Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Status
Stängd för vidare inlägg.
(Kristianstadbladet)
Ametist är en av en handfull hästar som Veronica Larsson på Knorre-vången AB tagit över och som därefter spårlöst försvunnit. Polisanmälningar är gjorda, men hästägaren är inte ens hörd ännu.

Läs mer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Nej rättspincipen är att man är oskyldig till motsatsen bevisats. En princip du tydligen aldrig hört talas om. Dvs till man är dömd eller motsvarande, det är först då bevisen prövats.
PL


Självklart i juridisk mening ja.....men om någon sett/hört osv något som är brottsligt. Får man inte prat om det då förrän rättegång och dom varit?

Ser jag gäringsmannen som begår ex en stöld. Får jag inte tala om det då????? för den personen är ju inte dömd heller enligt ditt resoneman.

Ditt resonemang är så fyrkantigt och om det verkligen var det som gällde i Sverige idag - vore Sverige alla "gansters" paradis.
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Ingen kan hindra dig. Det kan dock i slutändan bli fråga om förtal. Att din egen trovärdighet som vittne kan ifrågasättas har jag redan påpekat, men även trovärdigheten hos andra vittnen som kommit i kontakt med dina påståenden kan ifrågasättas.
PL
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Men eftersom Ametist egentligen inte var trasigare än att en normal människa hade kunnat köpt honom som läromästare- varför gav du bort honom? Om han var så som du beskriver skulle ha minst ha kunnat sålts för 20 +.
Jag gör inga påhopp utan undrar bara! :)
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Du förmänskligar hästarna, du sätter dina känslor synonymt med hästarnas. Hästar är hästar. Människor är människor. Om du är säker på att de blir dömda i rätten så kan du ju ta det lugnt här och inte "värva" fler medlemmar till din klubb "hata knorrevången". jaja, det är ditt huvudbry!
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Ingen kan hindra dig. Det kan dock i slutändan bli fråga om förtal. Att din egen trovärdighet som vittne kan ifrågasättas har jag redan påpekat, men även trovärdigheten hos andra vittnen som kommit i kontakt med dina påståenden kan ifrågasättas.
PL

Det kan aldrig bli förtal pl - aldrig någonsin. Det jag påstått är sanning och det finns bevis. Det jag påstår - påstår även andra personer som du kanske såg i programmet. Slakteriet och Veronica har getts alla möjligheter att uttala sig - men valt att inte göra det.

Såg du inte programmet?
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

För din skull fär vi väl hoppas på det.
Jo jag har sett programmet o läst i stort sett alla dina inlägg här på forumet o de länkade tidningsartiklartiklarna. Om bevisen för något av alla dina påståenden inte skulle hålla rättsligt kan det ju bli problem med att du gått ut offentligt med påståendena.
PL
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Men eftersom Ametist egentligen inte var trasigare än att en normal människa hade kunnat köpt honom som läromästare- varför gav du bort honom? Om han var så som du beskriver skulle ha minst ha kunnat sålts för 20 +.
Jag gör inga påhopp utan undrar bara! :)

Du gör verkligen inget påhopp alls :D Jag förstår varför du undrar.

Jo Ametist uppfödare och jag hade tät kontakt ang Ametist så länge jag hade honom - vi blev riktigt goda vänner kan jag påstå. Både hon och jag var bekymrade över att han just var så lätt att rida inför den kommande annonsen om "häst bortskänkes". Om han inte i dagsläget hade ont av sin skada - så skulle han få om det blev "riktig dressyr trimmning".

Köper man något för 20 000 kr så är det rimligt att man har krav därefter också. Ametist hade inte ont när han var hos mig - men om man började verkligen trimma - då kanske saker och ting med den faktiska halskotskadan skulle bli något helt annat. Det kändes som jag lurade någon om jag sålde honom - det fanns inga hälso "garnatier" för Ametist. Hos mig var Ametist i 2 år och fungerade 100%-igt (som jag beskriver i tidigare inlägg).

När jag satte ut annons "Häst bortskänkes" på hästnet - blev jag fullkomligt nedringd av villiga mottagare. Alla som jag pratade med beskrev i första hand hur bra de red - alla utom en som ringde....

Veronica var inte ett dugg intresserad av att rida Ametist (kanske lite i skogen då och då). Veronica behövde aktut en sällskapshäst till sin egen Rolex. Därför valde jag Veronica...resten av historien vet du säkert redan.
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Fast vad är det hon har sagt egentligen som inte är praktiskt taget bevisat redan? Svartslakt förekommer väl på slakteriet?
De har även slaktat hennes häst trots att det i kontraktet stod uttryckligen att de inte fick det.
Jag förstår inte- har pjok verkligen sagt något annat som skulle kunna vara förtal?
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Men den där Veronika har väl inga anmälningar om vanvård av hästar? Den som syntes i tv såg välmående ut i alla fall. Varför säger du att din häst led då hon hade honom?

Den hästen som syntes i tv.. "Rollex"?

Den hade ju gubben i filmen haft i 5-6(?)år.


Så hur kan du säga att Veronika tar hand om sina hästa när du inte
sett någon som varit under hennes "vård".
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Du förmänskligar hästarna, du sätter dina känslor synonymt med hästarnas. Hästar är hästar. Människor är människor. Om du är säker på att de blir dömda i rätten så kan du ju ta det lugnt här och inte "värva" fler medlemmar till din klubb "hata knorrevången". jaja, det är ditt huvudbry!

Jag "disenyfiserar" inte hästar kan jag lova dig. Jag vet precis - vad de är och vad de inte är - efter mer än 40 år med häst dagligen i mitt liv.

Jag hatar inte Knorrevången eller Veronica Larsson. Men visst undrar jag över hur man kan vara så avtrubbad och känslokall. Visst hade det varit bra och få fram sanningen - den sanning som både Knorrevången och Veronica kunde gett mig för länge sedan....så hade det inte funnits någon mer nyfikenhet.

Jag drivs framåt av nyfikenhet och en stort behov att få veta SANNINGEN - vare sig mer eller mindre.
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Det är definitivt inte bevisat att ametist är slaktad på knorrevången knappast heller att svartslakt förekommer. Personligen avvaktar ja den fortsatta utredningen o ev rättegång respektive beslut från SLV.
PL
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

"värva" fler medlemmar till din klubb "hata knorrevången". jaja, det är ditt huvudbry!

Så här ligger det till....:laugh:

Efter programmet fick jag 30 tal mail från människor jag inte känner. De uttrycker sympati och medkänsla. En av dem hade frågor....osv.

Jag kan tycka att man tackar för ett sådant mail.

Här på buke har jag 62st PM som skickats tilll mig med samm innehåll som i mailen och som jag försökt att svara på. Jag tycker att även dessa PM är något man svara på och tackar den som skriver till mig.

Någon "Hat klubb" finns inte och jag kommer inte att starta någon heller. Vad skulle jag vinna på en "Hat klubb" menar du?
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Man köper vs säljer inte en häst som inte går att använda för det priset.

Gör man inte? För en otroligt välutbildad läromästare som man kan lära av skulle jag lätt betala 20 + för, även om den inte skulle ridas snäppet mer än promenad. Bara en frisk sådan kan gå på minst 100 000 kr ju!

Men iofs har jag ett annat tankesätt. För mig personligen så skulle det ge mer att rida hästen i ett lugnare tempo och promenadrida större delen av tiden för att kunna rida och lära av en häst som Ametist. Faktiskt.
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Jo jag har sett programmet o läst i stort sett alla dina inlägg här på forumet o de länkade tidningsartiklartiklarna. Om bevisen för något av alla dina påståenden inte skulle hålla rättsligt kan det ju bli problem med att du gått ut offentligt med påståendena.
PL

Det håller pl - jag är inte ett dugg orolig för det.

Egentligen så har du ju visat samma engagemang som alla andra som skickat mig snälla mail och PM. Du har visat det på ett annat sätt än många andra........Jag kanske ska passa på och tacka dig också för ditt engagemang att orka läsa allt detta det är splatkilometer med text...:).
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

När det tex gäller svartslakt så har jag sett fall läggas ner "i brist på bevis" där bevisningen varit mkt starkare än här.
PL
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

När det tex gäller svartslakt så har jag sett fall läggas ner "i brist på bevis" där bevisningen varit mkt starkare än här.
PL

Då vet också hur svårt det är. Nu finns slaktlistor och nr och vittnen....mer kan jag inte berätta....

Vet du vem Mattias Gårdlund är - är ni bekanta?
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Men en triangelmärkt promenad/sällskapshäst är inte värd det.

Och det är klart det är stor skillnad på en häst med samma register
men som inte är triangelmärkt!!
(det får du inte för 100 000:-.)
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Den hästen som syntes i tv.. "Rollex"?

Den hade ju gubben i filmen haft i 5-6(?)år.


Så hur kan du säga att Veronika tar hand om sina hästa när du inte
sett någon som varit under hennes "vård".

Ja, hon äger den hästen och den såg ut att ha det bra. Sen kvittar det väl vem hon lejt ut skötseln till, hon äger hästen och den har det bra dvs hon vanvårdar inte hästen. Om jag av någon anledning inte själv kan ta hand om mina hästar och hyser in dem i ett fullskötselstall så har jag därmed som ägare sett till att de sköts på bra sätt. Även om det inte är jag som ger dem mat och borstar.
 
Sv: Ägaren till Ametist ännu inte förhörd

Nu har jag skrivet detta så många gånger och i så många trådar...men ok en sista gång..

Jag fick Ametist som gåva okt 2006 av uppfödaren. Ametist är halvbror med hingsten Biggles (som Jan Brink rider). Ametist är en renodlad gångartshäst som tävlat medelsvår och medverkat på bla Scandinavium. Gå in på Biggles hemsida och titta under "övriga hästar" så får du mer info om tävlingskarriären...

När dressyr utbildningen krävde mer samling så uppstod problem. Ametist fick ont i nacken och det visade sig vara fel på 4,5 och 6 halskotan. Ametist försäkras ut (triangelmärks). Ametist är fortfarande fullt ridbar på en "nivå" som de flesta hästfolk ligger kunskapsmässigt på - skulle vilja påstå att det säkert är en "nivå" där 99% av hästfolket aldrig kommer över. En tävlingskarriär i elit sammanhang var däremot helt utesluten beroende på skadan.

Mellan 2006 tills 2008 (när jag gav bort honom) reds Ametist regelbundet i terräng och i vårt ridhus. Ametist var mer kapabel än de flesta sk "friska" hästar jag sett både kunskapsmässigt och gångartsmässigt - han hade en livsgnista utan dess like och man kunde verkligen både känna och se att han njöt av livet. Att döda honom kändes SÅ fruktansvärt fel. Ha kvar honom gick inte. Därför gav jag bort honom till en som jag trodde ärlig person. Ametist var verkligen värd en ny chans!

Jag ska be om hjälp och lägga ut privata videofiler på Youtube på hur det ser ut när Ametist leker i hagen eller busar i ridhuset eller när han gör perfekta galoppombyten med ryttare i barbacka sadeln. Så förstår du nog vad jag menar - hästen bublade och sprudlade av liv och var en stor glädje att få lära känna. Ametist kunde varit till stor gläjde för väldigt många ridintresserade......Ametist var inte en trasig, utsliten, trött, sjuk och gammal häst!

Klart att det hela är en tragisk historia.
Men om han nu kunde gå på den nivån som du säger, varför såldes han inte som läromästare för betydligt mer än slaktpriset?
Jag hade nog dödat för att få en häst som kunde MSV för säg 15-20 000kr!!! LÄTT
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ursäkta långt meddelande. Skulle bli jätteglad om någon orkade läsa igenom allt och dela med sig av sina tankar. Livet som hästägare...
Svar
18
· Visningar
2 905
Senast: Teilani
·
B
Hästmänniskan Jag har klantat mig rejält och tagit en häst på foder, som vi tyckte synd om... Hästen är ett äldre halvblod och när vi kollade in och...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 469
Senast: TheOne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp