AF och JM tillbaka till Frankrike

Sv: AF och JM tillbaka till Frankrike

Det går väl knappast att jämföra Flying med gemene man? I min värld har Flyinge alltid varit en av de stora, med kontakter att sälja hästar för väldigt mycket pengar. Finna trots allt hästar från Sverige som har sålts för mycket mycket pengar. Så visst finns kontakter inom landet. De kanske skulle bett RZ om hjälp.

..

Det var nog bra att Flyinge sålde Easy Boy, han hade förmodligen inte presterat bättre än pappa, mamma och morfar i sporten...Så man kan väl krasst säga att ett avelsframsteg med att betäcka med honom är inte ett säkert kort;)

Jag förstår inte resonmanget. Både far och morfar har gjort stora avtryck i aveln, nu minns ja inte mer av stammen på rak arm, men jag vet att jag tyckte att han var betydligt mycket snyggare än far och morfar, rörde sig mycket trevligt. Alla har ju inte ston med de blodslinjerna även om nu många har det. Han hade missat en del ston pga. släktskapet med många, samtidigt så finns det säkert en del som valt bort QE bland annat pga storlek o burkighet som hade känt att EB skulle passa bättre. I mina ögon är det lite synd. Vi har flera hingstar i landet som känns mer ointressanta i mina ögon.
/U

Steinbeck - Othello - Rote Boldt - Drabant - Piruet - Jager ox - Nerox - Humanist - Hojobar - Elgen - Phylades xx. Tycker inte att den är dålig, Othello var väl sämst. Easy Boy var en hingst jag hade kunnat använda.

Jag förstår inte resonmanget. Både far och morfar har gjort stora avtryck i aveln,

Ja, det har dom gjort, ffa Cardento! QE har en del att bevisa som förärvare fortfarande! Det är få som går Svårklass trots stora fölårgångar.

EB visade aldrig någon super talang innan han såldes, han var fin, men saknade lite för mkt att vara en SUPER häst...

Men, det beror ju på vad man har för avelsmål, själv hade jag aldrig använt honom...

Det går väl knappast att jämföra Flying med gemene man? I min värld har Flyinge alltid varit en av de stora, med kontakter att sälja hästar för väldigt mycket pengar. Finna trots allt hästar från Sverige som har sålts för mycket mycket pengar. Så visst finns kontakter inom landet. De kanske skulle bett RZ om hjälp.

Har aldrig jämfört Flyinge med gemene man, mer än ställt en fråga om det finns några bukare som sålt hästar över en miljon...Det är alldeles för lätt att kritisera Flyinge med en massa tyckande utan att ha insikt;)

Det är så för alla, oavsett om det är Flyinge eller du eller jag, En bra häst finns det alltid kunder på, och man kan få oerhört mkt pengar för dom med resultat!

Flyinge har mkt kontakter med många hästförmedlare världen över, även med RZ...

Det är svårt för alla att sälja nu, även för RZ, men en bra häst säljer sig själv lite på resultat som syns i sporten...

Har aldrig jämfört Flyinge med gemene man, mer än ställt en fråga om det finns några bukare som sålt hästar över en miljon...Det är alldeles för lätt att kritisera Flyinge med en massa tyckande utan att ha insikt;)

Det är så för alla, oavsett om det är Flyinge eller du eller jag, En bra häst finns det alltid kunder på, och man kan få oerhört mkt pengar för dom med resultat!

Flyinge har mkt kontakter med många hästförmedlare världen över, även med RZ...

Det är svårt för alla att sälja nu, även för RZ, men en bra häst säljer sig själv lite på resultat som syns i sporten...

Jag har all förståelse för att det ekonomiska läget gör det svårt att sälja hästar för mycket pengar. Men med tanke på Flyinges kontakter och Flyinges status tycker jag allt att det är konstigt att de sålde EB för kanske inte så mycket och lät PS göra förtjänsten. Uppenbarligen fanns köpare. Jag kritiserar inte Flyinge, däremot ifrågasätter jag. Annars får man ju inga svar på varför det är som det är;).

Men du som har lite koll på Flyinge, vet du om QE kommer tillbaka?

Men med tanke på Flyinges kontakter och Flyinges status tycker jag allt att det är konstigt att de sålde EB för kanske inte så mycket och lät PS göra förtjänsten. Uppenbarligen fanns köpare. [/QUOT
EB såldes på auktion, där kan man aldrig påverka priset:)

(Har själv sålt en på SSHS auktionen så jag vet hur "lätt/svårt" det är;))
Alla förmedlare vill ju tjäna pengar på en affär, det är bara att acceptera, det är deras levebröd!

Hittar man själv inte kunder så måste man kanske sänka priset och släppa hästen och låta andra tjäna en "mellanpeng" på hästen.

Det är bara att gratulera PS att EB blev såld för dom pengarna! Flyinge hade nog inte trots kontakter hittat den kunden...

Jag har ingen aning om QE kommer tillbaka, är du intresserad så bör du ringa Flyinge.

jag ty oxå QE avkommer har en hel del att bevisa.Goda treårsresultat e inte samma som goda tävlingsindivider ;)

jag ty oxå QE avkommer har en hel del att bevisa.Goda treårsresultat e inte samma som goda tävlingsindivider

Precis min åsikt också!:D'

Vägen från resultat på 3-års test till Svår hoppning är väldigt lång och än är det väldigt få som är där uppe med tanke på hur många han har betäckt....:confused:

Vägen från resultat på 3-års test till Svår hoppning är väldigt lång och än är det väldigt få som är där uppe med tanke på hur många han har betäckt....:confused:
Kanske inte så konstigt att inte så många avkommor går svår hoppning ännu med tanke på att 75% av avkommorna är 8 år eller yngre. Sen har han nog fått en salig blandning av ston också.

Jag förstår inte resonmanget. Både far och morfar har gjort stora avtryck i aveln, nu minns ja inte mer av stammen på rak arm, men jag vet att jag tyckte att han var betydligt mycket snyggare än far och morfar, rörde sig mycket trevligt. Alla har ju inte ston med de blodslinjerna även om nu många har det. Han hade missat en del ston pga. släktskapet med många, samtidigt så finns det säkert en del som valt bort QE bland annat pga storlek o burkighet som hade känt att EB skulle passa bättre. I mina ögon är det lite synd. Vi har flera hingstar i landet som känns mer ointressanta i mina ögon.
/U

Men Flyinge är ju affärsdrivande, det blir väl helt enkelt för dyrt att ha en hingst stående som inte får några ston, och som företräder ett blod vi redan har massor av. Jag tror inte han hade gjort så avgörande skillnad för svensk avel även om han hade varit kvar, av två skäl a) han skulle inte fått särskilt många avkommor b) blodet finns redan väl representerat.

Jag tycker det var ett klokt beslut att sälja honom - bättre både för ekonomin och svensk avel att lägga pengarna på en hingst som stoägarna efterfrågar, och ett blod vi inte har lika mycket av redan.

Men Flyinge är ju affärsdrivande, det blir väl helt enkelt för dyrt att ha en hingst stående som inte får några ston, och som företräder ett blod vi redan har massor av. Jag tror inte han hade gjort så avgörande skillnad för svensk avel även om han hade varit kvar, av två skäl a) han skulle inte fått särskilt många avkommor b) blodet finns redan väl representerat.

Jag tycker det var ett klokt beslut att sälja honom - bättre både för ekonomin och svensk avel att lägga pengarna på en hingst som stoägarna efterfrågar, och ett blod vi inte har lika mycket av redan.

:bow::bow::bow:

Kanske inte så konstigt att inte så många avkommor går svår hoppning ännu med tanke på att 75% av avkommorna är 8 år eller yngre. Sen har han nog fått en salig blandning av ston också.

Dom övriga 25% då? Vart tog dom vägen?

Det finns flera hästar som går svår klass som 8 åringar efter andra hingstar bla Cardento...:angel:

Jag tror fortfarande inte på QE som en super förärvare för hästar i S-klass (eller hans söner heller), men det är min personliga åsikt;)

citat
[/QUOTE]Det var nog bra att Flyinge sålde Easy Boy, han hade förmodligen inte presterat bättre än pappa, mamma och morfar i sporten...Så man kan väl krasst säga att ett avelsframsteg med att betäcka med honom är inte ett säkert kort;)[/QUOTE]

Har inte sten koll - men vill vi inte ha ungahingstar med - toppstamm (även om blodet redan är vel representerat) for att få ett snabbare avelsframsteg?

Senast ändrad av en moderator:

Problemet i Sverige är att vi har en så liten genbank. QE och Cardentoblodet är väldigt välrepresenterat och därav tycker då en del att det blodet inte längre är attraktivt att använda. Jag är lite kluven. Det kan inte vara sunt för aveln att marknaden så snabbt blir mättad på samma blod. Som det är idag blir det poppishingstar och de används hårt i ett antal år sen svalnar intresset från stoägarna. Säg att det då blir bra avkommor (som ex QE och Cardentos) och någon hingst blir godkänd, då vill inte stoägarana använda avkomman för att blodet är för vanligt och inte längre nytt och intressant. Än en gång kommer frågan upp om stobegränsning på hingstarna. Det hade troligen medfört en större genbank. Tror inte heller att det hade medfört ett sämre avelsframsteg då fler blodslinjer troligen hade använts och stoägarana hade tvingats läsa på lite bättre om vad som passar deras sto.

Förlåt för utsvävningen.

Har inte sten koll - men vill vi inte ha ungahingstar med - toppstamm (även om blodet redan är vel representerat) for att få ett snabbare avelsframsteg?

Själklart skall man använda sönerna till fina hingstar för att för aveln frammåt och för att göra ett avelsframsteg, men själv tycker jag att sonen skall vara bra på att hoppa och gärna bättre än sin pappa och morfar för att jag skall vara intresserad av att betäcka med honom, annars använder jag jhellre pappan eller morfar som bevisat sin storhet i sporten sam bevisat sin förrärvning i avelsboxen gäller ffa Cardento, Robin Z, Cortez, Irco Mena...

QE skulle jag inte använda igen pga att det inte verkar vara så många hästar som har kapacitet att hoppa Svår klass:cool:

Som det är idag blir det poppishingstar och de används hårt i ett antal år sen svalnar intresset från stoägarna. Säg att det då blir bra avkommor (som ex QE och Cardentos) och någon hingst blir godkänd, då vill inte stoägarana använda avkomman för att blodet är för vanligt och inte längre nytt och intressant. Än en gång kommer frågan upp om stobegränsning på hingstarna. Det hade troligen medfört en större genbank. Tror inte heller att det hade medfört ett sämre avelsframsteg då fler blodslinjer troligen hade använts och stoägarana hade tvingats läsa på lite bättre om vad som passar deras sto.

Det är i och för sig bra att poppis hingstarna används av många stoägare från början, då kan man statistiskt får ett bättre underlag snabbare på hingsten med tanke på att han har större fölårgångar och en större andel testade avkommor i tidiga år.

Sen är det naturligt att efter topp säsonger för vissa poppishingstar så dalar betäcknings siffrorna i väntan på avkomme prövningar/bedömningar och tävlings resultat ta Cardento som exempel.

Han betäcker ju väldigt mkt nu utomlands, tack vare våra Svenska avkommors fina resultat i Sporten!

Stoägare i Sverige fortsätter att använda honom trots att han är ganska dyr nu och många ggr får man bara fryst på honom...

Jag säger inte emot dig, men storheterna kommer alltid att få ston före sina söner om "gamla" hingsten är förärvningssäker och man inte riktigt vet hur bra sonen kommer att bli....

Men då är det ju tur att en del vill chansa och använda sönerna:)

Jag säger inte emot dig, men storheterna kommer alltid att få ston före sina söner om "gamla" hingsten är förärvningssäker och man inte riktigt vet hur bra sonen kommer att bli....

Men då är det ju tur att en del vill chansa och använda sönerna:)

Minns jag inte fel så får Hip Hop fler ston än Feliciano, så det stämmer ju inte alltid. (Vilket ger Hip Hop en hyfsad chans att få tillräckligt många bra ston för att kunna få några duktiga avkommor.) Irco Marco-linjen har ju använts ganska flitigt men av någon anledning så känns den mer sund i sin spridning via Irco Marcos söner, sonsöner etc.
Kanske att det inte alls hade varit fel att ha en hingst med QE-Cardento blod kvar eftersom båda verkar passa de svenska stona. Cardento kommer lite längre bak vilket säkert kan vara en fördel i en del fall.
Vem vet, vi kanske får tillgång till EB´s simmare om något år, det tror jag hade varit kanon.

/U

Ibland kan iallafall jag tycka att det finnas anledning att välja sonen framför fadershingsten, det kan vara att fadershingsten har kombinerats med ett riktigt bra möderne, riktigt spännande morfarshingst.. mer fullblod.. Att den på någon punkt faktiskt är bättre än fadern eller vad det nu kan handla om. För att ta QEs söner Qalle och EB så tror jag att EB är den bättre av dem för att producera hopphästar.
Sedan kan jag kanske också inställa mig bland dem som med spänning väntar på att få se hur duktiga QEs avkommor verkligen är.. När det kommer upp i klasserna och man verkligen ser. QE har precis som de flesta andra hingstar fått sin beskärda del av ston av varierande kvalitet.
Jag tror absolut inte att QE fått större andel sämre ston än många andra hingstar.

/U

Vad gäller Qalle måste jag säga att jag sett flera riktigt fina unghästar efter honom. Han själv imponerade inte så mycket på mig när jag såg honom, men ungarna jag sett på treårstest och kvalitet överraskade mig.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 411
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Arbetsförmedlingen vill utreda vad jag har för verklig arbetsförmåga. Det välkomnar jag. Haken är att jag har fått ställa av min bil av...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
14 750
Senast: astronaut
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I maj krossade franske megastjärnan Horsy Dream motståndet i Elitloppet. Nu är han tillbaka. Målet: vinna superloppet Åby World Grand...
Svar
0
· Visningar
118
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var uppe vid sju, kom på att jag glömt ladda permobilen och bokade färdtjänst. När färdtjänstchauffören kom pulsande i 20 cm snö...
Svar
1
· Visningar
643
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka