aggressiv kaninhona....

E

eve_j

hej!
vi köpte en söt liten löwen hona i maj, då var hon 8 veckor gammal. hon var urgullig fram tills för en månad sen. hon har börjat attackera när man sätter ner handen i buren, och jag har läst om att man ska sitta lugnt bredvid och bara låta henne nosa. det fungerar inte. har även provat att ha godis i handen när jag ska ner i buren men hon går på i alla fall. det har gått så långt att vi funderar på att avliva henne för ingen verkar ha ett bra svar på hur man får bort det här beteendet. så en sista vädjan, för det sista jag vill är att avliva en frisk kanin för att hon morrar och bitts. FINNS DET NÅGOT HOPP OCH VAD SKA JAG GÖRA PÅ ATT FÅ HENNE ATT SLUTA? :) hoppas att någon har svar.....

Sv: aggressiv kaninhona....

Har en likadan kanin, förvisso kan hon ha bra dagar då hon inte attackerar, men oftast så "morrar" hon till och attackerar så fort man ska göra något i hennes bur, t.ex. fylla på mat.

Fungerar inte för mig heller att bara sitta lugnt bredvid och sticka ner handen för att hon ska nosa. Däremot har jag märkt att det funkar urbra om jag "mosar" hennes huvud lite. Dvs jag lägger handen på huvudet och kliar henne. Då blir hon plötsligt lugn som en filbunke och jag kan göra vad jag vill med henne.

Kan väl tänkas att din kanin också blir "förvandlad" om du lägger handen över huvudet och eventuellt täcker ögonen? Det är värt att testa i alla fall, eller om du vet någon ställe på kroppen hon gillar att du berör?

Attackerar hon bara när hon är i buren förresten?

När kaninen blir könsmogen kan den komma in i de sk "tonåren", och få beteende därefter.
Vissa märks inget alls på, medan andra kan bli som förbytta.
Från att ha varit en snäll och kelig kanin, kan den bli asocial och näst intill aggressiv.
De flesta kaniner brukar kunna komma ur detta, men inte alla.
Vissa behåller detta beteende hela livet.
"Tonåren" brukar kunna hålla i sig tills de år runt året ungefär, ibland tidigare, ibland senare.
Olika från kanin till kanin.
Det som gäller då, är att ha tålamod med kaninen och visa att man inte är rädd.
Om nödvändigt, använda handskar på sig för att undvika att det gör ont om man skulle bli biten.
Man lär märka efter några månader om det funkar eller inte.

Har själv aldrig haft någon kanin som varit besvärlig i "tonåren", utan de har varit helmysiga hela tiden.
De som varit besvärliga, har varit det från dag 1 och inte blivit bättre alls.

Hur du väljer att göra, om du avvaktar några månader och ser, eller omplacerar/avlivar, är helt upp till dig.
Det är du som ska leva med den här kaninen och hålla på med den.

Tonåren? jag sålde en hane som ochså blev totalt ohanterbar, ägaren gav honom tid och nu kan vem som helst hantera honom :)

Tyvärr så är en del bara surare i temperamentet, jag kan inte avgöra det bara av texten men jag skulle nog ge henne lite mer tid. :)

kan det vara så att hon kanske börjat brunsta?? och därför är väldigt sur :grin:

ne usch. jag vet inte. ska jag behöva vara på min vakt i ett år innan hon lugnar ner sig? det där med att hålla en hand över fungerar också, men det är trist att inte kunna sticka ner handen med ett salladsblad och ge det till henne utan att vara på sin vakt.
men jag kom på igår att jag ska sitta eller ligga bredvid hennes bur och ta av gallret. igår satt jag där i en timme och stack ner handen i buren titt som tätt och tillslut reagerade hon inte på handen. så det är min nya strategi! att nöta in så att hon lär sig att min hand inte bara är att hon ska upp ur buren eller få mat och att den faktiskt bara kan dimpa ner och klappa två drag och sen försvinna igen. :) how does that sound??? :D

Det låter bra. Testa på olika saker och lär känna din kanin bättre. Du har ju inte haft henne så länge menar jag. Eller rättare sagt, du har inte haft det här aggressiva beteendet så länge.

Vet inte riktigt vad jag ska tipsa om, min och din kanin verkar vara samma skrot och korn, men det finns väl egentligen inte så mycket att göra när kaninen är i buren. Jag hoppas dock att det går bra och du får en lite lugnare kanin i alla fall!

Sådär betedde ju sig min ena kanin också, men det visade ju sig vara en hane... :o

Men testa att ge henne tid, som du gör nu. Funkar det inte kan man ju kastrera, men surt om det ändå inte hjälper och man har lagt en massa pengar på det.

Jag skulle nog ge den tid och som du gör lära den att det inte bara är mat och bära som gäller när handen kommer. Min kanin (3år) anfaller om man kommer med handen uppifrån, går men istället genom öppningen som finns på sidan på min bur så går det hur bra som helst.. sen kan ju kaniner ha dåliga dagar men i sitt fall låter det mer som "tonåren".

Jag tycker att många kaniner blir "på sin vakt" när man just sticker ner handen uppifrån. Så prova gärna att hantera henne genom den lilla luckan (om du har en sån bur). Om jag hade innekanin så skulle jag försöka hitta en sån bur som man kan öppna hela långsidan på, verkar väldigt bra och smidigt.

Annars kan det ju som sagt vara könsmogenhet/brunst/revirtänkande

Så hände för min kanin också,men då visade det sig att hon hade blivit som kaniner "blir" när dom blir könsmogna,min kanin bet mig attackerade mig när jag skulle fylla på mat och morrade,men nu är hon 5 månader och han inte bittits på minst en hel månad

när min kanin biter mig knäpper jag bara till henne lite på nosen(inte hårt)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 421
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
5 350
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 562
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 759
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar