Äta nyttigt är dyrt

Du är jättetydlig. Ökade bidrag och minimilöner är kanske enda sättet?
Om vi bortser från den svarta arbetsmarknad som finns i Sverige, och som vad jag förstår växer, men som ju ändå inte bryr sig om lagstiftning, så har jag fattat det som att de länder som har lagliga minimlöner har sämre lägstalöner än vad tex Sverige har. I så fall är minimilöner inte lösningen, och jag är mer rädd för att det ska konservera ett skikt i samhället med riktigt låga löner, än jag är optimistisk om att det skulle rädda de som är sämst ställda.

Sen är väl många av de fattiga i Sverige personer som är mer beroende av sjukförsäkringen och sådant, än av löner, dessutom.

En riktigt fattig grupp är väl just de som aldrig kommer in i arbetslivet pga funktionshinder eller ohälsa.
 
Om vi bortser från den svarta arbetsmarknad som finns i Sverige, och som vad jag förstår växer, men som ju ändå inte bryr sig om lagstiftning, så har jag fattat det som att de länder som har lagliga minimlöner har sämre lägstalöner än vad tex Sverige har. I så fall är minimilöner inte lösningen, och jag är mer rädd för att det ska konservera ett skikt i samhället med riktigt låga löner, än jag är optimistisk om att det skulle rädda de som är sämst ställda.

Sen är väl många av de fattiga i Sverige personer som är mer beroende av sjukförsäkringen och sådant, än av löner, dessutom.

En riktigt fattig grupp är väl just de som aldrig kommer in i arbetslivet pga funktionshinder eller ohälsa.
Just nu är ju ett problem att man inte ens får någon sjukpenning eller sjukersättning (den tidigare sjukpensionen) på grund av att försäkringskassan bedömer mot imaginära jobb. Ett annat problem är att sjukersättningen oftast blir låg eftersom den räknas på de senaste årens inkomster vilket ofta är sjukpenning. Sjukpenningen i sin tur sjunker ju längre du är sjukskriven och sedan baseras sjukersättningen på den. Det är kanske inte alltid så men ofta tar det lång tid och många rehabförsök innan försäkringskassan vill besluta om sjukersättning.

Sen är ju nästa problem pensionen nu när den baserar sig på att man ska ägna sig åt egna pensionsförsäkringar, känns som att man kommer se en väldigt stor variation i inkomst beroende på hur ekonomiskt smart man varit med sitt pensionssparande.

Klyftorna i samhället växer tillföljd av att man minskar på det socialaskyddsnät som funnits. Det är väldigt lätt att falla igenom nu.

Jag jobbar själv deltid efter sjukdom som jag inte verkar ta mig tillbaka från helt och räknar med att jag kommer att få en väldigt mager pension. Försäkringskassan vill inte sjukskriva på så låga procent (25 %), så jag får räkna med att ha en 75 % lön resten av livet. Jag har en ok lön att utgå ifrån och får därför ut ungefär i nivå med en USKAs lön. Men om jag inte hade haft den lönen att utgå ifrån hade det blivit mycket svårt, 75 % av en USKelön är inte mycket.
 
Just nu är ju ett problem att man inte ens får någon sjukpenning eller sjukersättning (den tidigare sjukpensionen) på grund av att försäkringskassan bedömer mot imaginära jobb. Ett annat problem är att sjukersättningen oftast blir låg eftersom den räknas på de senaste årens inkomster vilket ofta är sjukpenning. Sjukpenningen i sin tur sjunker ju längre du är sjukskriven och sedan baseras sjukersättningen på den. Det är kanske inte alltid så men ofta tar det lång tid och många rehabförsök innan försäkringskassan vill besluta om sjukersättning.

Sen är ju nästa problem pensionen nu när den baserar sig på att man ska ägna sig åt egna pensionsförsäkringar, känns som att man kommer se en väldigt stor variation i inkomst beroende på hur ekonomiskt smart man varit med sitt pensionssparande.

Klyftorna i samhället växer tillföljd av att man minskar på det socialaskyddsnät som funnits. Det är väldigt lätt att falla igenom nu.

Jag jobbar själv deltid efter sjukdom som jag inte verkar ta mig tillbaka från helt och räknar med att jag kommer att få en väldigt mager pension. Försäkringskassan vill inte sjukskriva på så låga procent (25 %), så jag får räkna med att ha en 75 % lön resten av livet. Jag har en ok lön att utgå ifrån och får därför ut ungefär i nivå med en USKAs lön. Men om jag inte hade haft den lönen att utgå ifrån hade det blivit mycket svårt, 75 % av en USKelön är inte mycket.
Enig.
 
Just nu är ju ett problem att man inte ens får någon sjukpenning eller sjukersättning (den tidigare sjukpensionen) på grund av att försäkringskassan bedömer mot imaginära jobb. Ett annat problem är att sjukersättningen oftast blir låg eftersom den räknas på de senaste årens inkomster vilket ofta är sjukpenning. Sjukpenningen i sin tur sjunker ju längre du är sjukskriven och sedan baseras sjukersättningen på den. Det är kanske inte alltid så men ofta tar det lång tid och många rehabförsök innan försäkringskassan vill besluta om sjukersättning.

Sen är ju nästa problem pensionen nu när den baserar sig på att man ska ägna sig åt egna pensionsförsäkringar, känns som att man kommer se en väldigt stor variation i inkomst beroende på hur ekonomiskt smart man varit med sitt pensionssparande.

Klyftorna i samhället växer tillföljd av att man minskar på det socialaskyddsnät som funnits. Det är väldigt lätt att falla igenom nu.

Jag jobbar själv deltid efter sjukdom som jag inte verkar ta mig tillbaka från helt och räknar med att jag kommer att få en väldigt mager pension. Försäkringskassan vill inte sjukskriva på så låga procent (25 %), så jag får räkna med att ha en 75 % lön resten av livet. Jag har en ok lön att utgå ifrån och får därför ut ungefär i nivå med en USKAs lön. Men om jag inte hade haft den lönen att utgå ifrån hade det blivit mycket svårt, 75 % av en USKelön är inte mycket.
Blev nyfiken på undersköterska löner och rikssnittet är 25 896 kr/månad
Efter skatt blir det ju inte mycket kvar. Lönerna borde definitivt höjas här, viktigt yrke.
 
Det beror på vart man drar sin gräns.
Nyttigt behöver inte vara = dyrt.

Har en vän som tagit till det mer extrema. Saker ska vara odlade på ett visst sätt, ekologiska, svenskt, vara utan diverse tillsatser och självklart ska kranvatten vara filtrerat. Hon betalar cirka 4000-4500kr per månad på sin mat. För den maten hon äter rensar ut tungmetaller och fadderifaddera ur kroppen typ. DÅ är det dyrt.
 
Blev nyfiken på undersköterska löner och rikssnittet är 25 896 kr/månad
Efter skatt blir det ju inte mycket kvar. Lönerna borde definitivt höjas här, viktigt yrke.
Det är ju ändå hanterligt, det är den inkomst jag har idag ungefär. Min sambo som har sjukersättning får ut betydligt mindre än så.

"Sjukersättning
Om du har arbetat får du 64,7 procent av din genomsnittliga inkomst under de senaste åren. Du kan som mest få 18 803 kronor före skatt per månad. " https://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/sjuk_minst_1_ar/sjukersattning
Han hade en bra lön innan han blev sjuk, drev egen firma och hade andra relativt välbetalda jobb. Efter sju års sjukskrivning var det inte mycket kvar av den inkomsten. Man slår i taket väldigt fort och sedan sänks ju sjukpenningen i flera omgångar. Sen blir det 64,7 % av det som är kvar som du får ut resten av ditt liv.
 
Det handlar ju fortfarande om folk som inte har råd att köpa grönsaker. En pyttig prisskillnad på en gurka eller isbergssallad ger att det sammantaget krävs att man köper ganska mycket grönt för att få någon direkt skillnad i plånboken. Och det är ju just det fattiga inte har råd med.

Ja, klart det blir meningslöst när det ändå bara är ytterligare en utgift. Om det vore nånting som faktiskt konsumerades så skulle det göra en skillnad men folk som inte har råd köper ju inte. Har man inte råd att köpa morötter för 5 spänn så kommer man inte ha råd att köpa tillräckligt med grönsaker för att en skattelättnad ska göra någon skillnad heller, för för den som idag inte köper grönsaker blir det inte en besparing. På det viset blir både grönsaker och chips en ökad utgift för den fattige.

Alltså jag vet inte hur jag ska få fram det här tydligare. Känns som när man försöker förklara för någon som propsar på att de där skorna för 2000 spänn håller 20 år så det blir ju billigare än de som kostar 200 och håller en säsong att man inte har råd att vara ekonomisk. Pengarna finns ju inte, det är det som är problemet, med både skor och grönsaker.
Det är dyrt att vara fattig!
 
Sjukersättning för personer som aldrig kommit ut i arbetslivet

Om du har haft låga inkomster eller inga alls

Om du inte har arbetat eller haft låga inkomster får du garantiersättning. Hur mycket du kan få i garantiersättning beror på din ålder och hur länge du har bott i Sverige.
Om du har hel ersättning och har fyllt:
  • 19 år men inte 21 år får du 8 641 kronor före skatt i månaden
  • 21 år men inte 23 år får du 8 835 kronor före skatt i månaden
  • 23 år men inte 25 år får du 9 029 kronor före skatt i månaden
  • 25 år men inte 27 år får du 9 223 kronor före skatt i månaden
  • 27 år men inte 29 år får du 9 416 kronor före skatt i månaden
  • 29 år men inte 30 år får du 9 610 kronor före skatt i månaden
  • 30 år får du 9 804 kronor före skatt i månaden
  • https://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/sjuk_minst_1_ar/sjukersattning
 
Definitivt inte, rent löjligt påstående, det räcker långt att precis som med allt annat man lär ungar att äta att man äter det själv. Jag tyckte rå kålrot var gott som barn, precis som råa morötter och tycker fortfarande att det är gott och äter en rå bit varje gång jag ska laga mat med rotfrukter. En av mina vänner är diplomatunge, gått på internat och flyttat runt internationellt under uppväxten och älskar rå blomkål som snacks. Hans mamma brukade ställa fram en skål blomkålsbuketter så fick de själva ta istället för popcorn.

Har man inställningen att det krävs dyra årgångsviner för att ge en unge goda matvanor från de är små förstår jag att det är svårt, annats inte.
Vad har den bakgrunden att göra med ämnet?
 
Du är jättetydlig. Ökade bidrag och minimilöner är kanske enda sättet?
Rent ekonomiskt, delvis. Fler arbetstillfällen skulle såklart vara positivt också. Säg att man anställer fler sköterskor på sjukhusen så vården förbättras, sköterskors arbetsmiljö förbättras och färre behöver sjukskrivas. Det blir färre fattiga det också. Då kanske vi dessutom slipper blöda pengar till höga ersättningar för att ha personal under semestern och kan anställa någon sköterska till. Meningsfulla arbeten kan därtill minska på den psykiska ohälsan som ofta följer med bristen på det. Poff så kanske man har lite mer mental ork till att göra något annat än makaroner och korv... Osv.
Men med det inte sagt att anställningar löser allt, många av oss är ju inte anställningsbara heller. Där krävs höjda ersättningar och bidrag, höjda tak på tex bostadstillägg (taket är på 5700 kr nu, det räcker inte långt för de som bor i dyra städer eller på tex gruppboenden. Själv bor jag i ett miljonprogram i lilla Borlänge, vi har inte så vansinnigt dyra hyror, men min hyra är 2-300 kr från att slå i maxtaket och taket höjs inte årligen utan släpar efter), höjda pensioner. Och jag skulle gärna se att man lagstiftar om en minimisumma som ska betalas ut för oss som har daglig verksamhet iom att vi tenderar att vara bland de absolut fattigaste. Det finns, trots ett statligt bidrag till kommunerna, fortfarande kommuner som inte betalar ut ett öre till sina brukare, trots att en del utför riktiga arbeten, som i vissa fall inneburit en inkomst för kommunen. Jag får ut 70 kr/dag nu, hade jag bott 4 mil söderut i Ludvika så hade summan varit 0 kr. Det är självklart inte okej på en fläck.

Samtidigt är det ju inte bara ekonomiskt som det finns problem här. Fattiga har ett snävare kulturellt kapital matmässigt. Vi har inte lika mycket grönt i ryggen och är därför inte lika benägna att ta till grönt. Fanns det lite extra någon månad när jag växte upp så köptes det tex inga grönsaker utan ett Happy Meal eller en capricciosa.
Lägg på tidsbrist, orkesbrist, sjukdomar osv som ofta är ett problem bland fattiga så är det många aspekter som försvårar. Här tror jag helt klart på a) utjämnade klyftor kan åtgärda även mycket av övriga problem då många är en del av en ond cirkel, och b) skolmaten kan bredda även lägre klassers menyer på sikt.

Det är dyrt att vara fattig!
Gud ja! Dyrt på så sjukt många sätt.
Som frysen, som varit uppe för diskussion förr. Fattig=liten lägenhet=ofta liten frys=sämre möjligheter att bunkra när det är billigt. Jag har fullstor frys nu och det är en av de bästa grejerna med den här lägenheten, älskar min frys :love: Blir dock ändå stressad av att det kommer fynd (och svamp!) som jag inte har plats med i frysen för att den är full :laugh:
 
Det handlar ju fortfarande om folk som inte har råd att köpa grönsaker. En pyttig prisskillnad på en gurka eller isbergssallad ger att det sammantaget krävs att man köper ganska mycket grönt för att få någon direkt skillnad i plånboken. Och det är ju just det fattiga inte har råd med.

Ja, klart det blir meningslöst när det ändå bara är ytterligare en utgift. Om det vore nånting som faktiskt konsumerades så skulle det göra en skillnad men folk som inte har råd köper ju inte. Har man inte råd att köpa morötter för 5 spänn så kommer man inte ha råd att köpa tillräckligt med grönsaker för att en skattelättnad ska göra någon skillnad heller, för för den som idag inte köper grönsaker blir det inte en besparing. På det viset blir både grönsaker och chips en ökad utgift för den fattige.

Alltså jag vet inte hur jag ska få fram det här tydligare. Känns som när man försöker förklara för någon som propsar på att de där skorna för 2000 spänn håller 20 år så det blir ju billigare än de som kostar 200 och håller en säsong att man inte har råd att vara ekonomisk. Pengarna finns ju inte, det är det som är problemet, med både skor och grönsaker.
Men om man inte har råd att köpa grönsaker så har man ju inte heller råd att köpa chips, dvs man skulle inte drabbas av högre pris på chips och liknande. Men de som lever på väldigt lite pengar men har råd med grönsaker skulle gynnas.
 
Varför rekommenderar Livsmedelsverket 500 g om dagen då? :confused:
Men de kan väl rekommendera något även om det inte är livsnödvändigt? Det är nyttigt på massor av sätt att äta frukt och grönt, så jag tycker inte att det är konstigt alls att de rekommenderar att man äter sådant. Det är inte livsnödvändigt att äta t.ex. fullkorn heller, men vi rekommenderas ändå att göra det eftersom det har flera hälsofördelar.
 
Varför rekommenderar Livsmedelsverket 500 g om dagen då? :confused:

Jag är ganska säker på att inuiters hälsa viktades ganska lågt när Livsmedelsverkets rekommendationer sattes.

Jag tycker istället att det är fantastiskt att människokroppen är så enormt anpassningsbar att det mesta i kostväg funkar hyfsat bra. Det enda som verkar riktigt dåligt är extrem över- eller underkonsumtion av livsmedel, eller väldigt hög andel högt processade livsmedel.

Det finns människor som äter uteslutande kött och påstår att de mår bra av det även efter långa tider. Och samma med veganer. Och andra ganska smala kostval.
 
Men de kan väl rekommendera något även om det inte är livsnödvändigt? Det är nyttigt på massor av sätt att äta frukt och grönt, så jag tycker inte att det är konstigt alls att de rekommenderar att man äter sådant. Det är inte livsnödvändigt att äta t.ex. fullkorn heller, men vi rekommenderas ändå att göra det eftersom det har flera hälsofördelar.
Ja, men "Inuiter har levt långa friska liv, helt utan grönsaker" tolkade jag som att grönsaker är onödigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp