Aggression vid ett nej

Och framförallt kanske, varför finns det INGA män som erkänner att de har gjort detta någon gång?
I princip alla kvinnor har varit med om det, men inga män har gjort det?

Första steget mot utveckling är ju att man erkänner beteendet så att man kan arbeta med det.

Jag har en killkompis som öppnat upp sig och berättat om hur han i efterhand blivit osäker på om hon verkligen velat ha sex eller inte, även om han var helt säker på det just då. Han mår väldigt dåligt över det.

Jag tycker överlag att efter me-too kampanjen så har fler av mina vänner sagt saker som ”Man har ju insett nu i vuxen ålder att vissa saker man gjorde som ung inte var okej..” Sen får man ju bara hoppas på att de verkligen bättrat sig.

Jag känner många män och inte en enda av dessa beter sig så eller tycker sådant beteende från andra är okej och jag tvivlar starkt på att någon av dem skulle titta bort eller stå tyst om de bevittnade något sånt. Sen om det är "vanligare" att kvinnor säger ifrån när de ser någon annan bli utsatt för dylikt vet jag inte. Det enda jag vet är att jag gör det.

Personligen har jag faktiskt aldrig träffat en man som inte tar ett nej bra, vare sig i vardagen, dejting eller krogsammanhang.

Att skriva om det hela är väl vackert nog oavsett vad den som skriver har mellan benen, men om att skriva om det är det enda som sker, så lär det inte ge någon skillnad.

Det var väl inte det jag skrev.
Ansvar har man främst för vad man själv gör och vad som händer direkt runt en, ser man någon som gör något så kan sägas ha ett visst ansvar att säga från/hjälpa. Att utöver det engagera sig i frågor är ett eget val oavsett om det är miljö, djurrätt, kvinnofrågorävenosv n om det är saker som alla "borde" ta ansvar för.

Ansvar har man främst för vad man själv gör och vad som händer direkt runt en, ser man någon som gör något så kan sägas ha ett visst ansvar att säga från/hjälpa. Att utöver det engagera sig i frågor är ett eget val oavsett om det är miljö, djurrätt, kvinnofrågorävenosv n om det är saker som alla "borde" ta ansvar för.
Det är vad du tycker, ja. Om alla tyckte som du skulle det varken finnas politiker, opinionsbildare, människor med starkt driv att påverka. Så det är tur att inte alla tycker som du.

Det är vad du tycker, ja. Om alla tyckte som du skulle det varken finnas politiker, opinionsbildare, människor med starkt driv att påverka. Så det är tur att inte alla tycker som du.
Jag menar det ansvar man så att säga kan kräva från andra. Vill förändra mer så får man väcka mer intresse och få folk engagerade precis som du själv säger.

Men alltså. Det har ju inte att göra med vad varesig du eller jag först skrev. Du skrev att det inte är andra mäns ansvar utan allas ansvar. Jag kommenterade med att de där "andra männen" ingår väl i alla som har ansvaret? Men att det är lustigt att det bara är kvinnor som känner ansvar i frågan även om ansvaret även är männens.

Min åsikt ofrånkomligen att även "andra män" borde engagera sig i frågan. Precis som att jag tycker fler ska engagera sig i miljön och djurrättsfrågor. Men det var inte det jag skrev från början så det där om att tvinga folk att engagera sig vet jag inte var du fått ifrån.

Sen kan jag ju tycka det är lite spännande att det överhuvudtaget finns Kvinnofrågor att Engagera sig i på samma sätt som djurrättssfrågor. Fiffigt att man kan välja att engagera sig i mäns aggressioner efter avvisning eller grisars bökmöjligheter.

Jag menar det ansvar man så att säga kan kräva från andra. Vill förändra mer så får man väcka mer intresse och få folk engagerade precis som du själv säger.
Och detta utifrån det enkla som @kevina skrev: ”Men var är männen som pratar och framförallt gör något kring detta?”

Det är svårbegripligt att du bara kan se sådan reflektion som en fråga om individen och vad man kan ”kräva” av andra.

Till exempel när jag under min utbildning fick kommentarer om min kropp och mitt utseende av en manlig överordnad fick jag kommentaren "det var ju lustigt, han som är en så omtyckt handledare" (från annan person i ledningsposition). Som att det inte går att vara en bra handledare och samtidigt kommentera elever på ett sexuellt sätt. Det går liksom att verka vara en trevlig person och ändå utsätta kvinnor för obehagliga saker.

https://www.aftonbladet.se/tv/a/252783

Och detta utifrån det enkla som @kevina skrev: ”Men var är männen som pratar och framförallt gör något kring detta?”

Det är svårbegripligt att du bara kan se sådan reflektion som en fråga om individen och vad man kan ”kräva” av andra.
Det är för att man börjar med att män måste ta ansvar men nej det är lika mycket allas ansvar. Sen är kvinnor mer engagerade i frågan eftersom det är något som påverkar kvinnor mer. Jag förklarade bara varför inte att det är så jag önskar att det är men jag ser inte heller något rimligt sätt att kräva mer än att "kräva" att folk engagerar sig.

Man kommer liksom ingenstans med att säga borde ta ansvar, man kan inte tvinga folk.

Det där är ett exempel på hur det uppmärksammas. Den kvinnliga läraren har faktiskt backat nu. Otur för henne att eleven hade bra backup.

"Det var förra onsdagen som hon hade på sig jeansshorts och läraren ifrågasatte hennes klädsel.

– Framför hela klassen sa läraren, att jag lyfte killarnas fokus från min presentation till min kropp. Hon sa att jag gjorde ett ställningstagande genom att bära dessa kläder. Jag sa till henne att jag aldrig i livet skulle ändra mitt ställningstagande för att göra henne eller någon annan nöjd, säger hon, enligt Daily Mail.

Läraren förnekar
Då en annan student hade hållit med läraren lämnade Letitia klassrummet. Därefter ska läraren kommit efter och frågat vad Letitias mamma hade tyckt om kläderna varav Letitia svarade: ”Min mamma är professor i feminism, kön och sexualkunskap. Hon har inga problem med mina shorts”."

Egentligen påverkar det dem i allra högsta grad. Så gott som ALLA män skulle ju behöva genomgå förändring om deras makt över kvinnor minskade.

Det är sant. Så egentligen är väl deras ointresse rätt väntat och förståeligt. De tjänar ju knappast på att tappa löneövertaget, ta mer VAB och föräldraledighet och göra mer av hemarbetet. Bland annat då.

Det är så enkelt, alltså? Män bryr sig inte om att påverka mäns maktbeteende mot kvinnor för att de hellre spelar innebandy, kollar på Game of Thrones eller läser om ”massinvandringen” på internet?
Det är väldigt många människor som inte aktivt engagerar sig i frågan så det kan nog variera en del. Av de som gör det så är det fler kvinnor som är aktiva men det är fortfarande väldigt få människor överlag.

De allra flesta människor gör helt enkelt något annat både kvinnor och män.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 074
Senast: soom
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 113
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar