Är det här godkänt till lösdrift?


Jag ställer mig tveksam faktiskt.

De tälthallar jag sett har antingen gått sönder, eller flygit iväg.

Krav på mått kan bli osäkert även.

Ska man ha tält måste man se till att förankring är god, stommen måste vara väldigt hållbar, väggar måste tåla hästsparkar (man kanske måste bygga panel innanför) eller att hästar kliar sig mot dem. Ffa stommen ser väldigt lättknäckt ut med hästar med i bilden.

För den summan för övrigt får man bra med material att bygga ett vindskydd.
 
Det ska hålla för en hästspark och det ska också vara så att hästarna inte kan skada sig på det. Det innebär att om man ska ha en tälthall så måste man klä in den med något som håller för att hästarna sparkar. Vilket brukar innebära att man i princip måste bygga upp något som man lika gärna kan bygga utan tältet.
 
Men "hålla för en hästspark". Är det verkligen nödvändigt? De kan väl knappast skada sig om de råkar sparka ett hål i tältduken?

Min erfarenhet är att sparka i väggar är nåt som hästar gör när de står på box och är uttråkade/frusterade osv.
Varför skulle de sparka i en lösdriftshall? Möjligen om de mobbar nån och riktar en spark, vilket inte är vanligt alls.
 
Där håller jag med. Har svårt att tro att det går att få en tälthall tyst.
 
Men "hålla för en hästspark". Är det verkligen nödvändigt? De kan väl knappast skada sig om de råkar sparka ett hål i tältduken?

Min erfarenhet är att sparka i väggar är nåt som hästar gör när de står på box och är uttråkade/frusterade osv.
Varför skulle de sparka i en lösdriftshall? Möjligen om de mobbar nån och riktar en spark, vilket inte är vanligt alls.

Det är inte bara tältduken, titta på stommen i detta fallet som skulle gå av för ingenting och rasrisken är ett faktum. Eller material som lätt bildar sylvassa, skadliga pinnar.

Det räcker med att en häst kliar sig mot dem för att göra tillräcklig skada. Vidare ser man längst ned att risken för att fastna vid rullning är oerhört stor..Hästar som lägger sig nära väggar sparkar i regel alltid till väggen när de ska upp, så det handlar ju inte om en häst som står och kickar mot väggen alltid. Hästar kan vid trängsel kasta sig mot väggen och det pallar inte en tältduk eller den klena stommen.

Jag ser inget problem med att ha tält, men väggar och stomme får man inte tumma på vad gäller hållbarheten
 
Ok. Må hända att det är för klent, men hur vet man vilket som håller? Är på jakt efter något mobilt/ billigt eftersom jag är inhyrd. Mission impossible?
 
Ska den fungera som ligghall, så krävs det att den är fast förankrad på ett eller annat sätt. Det krävs också ett väldränerat underlag i ligghallen.

Ska man däremot ha den som typ vindskydd, och då hästen inte vistas dygnet runt så kan den bli godkänd.
 
Ok. Må hända att det är för klent, men hur vet man vilket som håller? Är på jakt efter något mobilt/ billigt eftersom jag är inhyrd. Mission impossible?
Det finns typ byggsatser som du kan plocka ner och ta med dig. Kanske inte det smidigaste, men ska hästarna gå in i det får du nog göra det ordentligt.
 
Men "hålla för en hästspark". Är det verkligen nödvändigt? De kan väl knappast skada sig om de råkar sparka ett hål i tältduken?

Min erfarenhet är att sparka i väggar är nåt som hästar gör när de står på box och är uttråkade/frusterade osv.
Varför skulle de sparka i en lösdriftshall? Möjligen om de mobbar nån och riktar en spark, vilket inte är vanligt alls.
Det är definitionen för hur man ska utforma enligt Djurskyddslagen om det ska vara godkänt. Det är t ex inte godkänt att sätta upp bara vindnät mellan stolpar i hagen för att ge skydd, håller inte för hästspark.
 
Ok. Må hända att det är för klent, men hur vet man vilket som håller? Är på jakt efter något mobilt/ billigt eftersom jag är inhyrd. Mission impossible?

Det är ganska många som bygger eget men som inhyrd.
Billigt vet jag däremot inte om man kommer undan alla gånger..ska man bygga nytt för en häst brukar det kosta minst ca 5-6000 för allt material, virket är dyrt ofta. Billigare blir det om man bygger på spillvirke eller att man lyckas sno ihop av vänner och bekanta då kan kostnaden bli någon tusenlapp eller två men det är betydligt svårare dock för det gäller ju att ha folk i sin närhet som har dugligt material till övers.
Många bygger exempelvis lite lägre väggar, det som är sparknivå i trä och plastar sedan upptill..såna lösningar kan också göra det lite billigare och göra det lite lättare för ev nedmontering/flytt.

Man kan bygga i sektioner som vid ev nedmontering lätt monteras ner och packas ihop. Alternativt kan förflyttas m traktor eller ett större släp.

För hållbarheten är dock ett måste ordentlig förankring i marken, rejäl stomme och tillräckligt tåliga väggar.
 
Senast ändrad:
den bör vara öppen i båda ändar så det finns en flyktväg om en lågranghäst blir instängd.
 
Vi hade en tälthall som vindskydd, förankrad så gott det gick, och hästarna stod gärna i den vid ruskväder. Den var öppen i båda ändarna, men skyddade fint ändå, men en får tänka på vindriktning och så vidare när en ställer upp den.
 
Jag och sambon har ett vindskydd på 18 kvadrat byggt i trä och 'enkelt' att flytta om man byter stall.

Vi byggde i sektioner om 3m bredd som enkelt kopplas ihop och kan både byggas ut och göras mindre efter behov.
Krävs 3-4 pers för att montera upp och ned väggarna.
Man kan montera ned och bygga upp igen på 1 dag om man är lite smidig.
Dyrare än tälthallar, men godkänt och bra mycket tåligare än tälthall.
 
Det låter så lätt @pulkaskurk men jag har tyvärr tummarna mitt i händerna och noll tålamod, förstår inte för mitt liv hur jag ska få ihop det :D:nailbiting:.
 
Jag och sambon har ett vindskydd på 18 kvadrat byggt i trä och 'enkelt' att flytta om man byter stall.

Vi byggde i sektioner om 3m bredd som enkelt kopplas ihop och kan både byggas ut och göras mindre efter behov.
Krävs 3-4 pers för att montera upp och ned väggarna.
Man kan montera ned och bygga upp igen på 1 dag om man är lite smidig.
Dyrare än tälthallar, men godkänt och bra mycket tåligare än tälthall.
Jaha??

Och vart är bilden då!? :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
13 875
Senast: MML
·
Samhälle Veterinärvårdspriserna är uppe i media igen, bland annat för att S lagt fram ett förslag om att förbjuda vinster i djurvården...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
12 590
Senast: fejko
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 461
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 153
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp