Äta nyttigt är dyrt

Fast de sparar ju inga kronor, de köper ju bara mer nyttig mat istället? Ju billigare frukt och grönt desto mer av det. Vad är vitsen annars av att ha det billigare? Även en fattig förstå ju poängen med nyttig mat och vill ha nyttig mat.

Och jag blir provocerad av att det anses att fattiga inte riktigt ska ha råd med det som anses som guldkant och "det är väl bara" resonemang. Jag vet mycket väl hur det är att vara fattig, långt mer än någon här inne kan förstå, periodvis har jag varit riktigt urfattig, andra har jag kunnat ha guldkant på tillvaro, men fattig och vid vissa tillfällen har jag kunnat leva helt ok. När man tex får försörjningsstöd med nästan 10 000 kr i månaden och då känner "oj vad gott om pengar jag plötsligt fick" och inser att jag var ofantligt fattig innan jag fick den hjälpen- och klarade det, men fortfarande anses som fattig när man får försörjningsstöd, alltså den chocken jag fick. Nu tjänar jag precis över gränsen för försörjningsstöd, både jag och min handläggare är otroligt glada över det och jag känner mig inte speciellt fattig- bara helt ok. Fattigdom är så mycket, det är så olika från tid till tid och behöver inte vara konstant på samma nivå. Men fattig kan man vara ändå, det är inte bara "bröd och vatten-fattig" som räknas.

Det är just vid de perioder i mitt liv jag haft det som allra sämst ekonomiskt som jag haft som svårast att avstå från att köpa lite godis/chips eller liknande när jag handlat. När jag levde på havregrynsgröt och samma storkok till middag flera dagar i sträck behövdes liksom den där guldkanten extra mycket.
 
Vad äter man egentligen om man inte äter grönsaker? Kött och potatis? Eller kött med kött? Kött med pasta?
Känns som att kroppen måste må rejält kasst efter några år utan grönt, bristsjukdomar?

Nej, sänkt skatt på grönt vore guld enligt mig.
Makaroner och korv, spaghetti och köttfärssås, potatis och fiskpinnar, potatismos och köttbullar, ris och kyckling...
För mig är det här inte ens en konstig meny, den är fullt normal.
 
Jag åt inte en frukt eller grönsak innan jag var typ 22-23 (förutom några år, då åt jag banan). Jag kan lova att fler är likadana. Nu har jag lärt mig och äter "det mesta".
Men hur mådde du på en kost utan frukt och grönsaker? Och vad åt du? Alltså i många typiska kötträtter ingår väl grönsaker?
 
Det är just vid de perioder i mitt liv jag haft det som allra sämst ekonomiskt som jag haft som svårast att avstå från att köpa lite godis/chips eller liknande när jag handlat. När jag levde på havregrynsgröt och samma storkok till middag flera dagar i sträck behövdes liksom den där guldkanten extra mycket.
Det där tycker jag också är så konstigt. Det är som att ju mindre pengar desto mer sug och tvärtom O_o
 
Jag åt inte en frukt eller grönsak innan jag var typ 22-23 (förutom några år, då åt jag banan). Jag kan lova att fler är likadana. Nu har jag lärt mig och äter "det mesta".

Huruvida det ”går” för x individ att ha hälsan utan en enda grönsak i menyn i åratal osv, så tycker inte jag det är ett hållbart argument att ”jag har klarat mig ypperligt”. Faktum är att människokroppen behöver vitaminer och spårämnen som finns i grönsaker som komplement i menyn för att hela kroppen ska må bra, vara hållbar långsiktigt, osv.

Det går givetvis att kompensera det behovet med att äta annat tillskott, tabletter osv. Så gör många som tex följer specifika dietskolor. Dock blir det alternativet knappast relevant i ett ämne som handlar om ekonomi /insatthet i /intresse runt kost i fråga om näringsbehov osv, för det blir ett ganska ”dyrt” alternativ så att säga .
 
Men du som är trädgårdsintresserad odlar väl en del grönsaker och äter numera?
Jo, nu har jag lärt mig och äter mycket grönt!
Men hur mådde du på en kost utan frukt och grönsaker? Och vad åt du? Alltså i många typiska kötträtter ingår väl grönsaker?
Jag mådde fint, men tanke på att jag levde 23 år utan grönsaker. Var i bra kondition och hyfsat stark osv.
Jag åt kanske pizza, makaroner och korv, kött, potatis (det kanske iofs kan räknas som en grönsak, det är nog enda undantaget.) Ibland ris men kycklinggryta osv. Jag hade inte grönsaker i något. Någon form av kött/fisk/kyckling med potatis/ris/pasta och sås.

Beställde en hamburgare utan sallad och tomat.

Jag drack väl ibland typ apelsinjuice?

Jag äter enormt mycket bättre idag, men det var absolut inga problem att leva på en "grönsaksfri" kost.
 
Det där tycker jag också är så konstigt. Det är som att ju mindre pengar desto mer sug och tvärtom O_o
Det handlar nog inte så mycket om pengar som om stress. Ju mer stressad jag är ju mer onyttigheter äter jag och tvärt om ju mindre stress jag känner ju lättare har jag att äta nyttigt och väl genomtänkt mat. Min stress kommer inte av dålig ekonomi utan har andra orsaker men reaktionen är troligen densamma för jag känner igen resonemanget
 
Jag håller med dig. Här är vi inne på fördelningspolitik och prioriteringar.

Vi pratar ofta rökning när vi är inne på hälsa exempelvis, och cigaretter som en form av självmedicinering. Visst är det enkelt att bara säga "sluta rök", men individens val är komplext.
Ja men va fasicken, om du är underbetald uska med delade skitturer och en skitlön och är ensam med tre ungar tacka fan för att du bolmar då. ELler äter chips. Det är sååå lätt att sitta von oben i sin feta villa och klaga på patrasket som bara röker och äter chips och aldrig motionerar!
 
Huruvida det ”går” för x individ att ha hälsan utan en enda grönsak i menyn i åratal osv, så tycker inte jag det är ett hållbart argument att ”jag har klarat mig ypperligt”. Faktum är att människokroppen behöver vitaminer och spårämnen som finns i grönsaker som komplement i menyn för att hela kroppen ska må bra, vara hållbar långsiktigt, osv.

Det går givetvis att kompensera det behovet med att äta annat tillskott, tabletter osv. Så gör många som tex följer specifika dietskolor. Dock blir det alternativet knappast relevant i ett ämne som handlar om ekonomi /insatthet i /intresse runt kost i fråga om näringsbehov osv, för det blir ett ganska ”dyrt” alternativ så att säga .
Jag påstår inte att det är ett dugg bra, jag bara svarade på att det finns nog många som har en kost utan grönsaker/frukt. Jag äter mycket grönsaker i dagsläget.
 
Det handlar nog inte så mycket om pengar som om stress. Ju mer stressad jag är ju mer onyttigheter äter jag och tvärt om ju mindre stress jag känner ju lättare har jag att äta nyttigt och väl genomtänkt mat. Min stress kommer inte av dålig ekonomi utan har andra orsaker men reaktionen är troligen densamma för jag känner igen resonemanget
Hmm... jag kopplar det inte till stress. Det måste vara någonting annat.
Om det är något inre ”unna sig själv” eller liknande snarare än stress.
 
Jag påstår inte att det är ett dugg bra, jag bara svarade på att det finns nog många som har en kost utan grönsaker/frukt. Jag äter mycket grönsaker i dagsläget.

Det framgår inte att det var så du menade i ditt svar- det framstår snarare som att du vill belysa att det inte är några som helst problem för det ”gick bra” för dig ? 😅
 
Det framgår inte att det var så du menade i ditt svar- det framstår snarare som att du vill belysa att det inte är några som helst problem för det ”gick bra” för dig ? 😅
Absolut inte det jag menade, utan jag ville bara säga att "alla äter någon form av grönsaker" inte stämmer. :)
Jag äter betydligt nyttigare nu än jag gjorde då, men mådde "bra" fast jag inte åt grönsaker, jag blev i alla fall inte sjuk, som några i tråden verkar anta att man blir av att inte äta grönsaker och kosttillskott. Men nej, jag vill verkligen inte säga att det är varken bra eller nyttigt.
 
En grej som jag tycker är svår, är den där extrema präktigheten och hög förmåga till struktur och disciplin, som ofta uttrycks som något som skulle rädda fattiga från att lida nöd.

Som att prata om hur mycket gott man kan laga av kikärter.

Nu är just jag lite specialintresserad av mat, men de flesta är ju inte det oavsett vilken ekonomi de har.

Och då är det så himla orimligt att just fattiga ska vara de som varierar lök, morötter och kikärter på 888 sätt. Just de som redan är slitna, pressade och stressade ska orka vara mer kreativa i köket än vad andra vanligtvis orkar.

Jag tycker att det är orimligt.

Jag håller helt med! Jag satt innan idag och försökte formulera något om just detta men struntade i att posta för jag tyckte inte att jag fick fram poängen riktigt.

Jag tror att många föräldrar dessutom desperat försöker dölja för sina barn att de är fattiga, samtidigt som barnen ändå märker det och i sin tur gör sitt bästa för att dölja fattigdomen. Att då vrida och vända på linser, gul lök och morötter i all oändlighet bidrar ännu mer till misären. Det gör det paradoxalt nog att något som skulle kunna vara en god middag i en hipstrig medelklassig familj - t.ex. linssoppa med hembakt bröd - istället blir ett smärtsamt tecken på fattigdom i en fattig familj.
 
Hmm... jag kopplar det inte till stress. Det måste vara någonting annat.
Om det är något inre ”unna sig själv” eller liknande snarare än stress.

Jag äter mins känslor. Stress hamnar också i den kategorin. Det är nog inte ovanligt. En stressad hjärna arbetar ju i ”övertid” och kräver mer energi. Är man drillad i att välja ”bra” energi så är det väl ingen större fara men för oss som direkt faller för kolhydrater exv så blir det lätt knepiga val (chokladkakan ger ju effekt nu bums!).

När jag är i hyfsad balans gör jag bättre val och mår liksom bättre från två håll. Kunde jag hålla kosten bättre under stress skulle allt bli bättre 😐
 
Små barn är ofta lite hungrigt gnälliga medan man fixar med maten och då skulle en bit rå kålrot få dem på gott humör. Plus at rå kålrot skulle innehålla något nyttigt, jag har glömt vad.

För den händelse någon som läser detta känner igen problemet med otålig hunger, rekommenderar jag äpple skuret till små båtar/klyftor, för bättre effekt.

Det är väl inte något konstigt råd alls att ge någon typ av rotfrukt eller grönsak (snarare än äpple) precis som rådet var, till barnen i väntan på maten? Snarare är det en jättebra metod att få dem vana vid och uppskatta att äta grönt, och att de får i sig grönsaker .

Vuxna väljer även de annars ofta bort grönsaker till förmån för något ”annat godare” när allt serveras samtidigt till måltiden, så för att introducera och få barn att uppskatta och tycka om grönt är rådet väldigt bra .
 
Men alltså.. Ni som säger att ni kan leva bra utan grönsaker, kollar ni upp era vitamin- och mineralnivåer så att ni inte får brister?
Dessa kan ju orimligen vara på bra nivåer utan en allsidig kost. Även om ni tänker att ni klarar er på det skulle ni antagligen må bättre av att äta grönsaker.

Jag förstår att det är svårt att äta en del saker, jag är sjukt kräsen av mig och det är mycket jag aldrig ens skulle prova äta (avokado till exempel). Men samtidigt så vet jag att min kropp och psyke inte mår bra om jag inte får i mig det jag behöver.
 
Ang skattelättnad på grönsaker så... Ta sparris. Sist jag var på affären gick sparris lös på 35 kr/knippet. Sjukt dyr grönsak, så vi tar den för att vara snälla här.
Momsen är på 25%. För den där sparrisen är alltså skatten 8,75 kr. Det är alltså HELA skatten, inte vad en skattelättnad landar på. Och det är för en DYR grönsak där en lättnad ger störst besparing. Jämför det med morötter för 5 kr/kg så är vi nere på 1,25 kr i moms/kg, för HELA skatten, inte för en skattelättnad. Det är inte speciellt höga besparingar för den som inte har råd att köpa grönsaker idag.

Samtidigt kan du få 1 kg snabbmakaroner för 10 kr och en 10-pack hotdogs för 10 kr. Du sparar tid och energi och får flera måltider för en tjuga. Måltider som barn dessutom sällan trilskas med, speciellt om man slänger på lite ketchup.

Alltså, de enda som sparar på en skattelättnad är de som redan har råd. Ska fler få råd så funkar det inte utan vi behöver jämna ut klyftorna.
 
Men alltså.. Ni som säger att ni kan leva bra utan grönsaker, kollar ni upp era vitamin- och mineralnivåer så att ni inte får brister?
Dessa kan ju orimligen vara på bra nivåer utan en allsidig kost. Även om ni tänker att ni klarar er på det skulle ni antagligen må bättre av att äta grönsaker.

Jag förstår att det är svårt att äta en del saker, jag är sjukt kräsen av mig och det är mycket jag aldrig ens skulle prova äta (avokado till exempel). Men samtidigt så vet jag att min kropp och psyke inte mår bra om jag inte får i mig det jag behöver.
Äter man ofta potatis, ris och pasta kombinerat med animalier så är det ganska svårt att få brist på något.
 
Ang skattelättnad på grönsaker så... Ta sparris. Sist jag var på affären gick sparris lös på 35 kr/knippet. Sjukt dyr grönsak, så vi tar den för att vara snälla här.
Momsen är på 25%. För den där sparrisen är alltså skatten 8,75 kr. Det är alltså HELA skatten, inte vad en skattelättnad landar på. Och det är för en DYR grönsak där en lättnad ger störst besparing. Jämför det med morötter för 5 kr/kg så är vi nere på 1,25 kr i moms/kg, för HELA skatten, inte för en skattelättnad. Det är inte speciellt höga besparingar för den som inte har råd att köpa grönsaker idag.

Samtidigt kan du få 1 kg snabbmakaroner för 10 kr och en 10-pack hotdogs för 10 kr. Du sparar tid och energi och får flera måltider för en tjuga. Måltider som barn dessutom sällan trilskas med, speciellt om man slänger på lite ketchup.

Alltså, de enda som sparar på en skattelättnad är de som redan har råd. Ska fler få råd så funkar det inte utan vi behöver jämna ut klyftorna.
Är det inte 12 %?

Edit: får inte ihop din räkning med 25 % heller. För sparrisen på 35 kr är väl skatten 7 kr?
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp