Sv: äggkläckningsmaskin? Tips!
Jag brukar ha dem i en kartong med en värmelampa i ena hörnet - så att kycklingarna själva kan välja om de vill ha värme eller ej. Håll koll på temperaturen!
De första dygnen har jag tidningspapper i botten, men efter ett par tre dygn brukar jag gå över till finkorning sand.
Dels för att det gör att bajset inte riskerar klibba fast på kycklingarnas fötter och dels för att kycklingarna behöver sand för sin "matsmältning".
Städa ofta och håll koll så ingen kycklling blir risig i magen!
Vad gäller mat och vatten så brukar jag ge hårdkokt äggula de första dygnen. För att kunna smula gulan riktigt fint brukar jag pressa den genom en te-sil.
Efter några dygn börjar jag blanda äggulan med kycklingfoder - som jag krossar i en mortel för att det skall bli små, små bitar.
Ibland kan man behöva "picka" lite med ett finger på maten för att kycklingarnas "pickreflex" skall hicka igång.
Vatten får man vara väldigt försiktig med!
Själv brukar jag ta ett espresso-kaffekoppsfat och en medicinmugg
Fyll medicinmuggen med vatten, sätt fatet ovanpå, vänd på allt! Ta sedan en tändsticka och lirka in under medicinmuggskanten.
Du har nu byggt en enkel vattenautomat!
För att få kycklingarna att hitta vattnet så brukar jag klippa ner små, små bitar av gräs som får flyta i vattnet - rörelsen lockar till pickande.
Sedan gäller det att kontrollera ett par ggr/dag så att alla kycklingar är pigga, friska, rörliga och rena i rumpan. En kyckling som blir risig i magen kan kladda igen i rumpan och då behöver man snabbt tvätta den där så att det inte blir stopp någon längre tid! Använd en tops och ljummet vatten!
Sedan vänjer jag även mina kyckllingar vid mina händer - genom att pyssla med dem och även genom att bara sitta med händerna i lådan så de kan lägga sej och sova i/under händerna om de vill.
/Swat
Ps. Håll TOK-koll på temperaturen i kläckaren de sista dygnen då det rätt blir för varm när kycklingarna börjar röra sej inne i äggen!! För hög temp riskerar skapa både fotskador och i värsta fall död.