Ä

Ängslig

Någon här som adopterat?
Kanske har eget barn och adopterat?
Hur skiljer sig känslorna?
Kan man älska ett adopterat barn på samma sätt? Jag tror det.

Jag är lite inne på att när jag väl (OM) vill ha barn så kan det kanske vara ngt.
Är man en dålig människa för att man inte vill ha "egen födda" barn?
Eller kanske inte vill ha barn alls?

Sv: Adoptera

Man är ingen dålig människa för att man väljer adoptivbarn istället för biologiska barn.

Nej man är heller ingen dålig människa om man väljer att inte skaffa barn alls.

Varför skulle man?

Det känns som man blir väldigt hårt dömd när man nämner ett ev ointresse till att nånsin skaffa barn.

Folk börjar trycka på en att man kommer minsann förändras och växa upp och vilja bära "det" i 9 månader osv osv.. Jag vill inte det. :crazy:

Då är det så, man ska inte skaffa barn för att omgivningen pressar.

Vilka nötter du träffat på?

Att dom kör med ( vänta tills du blir lite äldre ) är ju lite att skriva dig på näsan.
Visst många i åldern 20år som inte vill ha barn ändrar sig så småningom, men långt ifrån alla gör det och då är det ju så.

Lyssna på vad DU själv vill istället :)

Jo jag försöker göra det :D

Jobbigt bara när vissa man känner skaffa barn och blir "hjärntvättade" och det enda de numera kan prata om är barn barn barn. Försöker man byta ämne så kommer de ändå över på barn barn barn. :crazy:
Måste man bli så tråkig?

Men skulle det bli barn i framtiden, så skulle jag nog kanske vara intr av adoption. Jag vet inte hur det går till. Det är väl inte som en zooaffär där man går runt och pekar "den var väl söt"! :angel:

Klart du ska adoptera om du vill det! och vill du inte ha barn så ska du inte skaffa det, det är helt upp dig. Strunta i vad andra tycker!

Jag har inte adopterat något barn men jag är familjehemsförälder med vårdnadsöverflyttade barn och JA man älskar barnen precis lika mycket!

Mycket tror jag beror på hur man är förberedd mentalt. Att adoptera tar ofta många år innan man får ett barn, utredningen som ska göras kan vara väldigt jobbig (jämför den då med tex PRIDE som vi gått som familjehemsförälder).

Man har oavsett om det är ett biologiskt barn eller någon annans en föreställelse om hur det kommer att bli, många gånger när det väl kommer till kritan så blir det inte så iallafall, här måste man då finnas för varandra och stötta fullt ut för att orka med de upp och ner som kommer. Som vilken annan förälder som helst men kan väl säga med min erfarenhet som familjehemsförälder, visst är det på ett annat sätt när det är biologbarn. Där vet jag tex till 100% vad som hänt från första sekunden som hon kom ut. Jag vet min och min makes bakgrundshistoria, medicinska och psykiska biten osv.

Jag kan väl också berätta om min lille kotte som kom när han var 5½ månad, apatisk, svår att få kontakt med. Första leendet kom när han bott hos oss i 7 månader. Gissa om det var jobbigt att inte få någon respons över huvudtaget på allt som man gjorde! I dag 3 år senare så är det en vårdnadsöverflyttning på gång. Kotten är idag en glad och mycket charmig liten busunge, men han har en utvecklingsstörning, muskelsjukdom och EP. Det har varit otroligt jobbigt och frustrerande, varför ska allt drabba honom??

Han är "vår" på alla sätt och vis, har aldrig funderat på att ge upp, vi gör allt vi kan för att han ska få en så bra uppväxt som det bara går, precis som vi gör med våra andra barn. Men utan hjälp och stöttning så hade det aldrig gått!

För att orka som förälder så är A och O öppen kommunikation till din partner samt ta emot och be om hjälp när det behövs, det gör en bara till en stakare förälder! Att vara förälder är många gånger tufft och jobbigt men det är ändå ljusglimtarna som gör att man orkar vidare.

Om ni känner att ni inte vill skaffa egna barn, (jag skulle heller aldrig ha några, men så blev det som det blev men det är en annan historia) så tycker jag inte att ni ska avskräckas att adoptera. Man kan aldrig veta hur framtiden ser ut. Genom att adoptera (eller bli familjehemsförälder) så ger man ett barn som inte har något hem (eller ett fungerande hem), ett hem med värme och kärlek, och det värmer i hjärtat att tänka på, iallafall för mig.

Att skaffa barn är heller inget som man måste göra, det är helt upp till var och en.

Nu ska jag ge mig, önskar er lycka till!

Du är ju både en stor humanist och och en föredömlig miljövän om du adopterar.

Jag har många vänner som valt bort barn och trivs fint med livet ändå. Jag har också vänner som adopterat och en av dem har berättat för mig att han hade lättare att knyta an till sitt adopterade barn än till det biologiska han fick senare. Så det finns ju alla varianter. Men jag är helt övertygad om att adopterade barn älskas på samma sätt som biologiska.

Ett råd, om du kommer till ett läge då du börjar känna dig mogen för adoption: vänta inte, ställ dig i kö! Det går alltid att kliva av, men köerna är uppemot tre år nu.

Hej hej!

Vi är i adoptionssvängen. Är snart klara med hemutredningen och hoppas få besked om medgivande innan jul.

Jag kan säga så här: beslutet att adoptera är det bästa vi har gjort! Vi har lärt känna oss själva, varandra, förhållandet har blivit djupare och för vår del har hemutredningen varit en väldigt positiv upplevelse. Var väldigt nervös innan den, man hör så många som har negativa upplevelser och det smittar av sig på en själv. Nu har det istället blivit så att det ska bli lite tråkigt när den är klar för vad händer då? Det är ju då den långa väntan börjar...
För bådas del är känslorna inför detta mycket starkare än vad det var inför biobarn och det är därför vi känner att vi tagit rätt beslut också. Vi kom på att det inte var gravida vi ville bli utan föräldrar. Jag är VET att vi kommer älska ett adoptivbarn lika mycket som om det skulle komma från oss själva... det är ju vårt alldeles egna barn ändå!

Säger som Pirat:
Ställ dig i kö! Du har allt att vinna på att göra det redan nu om du har dessa funderingar. Det är oändliga köer och de bara växer och växer....

barn som barn....
Vi har en biologisk son på 18 år, och en bonus tjej på 27 år, som VALDE oss som föräldrar. Jag känner ingen som helst skillnad i kärlek till dom båda, dom är ju våra barn:love:
Dom ser varandra som syskon.:bow:

* Jenny *

Jobbigt bara när vissa man känner skaffa barn och blir "hjärntvättade" och det enda de numera kan prata om är barn barn barn. Försöker man byta ämne så kommer de ändå över på barn barn barn. :crazy:
Måste man bli så tråkig?

Det där håller jag med dig om.
Nu har jag visserligen barn själv, men bara för att jag har barn vill jag inte PRATA om barn dygnet runt.
T.ex fika med kompisar som bara sitter runt fikabordet och pratar barn.. finns det något tristare?
Man umgås ju så mkt med sina barn och när man träffar sina vänner vill man ju komma bort från just 'barn' lite.
Sån är jag iaf.
Självklart pratar jag barn med mina föräldra-kompisar, men jag vill prata om annat OXÅ.

Sen tycker jag inte du är dum som funderat på adoption.
Det är väl tur att det finns människor som vill adoptera. Som vill ta hand om ett barn som kanske inte någon annan kan ta hand om.:bow:

Det där håller jag med dig om.
Nu har jag visserligen barn själv, men bara för att jag har barn vill jag inte PRATA om barn dygnet runt.
T.ex fika med kompisar som bara sitter runt fikabordet och pratar barn.. finns det något tristare?
Man umgås ju så mkt med sina barn och när man träffar sina vänner vill man ju komma bort från just 'barn' lite.
Sån är jag iaf.
Självklart pratar jag barn med mina föräldra-kompisar, men jag vill prata om annat OXÅ.

Vad skönt att det finns såna som du också!

Min pojkväns vänner har barn och jag drar mig lite för att åka med dit för det är verkligen det enda de pratar om, det är dö trist. :crazy: Pojkvännen tycker också det är trist och gnäller när han kommer hem, men han är för blyg för att säga något när vi är där. Och byta ämne är ingen idé att ens försöka med :crazy:

Tänk på att många länder inte ger barn till makar som inte försökt skaffa biologiska barn.

Tänk också på att det finns åldersgränser och att köerna kan vara 3-4 år till flera länder.

Jag tycker det är jättebra om man väljer att adoptera i stället för att skaffa egna barn. Rent krasst så finns det ju så många barn i världen som saknar hem, så varför inte ta hane om ett av dem som redan finns istället för att dätta nya till världen? Eller inte skaffa barn alls, jorden blir som sagt inte underbefolkad för det :D

Själv vill jag ju ha "egna barn", så då borde jag snarare känna mig som en "dålig människa" i så fall, fast.. det är ju klart att jag inte gör :D !
Jag skulle nog däremot kunna tänka mig att adoptera/ta hand om fosterbarn i framtiden i alla fall...

Någon här som adopterat?
Kanske har eget barn och adopterat?
Hur skiljer sig känslorna?
Kan man älska ett adopterat barn på samma sätt? Jag tror det.

Jag är lite inne på att när jag väl (OM) vill ha barn så kan det kanske vara ngt.
Är man en dålig människa för att man inte vill ha "egen födda" barn?
Eller kanske inte vill ha barn alls?
Tänker precis som du.
Jag skulle med vilja adoptera i stället för att föda ett eget biologiskt barn.
Min bästa kompis är adopterad och jag tycker det är spännande, mysigt och intressant.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 557
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 331
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 767

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25