Äta nyttigt är dyrt

En grej som jag tycker är svår, är den där extrema präktigheten och hög förmåga till struktur och disciplin, som ofta uttrycks som något som skulle rädda fattiga från att lida nöd.

Som att prata om hur mycket gott man kan laga av kikärter.

Nu är just jag lite specialintresserad av mat, men de flesta är ju inte det oavsett vilken ekonomi de har.

Och då är det så himla orimligt att just fattiga ska vara de som varierar lök, morötter och kikärter på 888 sätt. Just de som redan är slitna, pressade och stressade ska orka vara mer kreativa i köket än vad andra vanligtvis orkar.

Jag tycker att det är orimligt.

Och jag håller med @Enya . Chips ibland är jätteviktigt! Fattiga barn vill så fattigt förtvivlat gärna få vara VANLIGA någon gång. Chips och lärdagsgodis är VANLIGHETEN.

Jag ger ibland matvaror till fattiga via en välgörenhetsorganisation. Barnen önskar sig TACOS. Jag brukar även fråga om tex fredagsmys och lördagsgodis. Och om de behöver frukt till skolan. Om det är nära jul eller påsk frågar jag om påskägg eller adventskalender. Så himla små saker blir dessa barn så glada för att jag inte kan hantera det.
 
Det jag har svårt att förstå är att man måste känna ett sug efter det man ska äta, det finns så många andra skäl att äta. Väljer man efter reptilhjärnan varje gång lär man hamna i trubbel på ett eller annat vis.

Nu har jag inga egna ätstörningar men levt nära sådana, det är svårt att bedöma det som är sjukliga beteenden från sidan.

Däremot har jag levt med väldigt fattigt, och då gick blodpudding, vitkål och nedprutade morötter frekvent.
Varje gång? Någon gång vore kanske bra? Ibland vore väl trevligt åtminstone? Jag tycker inte om att äta. Hade jag kunnat ta en tablett morgon och en tablett kväll för att kroppen ska ha allt den behöver och jag slippa äta helt och hållet så hade jag varit nöjd.

Men visst, jag är sugen på kycklingen som väntar på mig i köket, och mammas julstek får mig nästan att dregla av tanken ibland. Men överlag så nej, jag äter för att man måste och för att jag är hungrig. Men jag önskar jag hade ett större sug efter mat, så att mat faktiskt blev mer positivt, än något nödvändigt ont.
 
Jag svängde precis ihop en sparrisgratäng. Det resulterade i 3 dl matgrädde och 4 ägg rätt ner i vasken när ett ägg var ruttet och hann ner i äggstanningen innan jag hann stoppa. På tal om att kasta mat.
Nu hade jag sån tur att jag köpt en ny platta ägg och bunkrat matgrädde den här veckan så det löste sig och blev en gratäng ändå. Men de där äggen och grädden kostar pengar de också.

Jag blir väl lite provocerad av tråden. Liksom "fler ska ha råd med vettig mat" bemöts med "folk måste ha råd med sina chipspåsar". Då har man ju inte fattat hur det är att faktiskt vara fattig, när man inte har råd med en chipspåse övht. Och dessa barnfamiljer skulle ju också gynnas av billigare frukt och grönt, kronorna de sparar på det kan väl läggas på de lite dyrare chipsen då?
Eller så är det du som aldrig upplevt utanförskapet som barn upplever idag. Det finns en anledning till att man brukar prata om relativ barnfattigdom liksom.
Om man sparar pengar på att broccoli kostar 2 kr mindre/kilo så gäller det att man köpte broccoli från första början. Annars sparar man inte ett öre på det och får således inga pengar över att lägga på en chipspåse. Ett sänkt pris är snarare ett incitament till att kanske kunna börja köpa det, men då är det bara ytterligare en utgift.

Nej, det har verkligen ingenting med tur att göra. Hon har ingen backup, hon har inget val.
Fast jo, hon har tur som är kapabel att göra de val hon gjorde utifrån det hon hade. Alla är inte lika kapabla. Tvärtom gör fattigdom ofta att man får svårare att göra bra val.
 
https://www.telegraph.co.uk/global-...lives-britain-should-stay-right-side-history/

De införde sockerskatt i England för några år sedan. Jag har inte läst så mycket om det utöver när Jamie Oliver var aktiv i att driva igenom den, och jag samtidigt följde hans matlagningsprogram. Googlade snabbt nu när beskattning av vissa produkter kom upp i tråden. Sockerskatten verkar ändå har påverkat Englands obesity rates och haft många generella hälsofördelar.

Det är en del tassande på tå kring mat kan jag tycka. Enkla saker som att äta veg vet jag hur provocerande bara det kan vara för nån utomstående som inte påverkas själv av mitt matval, men ändå ska det kommenteras. Hysterin kring skolan i Umeå nu som ska köra veg rätt igenom visar det väldigt tydligt. Tror eg som @gul_zebra att om det står svamprisotto, tomat- och purjopaj, linslasagne, eller pizza på menyn så flippar ingen. Men står det köttfri eller vegetarisk/vegansk så blir det genast upprörda toner, även om det är exakt samma maträtter.

Jag inkluderar ofta den segregerade staden i mitt arbete. Det är helt absurt hur stor skillnad det är mellan stadsdelar i samma stad. Du sjunker flera månader i förväntad livslängd bara mellan två spårvagnshållplatser, och många år mellan olika områden. Att lägga den skillnaden enbart relaterat till kosten blir väldigt förenklat, men visst är den en aspekt av det hela.


1572198399535.png

http://www4.goteborg.se/prod/G-info...d477308b8741a70ec1257c62003e56e6!OpenDocument
 
Eller så är det du som aldrig upplevt utanförskapet som barn upplever idag. Det finns en anledning till att man brukar prata om relativ barnfattigdom liksom.
Om man sparar pengar på att broccoli kostar 2 kr mindre/kilo så gäller det att man köpte broccoli från första början. Annars sparar man inte ett öre på det och får således inga pengar över att lägga på en chipspåse. Ett sänkt pris är snarare ett incitament till att kanske kunna börja köpa det, men då är det bara ytterligare en utgift.
Alla människor äter väl några grönsaker, även om det är typ gurka, tomat och isbergssallad.
 
https://www.telegraph.co.uk/global-...lives-britain-should-stay-right-side-history/

De införde sockerskatt i England för några år sedan. Jag har inte läst så mycket om det utöver när Jamie Oliver var aktiv i att driva igenom den, och jag samtidigt följde hans matlagningsprogram. Googlade snabbt nu när beskattning av vissa produkter kom upp i tråden. Sockerskatten verkar ändå har påverkat Englands obesity rates och haft många generella hälsofördelar.

Sockerskatten gäller bara drycker sötade med socker. Men det är också den enda typ av livsmedel som man direkt kunnat koppla till övervikt, så det är kanske ingen dum idé. Samma typ av lag finns även i en del andra länder.
 
En grej som jag tycker är svår, är den där extrema präktigheten och hög förmåga till struktur och disciplin, som ofta uttrycks som något som skulle rädda fattiga från att lida nöd.

Som att prata om hur mycket gott man kan laga av kikärter.

Nu är just jag lite specialintresserad av mat, men de flesta är ju inte det oavsett vilken ekonomi de har.

Och då är det så himla orimligt att just fattiga ska vara de som varierar lök, morötter och kikärter på 888 sätt. Just de som redan är slitna, pressade och stressade ska orka vara mer kreativa i köket än vad andra vanligtvis orkar.

Jag tycker att det är orimligt.

Och jag håller med @Enya . Chips ibland är jätteviktigt! Fattiga barn vill så fattigt förtvivlat gärna få vara VANLIGA någon gång. Chips och lärdagsgodis är VANLIGHETEN.

Jag ger ibland matvaror till fattiga via en välgörenhetsorganisation. Barnen önskar sig TACOS. Jag brukar även fråga om tex fredagsmys och lördagsgodis. Och om de behöver frukt till skolan. Om det är nära jul eller påsk frågar jag om påskägg eller adventskalender. Så himla små saker blir dessa barn så glada för att jag inte kan hantera det.
Det är faktiskt helt jävla ORIMLIGT att vissa kan köpa halva Sverige och andra inte har råd med en futtig adventskalender till sitt barn! Jag kan inte heller hantera det, blir rabiat galen.
 
Jag blir väl lite provocerad av tråden. Liksom "fler ska ha råd med vettig mat" bemöts med "folk måste ha råd med sina chipspåsar". Då har man ju inte fattat hur det är att faktiskt vara fattig, när man inte har råd med en chipspåse övht. Och dessa barnfamiljer skulle ju också gynnas av billigare frukt och grönt, kronorna de sparar på det kan väl läggas på de lite dyrare chipsen då?
Fast de sparar ju inga kronor, de köper ju bara mer nyttig mat istället? Ju billigare frukt och grönt desto mer av det. Vad är vitsen annars av att ha det billigare? Även en fattig förstå ju poängen med nyttig mat och vill ha nyttig mat.

Och jag blir provocerad av att det anses att fattiga inte riktigt ska ha råd med det som anses som guldkant och "det är väl bara" resonemang. Jag vet mycket väl hur det är att vara fattig, långt mer än någon här inne kan förstå, periodvis har jag varit riktigt urfattig, andra har jag kunnat ha guldkant på tillvaro, men fattig och vid vissa tillfällen har jag kunnat leva helt ok. När man tex får försörjningsstöd med nästan 10 000 kr i månaden och då känner "oj vad gott om pengar jag plötsligt fick" och inser att jag var ofantligt fattig innan jag fick den hjälpen- och klarade det, men fortfarande anses som fattig när man får försörjningsstöd, alltså den chocken jag fick. Nu tjänar jag precis över gränsen för försörjningsstöd, både jag och min handläggare är otroligt glada över det och jag känner mig inte speciellt fattig- bara helt ok. Fattigdom är så mycket, det är så olika från tid till tid och behöver inte vara konstant på samma nivå. Men fattig kan man vara ändå, det är inte bara "bröd och vatten-fattig" som räknas.
 
Det är faktiskt helt jävla ORIMLIGT att vissa kan köpa halva Sverige och andra inte har råd med en futtig adventskalender till sitt barn! Jag kan inte heller hantera det, blir rabiat galen.

Jag håller med dig. Här är vi inne på fördelningspolitik och prioriteringar.

Vi pratar ofta rökning när vi är inne på hälsa exempelvis, och cigaretter som en form av självmedicinering. Visst är det enkelt att bara säga "sluta rök", men individens val är komplext.
 
De allra allra flesta lär äta frukt eller grönsaker. Känner nog ingen som aldrig äter nåt av det.
Fortfarande så kan man inte äta hur mycket isbergssallad som helst. Och med tanke på att grundproblemet i frågeställningen är att folk inte har råd med grönsaker så ter det sig väl rätt naturligt att folk således inte äter grönsaker heller, för de har ju liksom inte råd.
 
Fortfarande så kan man inte äta hur mycket isbergssallad som helst. Och med tanke på att grundproblemet i frågeställningen är att folk inte har råd med grönsaker så ter det sig väl rätt naturligt att folk således inte äter grönsaker heller, för de har ju liksom inte råd.

Isbergssallad blir f.ö absurt som exempel. Det är det sämsta alternativet innehållsmässigt om man ska använda sallad som vitaminbidrag i menyn .
 
Vad äter man egentligen om man inte äter grönsaker? Kött och potatis? Eller kött med kött? Kött med pasta?
Känns som att kroppen måste må rejält kasst efter några år utan grönt, bristsjukdomar?

Nej, sänkt skatt på grönt vore guld enligt mig.
 
Men alltså jag äter inga färska grönsaker förutom på jobbet.
Köper frysta mixpåsar för att det är billigt.
Köper sällan halv eller helfabrikat.
Jag har stått med 50 kr kvar på 2 veckor och valt att köpa kattmat
För katten ska ha det bra.
Jag önskar jag orkade laga vettig mat varje dag, men det kanske blir en dag i veckan.
5 dagar äter jag på jobbet så då blir det en macka och kaffe när jag kommer hem
Och jag kommer aldrig komma ur fattigfällan hur mkt jag än jobbar.
 
De allra allra flesta lär äta frukt eller grönsaker. Känner nog ingen som aldrig äter nåt av det.
Jag åt inte en frukt eller grönsak innan jag var typ 22-23 (förutom några år, då åt jag banan). Jag kan lova att fler är likadana. Nu har jag lärt mig och äter "det mesta".
 
Men alltså jag äter inga färska grönsaker förutom på jobbet.
Köper frysta mixpåsar för att det är billigt.
Köper sällan halv eller helfabrikat.
Jag har stått med 50 kr kvar på 2 veckor och valt att köpa kattmat
För katten ska ha det bra.
Jag önskar jag orkade laga vettig mat varje dag, men det kanske blir en dag i veckan.
5 dagar äter jag på jobbet så då blir det en macka och kaffe när jag kommer hem
Och jag kommer aldrig komma ur fattigfällan hur mkt jag än jobbar.
Det finns många som är där du är nu och ännu fler som aldrig äter grönsaker.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp