Advokat???? Tvist

rubytoo

Trådstartare
Ja!
Lång historia kort:

häst inköpt av svensk i england slutet av -00. När den avhämtades i holland så stod den och luftsnappade i boxen. Undrade genast om den brukade göra det eftersom jag tidigare frågat om den hade olater för sig tex krubbitning eller vävning osv. (haft otur med tidigare hästar och ville inte köpa till mig bekymmer)

svaret blev att den aldrig gjort så tidigare, vi var tveksamma att ta med den men eftersom vi åkt ända till holland så känndes det ganska onödig att åka hem igen utan häst, dessutom hade vi redan betalt hästen och risken att förlora pengarna då var ju ganska stor.

vid hemkomst efter ett par veckor upptäckte vi att den krubb bet och luftsnappade mkt. Vi skickade ett brev till säljaren och upplyste om detta problemet, tror att vi tom ringde och ville att vi skulle göra något åt det eftersom jag inte ville ha någon krubbitare, till saken hörde att det återstod ca 16000:- att betatala på hästen eftersom det var mitt krav att den skulle gå att försäkra i sverige och att vi inte skulle bli blåsta genom att betala in en summa för hästen och sedan inte få den.

efter att vi arbetat hästen så visade det sig att den hade förslappat gomsegel vilket gjorde att den ibland hade svårt att få luft, detta var en symptom på långvarig krubbitning och vet rek att vi skulle operera gomseglet så att hästen inte skulle ha problem med det. vi opererade inte hästen utan reklamerade köpet istället, helt utan framgång. Nu gick inte personerna att få tag i och de svarade inte på brev inte ens deras advokat.

jag betalade inte in de resterande pengarna eftersom jag ansåg mig lurad vid köpet och ville reklamera hästen alternativt tänka mig en reducering av priset som skulle täcka en operation av gomseglet.

åren har gått och ingen lösning på problemet, hästen har återkommand infektioner i svalget och en orsak kan vara gomseglet som irriterar.

jag köpte hästen genom en svensk bosatt i england och som har ett föräljningstall där.

nu helt plötsligt kväver de mig på resterande köpeskilling och stallhyra för knappa 17 dagar (15000:-) och veterinärbesiktningen av hästen på 7000:- till dessa summor tillkommer dessutom ränta för alla åren dvs 3,5år

detta är ju bara så jobbigt och jag tycker ju verkligen om hästen.

alternativet är ju nu att driva reklamationen i rätten och riskera att förlora hästen om de vill köpa tillbaka den, fast det rör sig om en hel del pengar, köpeskillingen och det man brukar kräva tillbaka vid reklammation.

är det någon som har någon bra advokat att tipsa eller något annat litet råd??

Har du något skrivet kontrakt eller avtal?
Om du har det så börja lusläsa det och se om det innehåller något om vilket lands lagstiftning som ska gälla. Hittar du något där så är det det som gäller. LRF Konsults jurister ge en liten fingervisning om dina möjligheter och om det är lönt att kopla in advokat. Är du möjligtvis medlem i LRF så har en gratis konsultation där.

Fy, vilket krångel. Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig. :love:

jag tidigare frågat om den hade olater för sig tex krubbitning eller vävning osv. (haft otur med tidigare hästar och ville inte köpa till mig bekymmer)

svaret blev att den aldrig gjort så tidigare
Detta ar en svar fraga, da en hast som aldrig krubbitit faktiskt kan borja krubbita da nagonting, tex en langre resa, utloser krubbitningen.
Nar jag saljer hast utomlands genom en video, brukar jag alltid videofilma hasten sjalv i boxen. Da visar det hur hasten ar nar den ar sjalv i stallet. Det ar ett bra forslag nar du koper nasta hast.
Det ar svart att bevisa om hasten krubbitit hos de du kopte hasten fran. De kanske inte ens hade hasten stallad!
Men, om hasten ar veterinar besiktigad i England har veterinaren kollat tanderna for eventuell krubbitning. Det ingar i vet bes protokollet. Har ni vet bes papprena? Det ska i sa fall sta med dar, om de inte forsokt att lura dej pa besiktningen.

hästen har återkommand infektioner i svalget och en orsak kan vara gomseglet som irriterar.
Jag tycker att du ska sluta bry dej om vem det ar som ska betala vad, och istallet genomfora operationen som hasten behover. Om din hast inte mar bra, hur kan du da sta dar och titta pa nar du vet att nagonting kan goras??
Gor vad som ar ratt for hasten, och sedan kan du gora upp vem som ska betala vad.

nu helt plötsligt kväver de mig på resterande köpeskilling och stallhyra för knappa 17 dagar (15000:-) och veterinärbesiktningen av hästen på 7000:- till dessa summor tillkommer dessutom ränta för alla åren dvs 3,5år
Hur kan veterinar besiktningen kosta 7000:-?? Vad kollade ni? Hur manga rontgen-bilder togs? Det later ju jattedyrt!!
Tycker att du ska fraga efter ett specifierat kvitto pa besiktningen for att fa se vad som kostade vad. Annars later det som om de bara vill fa mer pengar ut av dej.
Varfor ska du betala dem stallhyra? Ar det fran och med att de fick pengarna for hasten tills transportbolaget kom och hamtade hasten?
I sa fall behover du inte betala nagon hyra, for om hasten inte ar hamtad sa kan den inte raknas som 100% sald, utan mer som tingad.

Sedan vill jag faktiskt saga att inte alls ar sa att svenskar sa sa arliga. Av alla hastar jag kopt av och salt till manniskor i andra lander, har jag aldrig haft problem. Ibland har det varit riktigt stora summor med pengar det rort sej om. Men den gangen jag forsokte kopa en hast fran Sverige, blev jag lurad pa mina pengar. Har varken sett roken av hasten, kvinnan som salde hasten till mej eller mina pengar!! Det ar polisanmalt och just nu under utredning.
Man tror alltid att man kan lita pa "sina egna", och att svenskar ar ett arligt folk, men jag maste verkligen pasta att sa inte ar fallet.

Jo jag köpte den ju av en "bekant" till mig en svensk medborgare.

Jag prutade ner priset på hästen och alla dessa räkningar de vill ha betalda nu känns som om de försöker att få ut det de eg ville ha för hästen.

Jag var och provred hästen i England och var dessutom med på en tävling den gick där. Så fullt köpt som "grisen i säcken" är den inte. Fast jag kan nog erkänna att jag inte såg hästen så mkt i stallet eftersom vi tittade på flera hästar.

Hästen stod och luftsnappade när vi hämtade den i Holland och vi blev väldigt osäkra på om vi ville ha den då. Han blev väldans nervös då och ville skynda på eftersom vi hade så lång resa hem som han sa :confused:

Redan knappa 4 månader efter hemkomsten så kollade vi den i halsen och då var gomseglet stort och utflytet och helt utan spänst. De har även skrivit att hon krubbiter mkt i journalen.

Den har haft återkommande infektioner i svalget men har varit frisk nu en längre tid. Risken med en sådan operation är att eftersom den krubbiter så kan den bli förslappad igen :cry:

Uppstallningen är vad de vill ha på hela 15 000kr för hela 17 dagar!!!!!! Det ger en sisådär nästan 900kr per dag. Svinaktigt tycker jag :mad: Nä vi kom inte överrens om att jag skulle betala någon stallhyra och jag har även i flera mail bevis på att jag skrivit att jag inte vill betala heller. Det är räknat från den dagen jag sa att jag ville köpa den.

Hästen är ju köpt på ett försäljningstall och jag anser att de inte borde ta ut någon stallhyra av en köpare, de är ju de som förmedlar hästen. Lika så tycker jag att de skall stå för veterinärbes eftersom jag dessutom frågad om de lämnade ut den vetbes!! Annars hade jag ju besiktigat den här i sverige istället. Summan på lite över 7000kr tycker jag är hutlös och har inte hört att någon annan tagit så mycket för en bes.

Totalt har de skickat tre olika krav på mig trots att det gäller samma häst och samma försäljningstall.

det langa i den har historien ar tiden tycker jag, hasten inkop for fyra ar sedan och ni har inte lost problemet?????

i mina ogon verkar det helt idiotiskt fran bada hall :confused:

men for att ta reda pa rattigheter och skyldigheter i detta fall,anlita en advokat! men det verkar svart att bevisa saker efter sa lang tid som forflutit

Jag har också varit i en trasslig situation vad gäller hästköp fast jag var på "andra sidan" dvs jag sålde o köparen kom i efterhand med påstådda fel, som ej kunde bevisas... Jag fick hjälp av en ruskigt bra advokat tillika hästägare/-uppfödare, så han kunde verkligen sina saker. jag kan PM´a namn o telefonnummer om du vill?

Saken hör till att de inte har besvarat mina brev eller krav, personen är svår att få tag i och hans advokat svarar inte på mina brev.

hoppas att du skickat alla korrespondens rekommenderat! da har du ju kvitto pa att du skickat saker till dem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 704
Senast: Ridinglady
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
26 055
Senast: Chilodeur
·
Ekonomi & Juridik Hej! För cirka 5 månader sedan sålde jag en utav mina hästar till en tjej. Vi skrev ett avtal (Deckermans färdiga sådana) där vi fick...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
23 450
Ekonomi & Juridik Jag har köpt ett trevligt litet ponnysto till barnen. Vi har haft henne i flera månader nu och hon har verkligen blivit en älskad...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
21 945
Senast: janna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar