Aggression vid ett nej

Det där är ett exempel på hur det uppmärksammas. Den kvinnliga läraren har faktiskt backat nu. Otur för henne att eleven hade bra backup.

"Det var förra onsdagen som hon hade på sig jeansshorts och läraren ifrågasatte hennes klädsel.

– Framför hela klassen sa läraren, att jag lyfte killarnas fokus från min presentation till min kropp. Hon sa att jag gjorde ett ställningstagande genom att bära dessa kläder. Jag sa till henne att jag aldrig i livet skulle ändra mitt ställningstagande för att göra henne eller någon annan nöjd, säger hon, enligt Daily Mail.

Läraren förnekar
Då en annan student hade hållit med läraren lämnade Letitia klassrummet. Därefter ska läraren kommit efter och frågat vad Letitias mamma hade tyckt om kläderna varav Letitia svarade: ”Min mamma är professor i feminism, kön och sexualkunskap. Hon har inga problem med mina shorts”."
Hade det varit likadant med kjol månne

Men nej. Sex ska inte ses som en belöning för att män beter sig på ett visst sätt. Det är ju precis vad en del män vill hävda. "Amen VARFÖR vill du inte knulla, jag som är så schysst?!".
"Jag är en sån snäll kille.. men ändå får jag inte några tjejer.. Det måste ni ju förstå att jag blir arg då när jag aldrig får sex." Något liknande har jag faktiskt hört sägas...

Det är allas ansvar.
Men jag ser mest kvinnor som pratar om det så därför frågar jag var männen är.

Vi finns. Men jag håller med om att vi är alldeles för få. Det enda sättet att bli fler är att socialt uppmärksamma de som säger ifrån och ge dem cred för det. Jag ser mer och mer, jag gör mer och mer av det, och blir glad när det händer. (Tydliggörande; alltså när kvinnofientlighet bemöts omedelbart och det ges cred till det av de som bemöter.)

För övrigt påverkar det oss alla också, därför att bilden av män som inte klarar att uppföra sig och som måste begå brott mot kvinnor av biologiska skäl - inte är något som gör det lättare eller bättre för någon. Det blir en sned vinkling, där allvarlig brottslighet och kränkningar förminskas till något oundvikligt som ingen ska behöva ta ansvar för. Jo, de kvinnor som blir utsatta ska ta ansvar för det. Såklart. Kräks.

Det gäller att säga ifrån. Varje gång. Varje gång du INTE gör det, är det ett misslyckande och ett stöd för skiten. Varje gång du INTE säger ifrån när skiten är aktuell, så är du en del av skiten, och har ett enormt stort ansvar för det som händer.

Och handen på hjärtat; är det någon som kan säga att hen alltid orkat/vågat säga ifrån och stoppa? Jag har mina synder i ungdomen och som ung vuxen, när jag inte vågade. Som rejält vuxen har jag slutit en pakt med mig själv om att aldrig låta det gå förbi. Det handlar om alla delar i mitt liv, från chef till privatperson. Det är nästan varje vecka något som händer som måste bemötas. I andra omgivningar kan jag tänka mig att det är dagligen och därmed ännu viktigare att någon tar tag i det.

Jag ska göra vad jag kan, helt enkelt, i en extremt viktig samhällsfråga. Vad tänker ni andra göra?

Och tänk vad dom skulle få knulla om dom var trevliga, söp mindre och läste på lite.
Ja. De där ofrivilliga celibatärerna har ju satt namn på dem de hatar: Stacys = kvinnorna som inte vill ligga med dem, Chads = trevliga män som faktiskt får ligga.

Det där med ”Buhu vad alla killar får ligga utom jag” som man ser ibland kan låta harmlöst men har nog rätt mycket otäckt under ytan.

Det är väldigt många människor som inte aktivt engagerar sig i frågan så det kan nog variera en del. Av de som gör det så är det fler kvinnor som är aktiva men det är fortfarande väldigt få människor överlag.

De allra flesta människor gör helt enkelt något annat både kvinnor och män.

Fast det skulle räcka väldigt långt om alla bara reaktivt såg till att alla uttryck för detta förtryck bemöttes och gjordes tydligt icke-acceptabelt. Särskilt om män med makt gör det extra tydligt.

Sedan finns det mycket som måste göras aktivt också. Men där finns det ändå krafter, så om vi alla och envar ser till att de får det stöd de behöver och reagera och ge cred, så kanske det här kan förbättras enormt de närmaste 20 åren.

Jag ser förändringarna gro. Tyvärr ser jag också vissa korrelationer i mina observationer, vilket kan göra att jag har fel.

Men nej. Sex ska inte ses som en belöning för att män beter sig på ett visst sätt. Det är ju precis vad en del män vill hävda. "Amen VARFÖR vill du inte knulla, jag som är så schysst?!".
Fast jag läser det inte prompt som en belöning. Är man trevlig ökar sannolikheten att någon också ska vilja ligga med en. Men då menar jag trevlig på riktigt, inte som det där grobianuttalandet du citerar ;)

Fast det skulle räcka väldigt långt om alla bara reaktivt såg till att alla uttryck för detta förtryck bemöttes och gjordes tydligt icke-acceptabelt. Särskilt om män med makt gör det extra tydligt.

Sedan finns det mycket som måste göras aktivt också. Men där finns det ändå krafter, så om vi alla och envar ser till att de får det stöd de behöver och reagera och ge cred, så kanske det här kan förbättras enormt de närmaste 20 åren.

Jag ser förändringarna gro. Tyvärr ser jag också vissa korrelationer i mina observationer, vilket kan göra att jag har fel.
Jag håller med och jag reagerar alltid själv och gör även eget frivilligarbete på tjejjour. Det är mer att göra själv och mindre kräva att andra ska ta ansvar som fungerar.

Det är för att man börjar med att män måste ta ansvar men nej det är lika mycket allas ansvar. Sen är kvinnor mer engagerade i frågan eftersom det är något som påverkar kvinnor mer. Jag förklarade bara varför inte att det är så jag önskar att det är men jag ser inte heller något rimligt sätt att kräva mer än att "kräva" att folk engagerar sig.

Man kommer liksom ingenstans med att säga borde ta ansvar, man kan inte tvinga folk.

Det är aldrig offrets ansvar att en förövare ska sköta sig. Dessa män det skrivas om är förövare. De som utsätts är offer. Det är aldrig offrets ansvar. Alltid förövarens!

Det är ALLAS ansvar. Alla som känner till, som snubblar över det, som står på perrongen och väntar på tåget när det händer - ALLAS.

Det var du med på från början, men nu blev det annat ljud i skällan. Varför då?
Det var klumpigt uttryckt av mig men jag har svårt att hitta rätt ord för att särskilja på ansvaret man har som människa för att förbättra samhället och utvecklingen och det direkta ansvar man kan ha för saker.

När det kommer till det övergripande mänskliga ansvaret så har offer, utövare och tredjepart ansvar. När det kommer till den specifika situationen så har enbart personen som utför ansvar.

Vore det alldeles uteslutet att det handlade om... vad vet jag, en av femtio? En av tjugo? En av tjugo som beter sig på det där jävla viset mot tjugo olika kvinnor under sitt liv, riskerar ju att bli rätt heltäckande.
Hade jag sett eller blivit uppmärksammad på en sådan händelse så hade jag reagerat. Men det ligger väl litet i sakens natur att ett sådant beteende sker i skymundan antar jag, litet avsides så inte alla i omgivningen ser/hör...
Jag tror inte att en av tjugo skulle hinna med alla de tillfällen det handlar om. De måste ju då bete sig så mot närmare 20 kvinnor var. Och de flesta kvinnor tycks uppleva varianter på temat mer än en gång. Även om ts exempel var ganska grovt. Men varianter, som sagt.

Själv skulle jag öht inte lita på en heteroman som sa sig aldrig ha gjort så. Jag tror att heteromän är blinda på den här punkten, så att de varken ser när de själva gör så här eller när andra män gör det.

Sen tror jag att det är vanligare i unga år. Men raggning och parbildning är ju också vanligare i unga år.

Jag tror inte att en av tjugo skulle hinna med alla de tillfällen det handlar om. De måste ju då bete sig så mot närmare 20 kvinnor var. Och de flesta kvinnor tycks uppleva varianter på temat mer än en gång. Även om ts exempel var ganska grovt. Men varianter, som sagt.

Själv skulle jag öht inte lita på en heteroman som sa sig aldrig ha gjort så. Jag tror att heteromän är blinda på den här punkten, så att de varken ser när de själva gör så här eller när andra män gör det.

Sen tror jag att det är vanligare i unga år. Men raggning och parbildning är ju också vanligare i unga år.

Jag skulle snarare gissa på 30-40% bara som en uppskattning ur huvudet av hur många som beter sig på ett sätt som bejakar sådana beteenden. Alltså 1 av 3 som möjliga förövare till liknande situationer.

Däremot tror jag inte ett dugg på att alla "heteromän" är blinda. Det är en kass generalisering. De som beter sig på det sättet (de 1 av 3 som jag skattade) är dock väldigt blinda. Därför är det viktigt att vi som trots allt är i majoritet alltid visar vad vi tycker om beteendet, redan när det är i sin linda - dvs innan man måste ringa polisen eller ingripa fysiskt.

Jag har flera heteromän i min omgivning som är högst medvetna om dessa problem och säger ifrån när det händer.

Ja jag följer henne. Men jag tycker det är mest vissa kvinnor som pratar och skriver om det.
Men var är männen som pratar och framförallt gör något kring detta? Det känns som det finns rätt många män som går runt som krutdunkar och trycker ner känslor och sen exploderar det. Var ser man liksom jobbet för att män ska förändra det?

Allmänt tips om en bra organisation som jobbar med frågor kring maskulinitet är Under Kevlaret. Har podd, stödchatt och utbildningar mm.
Fatta Man finns ju också.

Jag håller med om att männen inte är lika engagerade (på långa vägar) men vill lyfta dom organisationer som jag tycker är bra.

Allmänt tips om en bra organisation som jobbar med frågor kring maskulinitet är Under Kevlaret. Har podd, stödchatt och utbildningar mm.
Fatta Man finns ju också.

Jag håller med om att männen inte är lika engagerade (på långa vägar) men vill lyfta dom organisationer som jag tycker är bra.

Mäns direkte intresse (som icke-drabbade) är ju av naturliga skäl något svalare än de drabbades (kvinnor). Att det sedan i ett längre perspektiv drabbar ALLA MÄN verkar för många (män) vara svårgreppbart.

Föga förvånande (för mig, som kvinna).

Det är fruktansvärt. Det bygger väl på samma inställning som hos den där ”ofrivillige celibatären” som försökt köra ihjäl så många kvinnor som möjligt i Toronto: män har RÄTT till sex. Alltså ska kvinnor ge dem det.
”Män har rätt till sex. Alltså ska kvinnor ge dem det.” Varför just kvinnor egentligen, finns män också (eller är det ”oj, jag glömde att homosexuella är tabu” baaah 🙄) eller för den delen uppblåsbara leksaker... 🤔

Mäns direkte intresse (som icke-drabbade) är ju av naturliga skäl något svalare än de drabbades (kvinnor). Att det sedan i ett längre perspektiv drabbar ALLA MÄN verkar för många (män) vara svårgreppbart.

Föga förvånande (för mig, som kvinna).

Fast vi är ju "drabbade" också, om än på en helt annan skala än en direkt utsatt kvinna.

Jag drar mig rejält för att gå på krogen en fredag- eller lördagkväll, trots att de nu har fixat ett av de stora problemen: rökningen. Det är liksom inte avslappnande att vara i en miljö, där övergrepp begås frekvent och man får säga ifrån flera gånger på en enda kväll. Ser man noga, händer det så mycket att man inte har en suck att säga ifrån överallt. Lite som att jobba som ordningsvakt.

Och det var bara ett litet fånigt exempel på hur jävla trist hela grejen är.

Jag håller helt med dig. Faktum är att jag blev så förvånad, så glatt överraskad att min sambo (innan han blev det då) inte försökte tafsa ens sådär i förbigående att det var en av många anledningar till att han blev intressant som potentiell partner. När meetoo kom upp undrade han vad det egentligen handlade om för män som gjorde så för i hans värld fanns inte ens tanken att röra vid någon som inte vill. Hur arg jag blev över hans blindhet, att han inte hade sett alla övergrepp som pågick omkring honom är en helt annan fråga men jag är och var glad över hans självklara inställning till att ingen har rätt till någon annans kropp.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 074
Senast: soom
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 113
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3