH, men också hur mycket rädslor det finns i linjerna.

Jag har inte upplevt att det finns särskilt mycket könsbunden aggressivitet, däremot har min tik svårt med vissa individer. Hon och min systers schäfer hatar varandra över allt annat, men med cocker spanieln går det bra. Hon umgås emellanåt med sin kullsyster och det är inte heller något problem. De övriga rottisarna jag träffar med jämna mellanrum har inte heller några problem med aggressivitet.

SÅ vill ni ha en rottis igen, titta på linjer där föräldradjuren och deras släktingar till stor del är utvärderade mentalt.

Han gjorde utfall mot andra hundar. I de fall han fick hälsa var det inte problem, alltså han gjorde inget.
Och nä han var inte aggressiv på något annat sätt, du kunde göra vad du ville med honom. Han var gudasnäll och mycket duktig på lydnad.
Han kom från en bra kennel och hade bra föräldrar. Vi var mycket noga med det innan vi köpte valp.
Dock gick vi inte valpkurser o dyl, förmodligen skulle vi hanterat det annorlunda. Speciellt efter att han blivit anfallen och biten.

Bästa sättet är att redan från början välja kennel som avlar på stabila och trygga hundar, och kanske hundar som inte är så reaktiva. Kanske ska du också titta på en annan ras. Varför inte labbe?

Nja jag skulle säga att en bra rottis kan uppföra sig när den jobbar och så. De ska inte göra utfall och sånt. Jag har har och känner flera som haft hundar av samma kön i familjen. Men det finns en orsak till att jag aldrig varit på en rottisträff där man släpper lös 10 -15 okända vuxna hundar och låter dem leka... Det gör man inom vissa andra raser...

<snip>
Jag har inte upplevt att det finns särskilt mycket könsbunden aggressivitet, däremot har min tik svårt med vissa individer. <snip>

De övriga rottisarna jag träffar med jämna mellanrum har inte heller några problem med aggressivitet.

SÅ vill ni ha en rottis igen, titta på linjer där föräldradjuren och deras släktingar till stor del är utvärderade mentalt.

Precis. Min rottis ar oerhort "artig" och belevad pa "hundsprak" och annonserar mycket tydligt pa kropssprak att hon inte uppskattar att andra hundar kommer och kastar sig fram till henne (labbar, eller sist en njuffe) ... hander det sa upplyser hon med all onskvard tydlighet exact vad hon tycker med skall och forstarkt korppssprak. Jag ar dock mycket noga att hon inte ska behova ta konflikterna sjalv, det ar mitt jobb sa det har inte hant mer att 2-3 ganger i hennes liv.

Daremot fick hon problem med sma hundar. forst blev hon anfallen av en som hangde i henne's bog:cautious: for att inte tala om alla som hanger langs ut i (flexi-) kopplet och skaller hysteriskt medan agarna skrattar(:rage:) sedan var hon i sin bur pa en tavling nar en liten shitzu rusade fram och skallde ut henne inne i buren (och snodde hennes godis). Efter det har hon velat "naila" smahundar sa fort hon ser dem. Klart opalitliga anser hon. Det ar faktiskt darfor jag stannat kvar i Californien en extra vecka ... en kompis har en shitzu och vi promenerar tillsammans varje dag. Forsta dagen hade vi superlangt avstand emellan, Mandy hade sparat det mest anstrangade sparet hon nagonsin haft tidigare pa morgonen och redan gatt/sprungit ett par mil men hon kunde inte slappa den lilla med blicken :crazy: ... nu kan en person ga med bada tva (sa den andra kan ta min Princess Diva och introducera henne ocksa till att ga med smahundar.:D Sa visst gar det att "lara" dem av med aggressivitet ... beroende pa vad som gjort dem agressiva och hur mycket man sjalv ar beredd att jobba pa det.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 143
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 022
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 308
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar