Sv: äggkläckningsmaskin? Tips!
Fast MOTIVERA varför det är BÄTTRE för hönsen att kläckas av en ruvande höna än av en maskin?!
Inte kläckningen så mycket som den första tiden i livet (räknat från sista dagarna innan kläckning). Om du kan höns vet du vad jag menar.
Och hur menar du med att du inte "håller med" om mina "teorier" om planering och om att få kycklingar tama?!
Du KAN inte planera när en höna skall ruva! Alltså kan det vara svårt att veta hur man skall planera sin säsong!
Med kläckaren kan man optimera så att kycklingarna kläcks när jag tex har semester.
"De stora fördelarna med maskinkläckta kycklingar tycker jag är att man kan planera kläckningen så att den passar bra med både väder, årstid och ev. semester eller liknande."
Man kan med små knep påverka när egentliga ruvningen börjar, även om man inte kan bestämma det i större grad för respektive höna. Men man kan välja att lägga ägg till en höna som ruvar, vanligen tidig vår, som man tycker passar som individ, i tid etc.
Hur planerar du kläckningen så den passar med vädret??? Vad vet du om vädret tre veckor efter det att du lagt in äggen?
Jag förstår inte din "planeringsfixering". Vad spelar din semester för roll i sammanhanget? Hönsen och kycklingarna klarar sig alldeles utmärkt på egen hand, även om du är bortrest. Till skillnad mot ruvmaskiner.
Skall jag ha några "trädgårds-höns" för nytta och nöje så har jag hellre tama, trygga hönor som gillar att umgås och hanteras! För ALLAS skull!
I motsatsen till höns som kläckts av dåligt tama hönor i många generationer vilket gör dem rädda och stressade av hantering.
"När sedan en jättetam höna ruvar fram sin första egna kull så lär sej ju hennes kycklingar att människor = trevliga!
Medan att kläcka fram kycklingar ifrån en "försiktig" höna ger kycklingar som för varje generation blir mer och mer "försiktiga"."
Fel! Djuren blir vad man gör dom till. Inget hindrar att man får handtama och trygga hönor som är "hönsruvade". Jag vet inte vad du har för erfarenheter, men det verkar fattas en del vad gäller naturlig hönsskötsel.
Jag kan ge dig hur många exempel som helst på tama och trevliga hönor (och tuppar) som är "hönsruvade".
Kycklinag är ju så "enkla" att de präglas på det första de ser!
Är de hos en höna så ser de hönan, är de hos en människa så ser de en människa. Enkelt!
Enkelt, men fel. Du åsyftar andra fågelarter. Kycklingarna börjar präglas på hönan redan innan dom kläcks via hennes "pratande". Präglingen/tillvänjningen till människan kommer succesivt efter kläckningen.
LIA