Är det här godkänt till lösdrift?

Jaha??

Och vart är bilden då!? :D

Här :D

Såhär ser min ligghall ut när den är ihoppackad
10593029_10154574048200223_3408220405019755348_n.jpg


ska se om jag hittar någon bild på den uppställd också.
 
den bör vara öppen i båda ändar så det finns en flyktväg om en lågranghäst blir instängd.

Nja, en ligghall ska ha tre väggar och tak enligt SJV:s bestämmelser...
Annars lär det bli en vindtunnel. Dock ska det finnas nog med utrymme för att komma ut, dvs stor öppning alternativt fler öppningar.

Rekommendationen är att öppningar ligger åt syd, för att solen ska nå in på vintern
 
Nja, en ligghall ska ha tre väggar och tak enligt SJV:s bestämmelser...
Annars lär det bli en vindtunnel. Dock ska det finnas nog med utrymme för att komma ut, dvs stor öppning alternativt fler öppningar.

Rekommendationen är att öppningar ligger åt syd, för att solen ska nå in på vintern

Man kan väl dock bygga m två öppningar i vardera ände och ha en vägg i mitten också, borde väl räknas som 3 väggar? Vet någon som byggde så och dessutom bara hade halvvägg i mitten som vinddragsspärr.

Själv har jag tänkt på det massor av gånger vad praktiskt det borde vara..speciellt iom att om det blåser från ett håll kan hästarna välja att stå på andra sidan/välja att stå där det är lä..För hur man än bygger kommer det någon dag i regel alltid att blåsa in i det såvida man inte sätter upp plastridåer som sällan är vidare populära hos hästar.

En fördel till vid grupphållning borde vara att minimera risken att någon vaktar eller tränger ut någon.
 
I de flesta län är inte den här typen av ligghall godkänd som den är. Som redan nämnts ska väggarna hålla för hästsparkar (även stommen). Så om du vill köpa en sån behöver du stärka upp innerväggarna med ett sparktåligt material samt skydda stommen så att inte hästarna kan fastna i den på något sätt. Och så får man tänka på lägsta takhöjd förstås så man inte köper en som är för låg. Personligen tror jag att en prefabricerad ligghall i trä är att föredra i längden :)
 
Framförallt tror jag inte att hästarna hade använt den vid regn eller blåst eftersom det lär vara högt ljud och fladder då.

I somras såg jag fem shettisar galoppera fort som tusan för att ta skydd i en tälthall när regnet gick från noll till hundra:) Dom verkar inte bry sig ett dugg om ljud...

Jag har en tälthall på sommaren åt ponnysarna för att dom ska ha ett regntätt skydd, skog har dom också, men tältet är helt klart favoriten vid dåligt väder. Hade dock hellre valt ett riktigt skydd om det inte vore för jordvärmeslingorna som går i marken där, lättare att bara dra av duken än att börja flytta på ett vindskydd...
 
Nja, en ligghall ska ha tre väggar och tak enligt SJV:s bestämmelser...
Annars lär det bli en vindtunnel. Dock ska det finnas nog med utrymme för att komma ut, dvs stor öppning alternativt fler öppningar.

Rekommendationen är att öppningar ligger åt syd, för att solen ska nå in på vintern
BÖR står det, vi påpekade det för inspektörerna när de var hos oss. Och ja så var det erkände de.
 
Är det inte skillnad om det är en ligghall eller ett vindskydd?
Det står faktiskt bör precis som korven säger när det gäller ligghall. Vilket gör att det är en bedömningsfråga om ligghallen anses fungera som den ska eller om t ex. ströet blir blött vid regn, de öppna sidorna ligger åt det håll där det blåser som värst eller annat som kan göra att ligghallen tappar sitt syfte.
 
Det står faktiskt bör precis som korven säger när det gäller ligghall. Vilket gör att det är en bedömningsfråga om ligghallen anses fungera som den ska eller om t ex. ströet blir blött vid regn, de öppna sidorna ligger åt det håll där det blåser som värst eller annat som kan göra att ligghallen tappar sitt syfte.

Aha, intressant :)

Undrar dock hur man gör det utan minst 3 väggar eller liknande för att förhindra att det blir blött etc, eller ja ens bygger/utformar det? Ska man ha tunnel tex krävs det ju ett ganska stort känns det som för att det ens ska fungera.

Min erf är att oavsett åt vilket håll en öppning är, läge eller annat så är det alltid någon eller några dagar per år som det både blåser och regnar in.
 
Aha, intressant :)

Undrar dock hur man gör det utan minst 3 väggar eller liknande för att förhindra att det blir blött etc, eller ja ens bygger/utformar det? Ska man ha tunnel tex krävs det ju ett ganska stort känns det som för att det ens ska fungera.

Min erf är att oavsett åt vilket håll en öppning är, läge eller annat så är det alltid någon eller några dagar per år som det både blåser och regnar in.
Jo, det är ju det... Jag tänker mig väl att ligghallen oftast behöver vara betydligt djupare om den bara har två väggar. Det blir ju lite knepigt med konstruktionen då kan jag tänka mig :p Jag har varit på ett ställe där de hade en ligghall med två väggar dock. Där var stallväggen den bakre väggen och sedan en kortvägg på ena sidan. Fronten vette ut mot en gårdsplan med ett hus mitt emot. Den andra kortsidan vette åt ett högt berg, så i det fallet funkade det förvisso. Och visst kan man inte garantera att det alltid är torrt i en ligghall, men oftast funkar det ju i alla fall :)
 
BÖR står det, vi påpekade det för inspektörerna när de var hos oss. Och ja så var det erkände de.
Ja så är det!

Beror nog helt på vilken inspektör man får hem, huruvida de godkänner eller inte. Uppfylls funktionen bör det dock inte vara något problem.
Vet ju att ligghallar ofta inte godkänns på minimimåttet, någon som har erfarenhet av det?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
13 875
Senast: MML
·
Samhälle Veterinärvårdspriserna är uppe i media igen, bland annat för att S lagt fram ett förslag om att förbjuda vinster i djurvården...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
12 590
Senast: fejko
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 461
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 153
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp