J

Johanna-79

Är det något särskilt som ska göras när en islandshäst byter ägare???

När jag köpte min häst så skrev vi kontrakt, jag fick passet till hästen och ett papper som det stod "Ägarbyte och Ägarbevis" på, där säljarens namn och adress och köparens (jag då) adress stod på, inklusive underskrifter.

Ska jag göra något mer? Ska jag skicka något till SIF? I själva passet står bara första ägarens/uppfödarens namn. Personen som köpte hästen från uppfödaren står inte med, utan h*n står på ett separat papper som jag fick med när jag köpte hästen. Därför fattar jag ingenting. Ska jag skicka in passet för att få mitt namn i passet? Borde inte h*n som ägde hästen innan mig gjort det samma?

Läste detta på sifs sida men blev bara förvirrad och fattar inget, någon som kan förklara för mig?

"Hästpasset skall innehålla uppgifter om hästens uppfödare och ägare. Det är hästägarens skyldighet att se till att hästen är försedd med ett sådant pass. Ägandeförhållandet måste vara styrkt antingen genom köpehandling eller ägarbevis undertecknat av både köpare och säljare."

"Viktig ny information angående ägarbyte:
Vid byte av ägare måste passet omedelbart lämnas till den avelsorganisation eller rasförening som utfärdat det tillsammans med uppgift om den nye ägarens namn och adress för omregistrering och vidarebefordras till den nye ägaren."

"Ägarbyte för hästar
Handlingar som skall skickas till avelskansliet för hästar

För hästar
med pass med ägarbevis:
1. Köpare och säljares namn, adress, tfn (dagtid) och eventuellt medlemsnummer i SIF.
2. Ägarbeviset ifyllt och undertecknat av köpare och säljare.
3. Pass "

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ägarbyte

Hmm tyckte citatet var klockrent iofs..

Du ska skicka in passet samt papperet "ägarbyte" fullständigt ifyllt. Så fyller SIF in dina uppgifter i passet som ägare. Skicka det som rekommenderat brev.

Men jag har ju två papper som det står "Ägarbyte och Ägarbevis" på. Ett som första ägarens namn och adress + andra ägarens namn och adress står på, inkl underskrifter. Och sen ett likadant som skrivits mellan säljaren och mig. Dessa låg i passet. Om man nu ska skicka in pass och annat till sif vid ägarbyte, varför har inte förra ägarna gjort det??

¨Åhh vilken bra tråd.. i jorunns pass har förra ägaren själv fyllt i med bläck under uppfödarens namn.
Så jag gjorde likadant kanske inte de gäller??

Så ska jag med skicka in passet och ägarbeviset men då kommer de ju bara stå uppfödaren och mig som ägare förra ägaren som jag köpte av kan ju inte intyga att hon äger hästen eftersom hon inte gör de och då inte komma med i passet:crazy:

Eller tänker jag helt fel nu??

Du har väl kvar kvittot på köpet? Kopia på det bör räcka om du inte får tag i förra ägaren.

Jo jag har kontraktet kvar sen när jag köpte henne.
Något speciellt kvitto fick jag inte. Fast köpekontraktet måste väl kunna gälla som kvitto??

Men jag ska alltoidå skicka in passet?

Men jag har ju två papper som det står "Ägarbyte och Ägarbevis" på. Ett som första ägarens namn och adress + andra ägarens namn och adress står på, inkl underskrifter. Och sen ett likadant som skrivits mellan säljaren och mig. Dessa låg i passet. Om man nu ska skicka in pass och annat till sif vid ägarbyte, varför har inte förra ägarna gjort det??

Skicka passet och båda ägarbevisen till SIF så fixar de det. Kanske skriv ett följebrev och förklara att det är du som ska stå som ägare i passet men att det förra ägarbytet inte reggats hos dem.

Jag tror man måste bifoga någon köpehandling också, antingen kontrakt eller kvitto.

Hej
Enklast är nog att ringa till SIF och fråga vad de behöver för papper för att fixa detta... Men passet ska in och de är SIF som fyller på listan med nya ägare, passet ska dessutom skickas rekommenderat (sen får man betala för att hämta ut det på posten också när det kommer tillbaka ;)) Och så måste ju såklart någon form av köpebevis skickas med... Sen får man förutom passet tillbaka ett ägarbevis där man själv står som ägare...

KL

Jag har pratat med SIF och det vill ha passet och kopia på ägarbevisen eller köpekontrakt. Så löser de resten. :) Skulle ta ca två veckor innan jag fick tillbaka passet sa de.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 918
Senast: Lavinia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 444
Senast: Barbabelle
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 242
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 477
Senast: Smedholt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar