Ägarbevis?

Karre

Trådstartare
Hej! Efter att ha läst en annan tråd blev jag lite fundersam. Köpte häst för en tid sedan, satte in pengar över internet till ägaren. Pengarna kom rätt, allt ok, hämtade hästen. Men eftersom jag satte in på det sättet har jag inget kvitto. Mer än att det finns i min bankhistorik. Vi skrev heller inte köpekontrakt. Hästägaren meddelade försäkringsbolaget om ägarbytet, och jag har tagit ny försäkring på hästen, samt fått passet, som jag trodde var en ägarhandling. :o
Den förre hästägaren är jättebra, så absolut inga problem på något sätt. Vi har kontakt emellanåt. Behöver jag ha ett köpekontrakt för att bevisa att hästen är min? OM det skulle bli nåt krångel i framtiden (vilket jag inte tror, men kan ju vara bra ha allt rätt).
Och ja, jag är en klant!:crazy:

Sv: Ägarbevis?

Du behöver egentligen bara ett kvitto, vilket gäller över både pass och ägarbytesregistrering om jag är är rätt informerad. Be om ett skrivet kvitto.
Sen är det mycket möjligt att bankhistorik kan räcka långt, om det finns specificerat vad betalningen avsåg.

Ägarbytet gör man får att det ska registreras i resp rasförening, lite olika förfarande där - en del rasföreningar vill ha in hela passet för stämpel och underskrift, andra nöjer sig med att man skickar in den ägarbytesblankett som finns i passet. Den ska vara underskriven av både säljare och köpare och kommer sedan att returneras till dig, köparen. Oftast får man lösa ut det mot en avgift.

Lite beroende på ras och vem som utfärdat passet så kan det ju vara bra att göra ett ägarbyte hos rasföreningen. Är det gjort så är ju i stort sett alla risker undanröjda.

Tänk på att leta upp inbetalningen till säljaren och skriv ut den för historiken sparas bara 2 år tror jag.

för att registrera ägarbyte på min häst krävs bara att man fyller i köparens adress i passet och säljaren skriver under. Sen skickar man in passet och får en stämpel som visar att det är godkänt.

Jättebra! Tack så mycket alla! Jag ska se till att fixa allt så det blir rätt. Och i bankhistoriken står det betalning av *hästens namn*, så det borde duga ifall det skulle vara nåt. :)

för att registrera ägarbyte på min häst krävs bara att man fyller i köparens adress i passet och säljaren skriver under. Sen skickar man in passet och får en stämpel som visar att det är godkänt.
Beror helt på rasen på hästen om det går till så eller om det handlar om ett speciellt dokument som ska skickas in. För enligt lagen så får man i dag inte längre skicka in passet, så det är bara ett få tal som har kvar den rutinen. Passet ska ju alltid finnas där hästen finns numera.

Hos vår rasförening så krävdes kopia på kvitto och köpekontrakt, samt det lilla papper som sitter löst i passet. Skulle skrivas under av nya ägaren och skickas in.

Mina raser har lösa blanketter som både köpare och säljare ska skriva under. En av raserna skickar ut ett ägarbevis med passet alt efter ett ägarebyte med förbundets stämpel på. De andra två har speciella ägarbytesblanketter som man skriver ut från nätet. Men även där så gäller att både köpare och säljare skriver på den.

Hos vår rasförening så krävdes kopia på kvitto och köpekontrakt, samt det lilla papper som sitter löst i passet. Skulle skrivas under av nya ägaren och skickas in.

Sånt där är larvigt. Varför ska rasföreningarna få veta vilka summor hästarna säljs och köps för?

Mycket bättre att ha en särskilt ägarbyteslapp, där man bara skriver hästens och de inblandades personuppgifter.

Ja men man har rätt att censurera priset, men annars ska kvittotkopia finnas med.

Jag vet att det beror helt på rasen, det var därför jag skrev min häst, hur jag gjorde, sen tänkte jag att hon kunde räkna ut att det inte behöver vara så på hennes häst. Jag vet att passet ska vara med hästen, men nu kräver min rasförening att man ska skicka in det. Hellre att vara utan passet i några dagar än att aldrig officiellt få stå som ägare på min häst.

Hej! Tack alla! Det undertecknade ägarbeviset som ska skickas in hade jag fått, det låg bland övriga papper i passet. :) Så nu är det underskrivet av båda och ska skickas, så får vi se om det räcker med det. En ren miss av mig! Hade blivit upplyst om detta men var väl inte riktigt klar i skallen då vi hämtade hästen. :D
Ett extra tack för alla snälla svar, när jag varit så klantig! Det gör ju att man vågar fråga igen om det är något!:bow:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 559
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 460
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 823
Skola & Jobb Satt just och tittade på antagningsstatistik från Högskoleverket på olika utbildningar. (Även historiska antagningar). Kan börja med...
Svar
6
· Visningar
1 544
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama