Nu har jag skrivet detta så många gånger och i så många trådar...men ok en sista gång..
Jag fick Ametist som gåva okt 2006 av uppfödaren. Ametist är halvbror med hingsten Biggles (som Jan Brink rider). Ametist är en renodlad gångartshäst som tävlat medelsvår och medverkat på bla Scandinavium. Gå in på Biggles hemsida och titta under "övriga hästar" så får du mer info om tävlingskarriären...
När dressyr utbildningen krävde mer samling så uppstod problem. Ametist fick ont i nacken och det visade sig vara fel på 4,5 och 6 halskotan. Ametist försäkras ut (triangelmärks). Ametist är fortfarande fullt ridbar på en "nivå" som de flesta hästfolk ligger kunskapsmässigt på - skulle vilja påstå att det säkert är en "nivå" där 99% av hästfolket aldrig kommer över. En tävlingskarriär i elit sammanhang var däremot helt utesluten beroende på skadan.
Mellan 2006 tills 2008 (när jag gav bort honom) reds Ametist regelbundet i terräng och i vårt ridhus. Ametist var mer kapabel än de flesta sk "friska" hästar jag sett både kunskapsmässigt och gångartsmässigt - han hade en livsgnista utan dess like och man kunde verkligen både känna och se att han njöt av livet. Att döda honom kändes SÅ fruktansvärt fel. Ha kvar honom gick inte. Därför gav jag bort honom till en som jag trodde ärlig person. Ametist var verkligen värd en ny chans!
Jag ska be om hjälp och lägga ut privata videofiler på Youtube på hur det ser ut när Ametist leker i hagen eller busar i ridhuset eller när han gör perfekta galoppombyten med ryttare i barbacka sadeln. Så förstår du nog vad jag menar - hästen bublade och sprudlade av liv och var en stor glädje att få lära känna. Ametist kunde varit till stor gläjde för väldigt många ridintresserade......Ametist var inte en trasig, utsliten, trött, sjuk och gammal häst!