Ägg till hund

C

ChesterTheJester

Hur mycket ägg kan en hund äta egentligen? Innan det blir "farligt"... Min vovve är inne i en period av matvägran verkar det som, men om jag ger henne äggula eller äggvita i torrfodret så äter hon upp alltihop! :confused: Jag håller successivt på att övergå helt till rå föda istället för torrfodret, men än så länge får hon en blandning av kött, grönsaker, torrfoder och ägg. (Hon älskar verkligen ägg! :p )

Men, som sagt, hur mycket ägg kan man ge en vovve per dag eller per vecka? Vore ju tråkigt om hon blev sjuk på kuppen! :o

Sv: Ägg till hund

Äh, det är vad jag förstått ägvitan som kan vara farlig för hundar då de inte bryter ner den.

En eller två äggulor per dag kan inte vara någon fara. Jag ger min hund äggula på maten var och varannan dag och han lever :D

Äggvita är inte bra för en hund att äta.
Däremot så ger många äggulan till hunden för att det bland annat är bra för pälsen. Många uppfödare och folk som tävlar sian hundar ger på grund av detta äggula i maten eller för hand.

Inte säker på hur många Äggulor man kan ge per dag, men en per dag går iaf utmärkt.

Mmmkay, jag fick nyss höra att äggvitan är okej att ge om den är tillagad på något sätt, alltså allt annat än rå...?

Men det var ju bra att äggulan inte är farlig i alla fall! :)

Ingen anning om äggvitan är ofarlig om den är kokt eller stekt.

Men äggula är det bara å hälla i en gång per dag, det är ju bara bra :)

Man ska inte ge rå äggvita eftersom att det förstör Biotin som hunden behöver :)

Men kan man ge kokt/stekt äggvita då?

Har hört att man kan köra äggvitan lite i mikron, bara för att få bort det där råa.

Man ska bara ge hunden äggulan, då äggvitan innehåller Avidin som är en aminosyra som förstör Biotinet i ägggulan. Ger man däremot hela ägget inkl skal så har skalet ett ämne i sig som förstör Avidinet i äggvitan.

Men då rekommenderar jag att man krossar hela ägget, så hunden inte sätter vassa skal i halsen. Alt. bara ge äggula som kanske är att rekommendera.

Är osäker på hur många ägg man kan ge sin hund per dag. Själv skulle jag nog inte ge mer än max 1/dag

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 715
Senast: Dentaku
·
Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 695
Senast: Miamamman
·
Hundavel & Ras Ja, något så ovanligt som en rastråd… :angel: Jag är hur kär som helst i min jack russel, han känns verkligen helt rätt för mig. Men...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 003
Senast: Hoppelhase
·
L
Hundhälsa Jag har en blandrastik på 2½ år. Mamman är schäfer/rottis och pappan är renrasig anatolisk herdehund. Ända sedan hon kom till mig vid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 133
Senast: Generalen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar