Aggressiv unghäst.

B

**BORTTAGEN**

Fick hem ett 8 årigt shiresto i går, mamman till den 1 1/5 åriga shiren jag redan har hemma. Har även en varmblodstravare på 3 år. Allt var frid och fröjd i stallet så jag släppte ut dom, först den nya shiren, sen mitt varmblod, de nosade på varandra lite och pep och skrek lite men sen var det lugnt så jag släppte ut 1 1/2 åringen också.

Hon kastade sig över sin mamma med öronen slickade bakåt och högg henne i sidan! :eek: "Mamman" är otroligt snäll så hon gick bara undan men båda mina andra hästar jagade henne i hagen från och till, ingen panik men ändå. Och 1 1/2 åringen är värst och jag fattar det inte??? :confused: Tog in mitt varmblod en stund och då gick det bättre, de kunde äta ur samma hö hög och såg ut att vara kompisar, men när jag släppte ut varmblodet igen så blev hon jättehemsk mot sin mamma igen!

Är det vanligt att så unga hästar går på en såpass mycket äldre häst?? Jag tycker att det är märkligt. Det är ju dessutom hennes mamma också! :confused:
 
I min hage är det yngst som bestämmer.
Är fölet/unghästen/hästen efter en ranghög mamma så verkar de som de "ärver" rangordnngen av henne.
Men om "ungen" anser sig vara flockledare så är det väl så?! varmblodet hör ju till flocken men inte mamman....för tillfället.
I vilket fall löser det sig säkert. Ett tips kan vara att låta ungdomen gå med mamman för då har de ingen kompis att slåss om utan behöver ty sig till varandra.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 924
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 338
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp