Aggression vid ett nej

Jag tycker detta är allas ansvar, även vi som blir utsatta. Vi måste berätta ATT det händer, NÄR det händer så det inte blir något som florerar som en skröna "fast det där händer ju inte normalt sett".

Och är det en fest hade jag absolut åskådliggjort det äcklet som burit sig i alla åt. "Ja, Ronny tryckte upp mig i väggen och gjorde en klassiker när jag förklarade att jag inte var ett dugg intresserad av att se hans hotellrum, hur tusan har någon hittat honom och tagit honom till festen!?)

I den bästa av världar skulle många göra så, ja. Men det känns som en lång väg att gå dit. I praktiken tror jag ofta att det funkar så här: Han blir så där när han full. Se upp för honom nu, han blir aggressiv mot tjejer när han dricker. Han har dåligt ölsinne. Oj, gjorde han det, då var han väl bra full?

Har flera gånger hört talas om kvinnor som pratat lite med trista män på någon tillställning för att vara snälla, att eftersom de nu ägnat halva kvällen åt att kåta upp dem är det deras skyldighet att ställa upp på sex. Män som inte kan skilja på medlidande och attraktion.

Har sluppit det själv, men kompisar har upplevt det och jag såg det flera gånger i rättssalen när jag var nämndeman.

I den bästa av världar skulle många göra så, ja. Men det känns som en lång väg att gå dit. I praktiken tror jag ofta att det funkar så här: Han blir så där när han full. Se upp för honom nu, han blir aggressiv mot tjejer när han dricker. Han har dåligt ölsinne. Oj, gjorde han det, då var han väl bra full?

Jag tar diskussionen om det uppstår. "Jag skiter väl i om han var apfull, han får fan inte våldföra sig på mig ändå".

Det är hans ansvar att uppföra sig. Mitt ansvar att meddela det som känns som ett problem för mig.

Fast varför är det andra mäns ansvar bara för att de råkar vara födda som män? Vi har alla ett ansvar för att förbättra samhället men man har inte mer ansvar för ett kön/tro/sexuell läggning bara för att man delar den.

Bra inlägg, gilla på den. Det är allas ansvar, när man snubblar över fenomenet. Det handlar inte om vilket kön man tillhör, utan att man direkt påtalar problemet och inte accepterar det. Vare sig man är omgivning eller utsatt.

Fast varför är det andra mäns ansvar bara för att de råkar vara födda som män? Vi har alla ett ansvar för att förbättra samhället men man har inte mer ansvar för ett kön/tro/sexuell läggning bara för att man delar den.

Men Andra män ingår väl i de alla du säger är ansvariga? Ser hur mycket kvinnor som helst som engagerar sig och tar ansvar i frågan men väldigt få män måste jag säga. Och det är ju lite anmärkningsvärt om alla har ansvaret men mest kvinnor tar det. Kan jag tycka.

Ja det där är ju jäkligt intressant. Det springer runt ett tiotal jävligt otäcka män i Sverige som håller en jävla låda helt enkelt. Att de hinner med! Imponerande måste jag säga.
Vore det alldeles uteslutet att det handlade om... vad vet jag, en av femtio? En av tjugo? En av tjugo som beter sig på det där jävla viset mot tjugo olika kvinnor under sitt liv, riskerar ju att bli rätt heltäckande.
Hade jag sett eller blivit uppmärksammad på en sådan händelse så hade jag reagerat. Men det ligger väl litet i sakens natur att ett sådant beteende sker i skymundan antar jag, litet avsides så inte alla i omgivningen ser/hör...

Vi hade en sån kille i bekantskapskretsen i min ungdom. De flesta av hans kompisar ursäktade hans beteende varje gång med att han var full. Det gick liksom inte att prata om.
Tills en av hans killkompisar fick nog och förklarade att om han ville hänga med oss fick han bete sig för här behandlar man inte tjejer på det sättet, och gjorde han om det skulle kompisen spöa upp honom.

Väldigt skönt att någon klarade av att se vad som verkligen hände och inte gömde sig bakom alkoholen.

Men Andra män ingår väl i de alla du säger är ansvariga? Ser hur mycket kvinnor som helst som engagerar sig och tar ansvar i frågan men väldigt få män måste jag säga. Och det är ju lite anmärkningsvärt om alla har ansvaret men mest kvinnor tar det. Kan jag tycka.
Man väljer själv vad man har tid, intresse och ork att engagera sig i och det är inget man kan tvinga in personer i.

Vore det alldeles uteslutet att det handlade om... vad vet jag, en av femtio? En av tjugo? En av tjugo som beter sig på det där jävla viset mot tjugo olika kvinnor under sitt liv, riskerar ju att bli rätt heltäckande.

Alltså.. Jag tror inte på att demonisera beteendet. Inte för att jag inte tycker det är för jävligt utan för att jag tycker det bidrar till en uppfattning om att Det Där är det Andra som Gör. Jag tänker mer att, oavsett procentantal av männen så är det helt vanliga kompisar, bröder, pappor och chefer.

Till exempel när jag under min utbildning fick kommentarer om min kropp och mitt utseende av en manlig överordnad fick jag kommentaren "det var ju lustigt, han som är en så omtyckt handledare" (från annan person i ledningsposition). Som att det inte går att vara en bra handledare och samtidigt kommentera elever på ett sexuellt sätt. Det går liksom att verka vara en trevlig person och ändå utsätta kvinnor för obehagliga saker.

Vi hade en sån kille i bekantskapskretsen i min ungdom. De flesta av hans kompisar ursäktade hans beteende varje gång med att han var full. Det gick liksom inte att prata om.
Tills en av hans killkompisar fick nog och förklarade att om han ville hänga med oss fick han bete sig för här behandlar man inte tjejer på det sättet, och gjorde han om det skulle kompisen spöa upp honom.

Väldigt skönt att någon klarade av att se vad som verkligen hände och inte gömde sig bakom alkoholen.
Frågan är då, ändrade personen sitt beteende efter utskällningen?

Alltså.. Jag tror inte på att demonisera beteendet. Inte för att jag inte tycker det är för jävligt utan för att jag tycker det bidrar till en uppfattning om att Det Där är det Andra som Gör. Jag tänker mer att, oavsett procentantal av männen så är det helt vanliga kompisar, bröder, pappor och chefer.
Jo, visst är det så. Och utan att vilja förringa eller relativisera sexuellt ofredande så är det ju samma sak med de flesta brott. De allra flesta mördare är också förhållandevis vanliga... män. :(

Jo, visst är det så. Och utan att vilja förringa eller relativisera sexuellt ofredande så är det ju samma sak med de flesta brott. De allra flesta mördare är också förhållandevis vanliga... män. :(

Ja. Förutom att inte alla har blivit utsatta för mordförsök men i alla fall alla kvinnor jag känner har blivit utsatta sexuellt av män på ett eller annat vis. Så jag ser inte riktigt samma problem i att demonisera mördare som att demonisera sexuellt trakasserande män.

Och som av en slump är det nästan uteslutande kvinnor som har den orken.

Som vanligt vägrar du erkänna mönster och gör allt som rör kön till individfrågor.
Men det är ju ganska givet då egna erfarenheter formar både kunskap och egenintresse. Jag har aldrig påstått att det inte finns skillnader mellan könen beteenden.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 074
Senast: soom
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 113
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar