Adoptera hund från utlandet

Sv: Adoptera hund från utlandet

MEn hjälp! Nu framstår du som en tjurig trettonåring. Jag tror att du bara blir sur för att du väntat dig svar i stil med "Åh, vilken hjälte du är!", men fick svar ur verkligheten istället.

Jag ser inte ett enda inlägg som varit elakt, dumt, tjurigt eller viktigpetter. Bara dina tjuriga.

Fast du kan inte säga hur någon skall uppfatta saker. Det är i betraktarens öga och jag tycker att flera här inne faktiskt har dumförklarad mig. Att bara ha förutfattade meningar om att jag inte har koll, inte kommer höra någon bakgrundsbild, att jag inte vet vad jag ger mig in på, att jag borde tänka du och så. Jo jag känner mig i vissa fall dumförklarad. Skapa dig lite distans själv. Säger du så till folk som blir mobbade också? Att en människa upplever något som mobbning är den som avgör om det är det eller inte. Tro in på dig själv så mycket att du ber andra ta "lite distans" för att du inte upplever saker på samma sätt. Sjukt ödmjuk som person tycker jag att du är!

Fast det har jag väl ändå inte? Jag säger att jag inte tycker att jag i alla inlägg blivit trevligt bemött. Jag säger att det är min känsla. När jag sagt att jag ändrat mig så fortsätter folk att påpeka saker. Varför gör det mig till en tjurig trettonåring? Ni har fått som ni ville och jag känner att situationen helt jag hamnat på annat än hundar. Så deg hade varit trevligt om vi nu slutade diskutera mitt agerande (och andras också givetvis) och i så fall fortsätter diskutera det som tråden handlade om.

Jag har egentligen avsett att svara på fler argument även om det inte var den diskussionen jag ville åt. Men i mitt tycke har jag knappt hunnit svara medan folk manglat på. Jag tycker heller inte så många argument varit upplagda för att säga något tillbaka till. Utan jag upplever att människor redan bestämt sig men det är mitt tycke och jag kan i efterhand tycka art jag borde svarat på fler för att underlätta diskussionen och vad jag vill och tycker.

Och men jag hade inte förväntat mig att få veta vilken hjälte jag är. Det har jag inte förväntat från någon. Jag sökte folk med egna berättelsen och utifrån det vad man skall tänka på. Att hjälpa någon eller ett djur gör jag verkligen inte för att min omgivning skall tycka att jag är en hjälte!

Nej precis, därför undrar alla varför det inte går att hjälpa en hund hemma? Eller ligger det nån sorts prestige i att hämta en så långt borta?

jag tror att hela approachen med "ni har fått som ni ville, är ni nöjda nu" gör att det blir lite tjurig 13åring över ditt sätt att uttrycka dig.

Det handlar inte om att du ska få de som skriver här inne nöjda, utan de råd och inspel du har fått bottnar så som jag läser det i omsorg om dig och andra.

Omsorg om dig utifrån att folk som levt med hundar med taskig mentalitet, knepiga erfarenheter i bagaget eller bara fel aktivitetsnivå i relation till vad som erbjuds vet hur jäkla påfrestande det kan vara. Kan man råda andra att inte göra samma misstag (i detta fall att göra dåliga val av livskamrater) som en själv gör man ju självklart det.

Och omsorg om andra utifrån den påfrestning det innebär för hunden, och de hundar som riskeras att smittas med sjukdomar.

Lite ödmjukhet och tacksamhet över att det finns erfaret och duktigt folk som faktiskt tar sig tid att hjälpa dig till ett lyckosamt hundköp vore på sin plats.

Och som sagt, svara gärna på mina frågor :)

Att dra paralleller mellan mobbning och att bli ifrågasatt när det gäller att släpa en hund runt halva jorden är så långsökt att jag inte ens tänker svara på det.

Fast det har jag väl ändå inte? Jag säger att jag inte tycker att jag i alla inlägg blivit trevligt bemött. Jag säger att det är min känsla. När jag sagt att jag ändrat mig så fortsätter folk att påpeka saker. Varför gör det mig till en tjurig trettonåring? Ni har fått som ni ville och jag känner att situationen helt jag hamnat på annat än hundar. Så deg hade varit trevligt om vi nu slutade diskutera mitt agerande (och andras också givetvis) och i så fall fortsätter diskutera det som tråden handlade om.

I ditt sista svar till mig tycker jag verkligen inte att du var trevlig. Dessutom drar du alla över en kant i över hur du blivit bemött. Verkligen inte trevligt det heller.

Jättetråkigt att så få hade positiva erfarenheter av gatuadoption men ska vi ge fasiken i att svara dig då?
I svaren du fått har du fått både erfarenheter berättade OCH råd baserat på de erfarenheterna vilket var exakt det du frågade om.

För att du startar en tråd på ett diskussionsforum så äger du den inte. Det är fritt fram för alla att vända och vrida på ämnet ut å in och diskutera med VARANDRA. Det fiffiga är att tråden sen finns kvar om ämnet för andra med liknade tankar att hämta kunskap, tips och inspiration ifrån.

I ditt läge kanske det hade varit bättre att starta en blogg om dina tankar.

Fast läs igen, det var inte att bli ifrågasatt jämför med mobbning jag drog paralleller av. Jag menade att det är upp till den som blir utsatt/påhoppad/tillsagd vad denne upplever och tycker. Inget annat!

Gissar på att du redan har övergett tråden men ah..

Det finns mängder av hemlösa hundar världen över, alla de förtjänar att få sitt egna hem eller i alla fall någon som bryr sig om dem. Och räddar man en-två så har en-två till hundar möjlighet att bli hjälpta. Men hjälporganisationer för djur behöver nog inte omplaceringshem i så stor utsträckning egentligen. De behöver pengar och volontärer.

Även om det vore toppen att någon gång rädda livet på ett djur från vilken situation den än kommer ifrån så hjälper man ju bara ett djur. Att adoptera från Thailand kostar ju 9000-13000kr i flygresekostnader exlusive flygbur (där priset varierar efter storlek på hunden), 1000kr på ett blodprov och sen sekundärt en veterinärundersökning av dig i efterhand. Ska du själv flyga ner och hämta hem den får du ju räkna på tur och retur biljetter (hundarna måste tydligen stanna 2-3 mån i Thailand från adoptionstillfället innan de kan flygas till västvärlden).

Är det inte så sett bättre att själv flyga ner till Thailand och göra en ännu godare gärning genom att arbeta som volontär på plats. Få egna erfarenheter om hundarna, se vad som behövs för att organisationerna ska fortsätta kunna rädda livet på hundar i framtiden och så vidare. Skänka pengar för att de ska fortsätta kunna ta hand om djur som far illa på plats. 15000kr som annars skulle gå till flygresa skulle kanske kunna bli tre nya hägn för hundar som inte trivs i närheten av människor men som ändå är för friska för att avlivas, de får en chans att leva för de pengar som annars läggs på att föra bort en annan hund från samma ställe. Det är ju den största gåvan de kan få.

Västeuropa med omnejd har massor av omplaceringshundar som far illa. Bara i Sverige finns det massor, Storbritannien har proppfullt i alla sina shelters och pounds med staffeblandisar och andra hundar. Hundar som troligen kommer att avlivas för att de är för många i antal med för få familjer som kan ta hand om dem. Antal sjukdomar som kan finnas minskar också när man tar hund från Västeuropa även om det aldrig är en garanti. Men möjligheten att själv åka till hundhemmet och lära känna hunden man ska ta hem innan förenklas ju när den befinner sig nära en själv. Det blir billigare och skonsammare för hunden. Man kanske inte ens behöver flyga med den utan kan ta den i bilen.

KL

Förvisso inte gatuhundar men Thailändska hundar.....
Min far bor i Thailand och driver ett minde jordbruk. Han ville ha hund som sällskap eftersom vi alltid haft hund hemma. Han har hunnit avverka två hundar. De har blivit ca 1½ år båda två. Svårt att säga exakt vilken ålder de har varit i när han fått dom men av bilder att döma så mellan 10-14 veckor. Undernärda som valpar och matade med stark thaimat från den dagen de kunde börja tugga själva. Pappa lät kastrera, vaccinera osv båda hundarna och gav dom hundmat köpt hos veterinär i Satuk...en större ort där han bor. Han skötte dom alltså på "svenskt" vis.

Han fick aldrig någon ordning på det där med deras magar och hull. Fanns andra hälsoaspekter också. Hundar som fått en riktigt risig start i livet återhämtar sig sällan fysiskt.
Han har inga hundar idag.

Fast då vill jag att du läser igen, jag har i flera inlägg påpekat att jag inte tycker alla bemöter mig så bra. Det är ingenstans jag skriver att alla beter sig dåligt. Jag har också påpekat att flera kommit med bra råd, erfarenheter och att jag tagit åt mig. Är det så konstigt att man reagerar när alla påpekar mitt sätt? Nej jag kan inte påstå att alla mina sista svar varit trevliga för jag känner mig inte så motiverad till att vara det. För oavsett vad jag skriver får jag uppfattningen om att folk redan bestämt sig. Vi har just nu gått in i en diskussion om hur jag beter mig vilket jag ändå får liv att säga att tråden inte handlade om från början. Jag har fått mycket matnyttig info, utefter det har jag lagt planerna åt sidan. Vad mer vill folk att jag skall göra? Jag vet att det är ett fritt forum, jag försöker inte äga något snarare bara be folk hålla sig till ämnet och sluta diskutera mig som person. För det börjar kännas lite uttjatat. Det är tur att jag vet vem jag är och inte tar åt mig. Jag känner mig själv. Men åter igen jag har aldrig sagt att det är alla. Absolut inte. Tyvärr kan jag bli snabb med att svara ibland när jag känner att det räcker! Ber om ursäkt om det blev ett sånt svar till just dig. Inte mon mening!

Vilket inlägg i hela tråden har INTE handlat om "Adoptera hund från utlandet" som din rubrik lyder?

Möjligtvis mitt sista...där jag bara ville dela med mig av erfarenheten av hur det kan bli med just Thailändska hundar.

Känner man sig påhoppad för att andra har andra åsikter än sig själv så är nog inte diskussionsforum riktigt rätt plats.

Modig korn skrev ett väldigt bra inlägg!

Tack för bra och informativt svar :) detta är hur jag önskar att fler kunde skriva. Något jag skall tänka på och jag är helt med på vad du menar. Pengar skänker vi redan och kommer fortsätta göra så länge möjligheten finns. För mig var inte tanken att det ena skulle utesluta det andra och jag förstår problematiken med att adoptera från utlandet men det är ändå än dröm jag kommer fortsätta ha. Kanske får jag tänka om och just för tillfället har jag lagt det på is. Framtiden får utvisa vilka möjligheter det finns. Tråden har ändå gett mig otroligt mycket nyttig info om vad man vad man skall tänka om och jag har definitivt värderat om en hel del saker. Men som sagt tack för ditt svar!

Nu syftar jag på alla de sista inläggen som handlar om mig som person och mitt agerande i tråden.

Det sa jag inte heller, jag har tidigare sagt att att några inlägg upplevts mer som påhopp. Det jag skrev till dig nyss var mer generellt inte sagt att det var påhopp. Så snälla sluta läs mellan raderna och dra egna slutsatser!

Det jag menar med försäkringen är att precis som för alla hundar utanför kontrollerad avel så täcker inte försäkringarna åkommor som anses vara arv eller dålig uppfödning något som väldigt många av dessa hundar drabbas av och då blir det dyrt.
Vilka åkommor skulle det vara?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i... 2
Svar
36
· Visningar
8 717
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Tanken har slagit mig om detta är alla drumlars månad. Speciellt med tanke på ytterliggare två trådar (kanske var fler?) som skapats där...
Svar
7
· Visningar
999
Senast: Snerpan
·
F
Gravid - 1år Jag behöver hjälp med att redan ut tankar, känslor och få perspektiv. Skriver denna tråd under annan nick. Något jag egentligen inte... 2
Svar
24
· Visningar
6 729
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka