Adoptera hund från utlandet

Sv: Adoptera hund från utlandet

Vilka åkommor skulle det vara?

Allt som anses vara arv. Ögonsjukdomar, höfter...det finns väl hur mycket som helst? Jag har själv fått betala två operationer ur egen ficka pga lösa benbitar och ledproblem för att det inte fanns hälsodokumentation på föräldrardjuren.
Det är väl ingen nyhet att hundar utan kontollerad hälsodokumentation inte har samma förmåner på sin försäkring?!
Dolda felgarantin finns ju också av en anledning.....
Russinbulle nämnde andra tidigare.

Tack för bra och informativt svar :) detta är hur jag önskar att fler kunde skriva. Något jag skall tänka på och jag är helt med på vad du menar. Pengar skänker vi redan och kommer fortsätta göra så länge möjligheten finns. För mig var inte tanken att det ena skulle utesluta det andra och jag förstår problematiken med att adoptera från utlandet men det är ändå än dröm jag kommer fortsätta ha. Kanske får jag tänka om och just för tillfället har jag lagt det på is. Framtiden får utvisa vilka möjligheter det finns. Tråden har ändå gett mig otroligt mycket nyttig info om vad man vad man skall tänka om och jag har definitivt värderat om en hel del saker. Men som sagt tack för ditt svar!

Från utlandet kan du ju fortfarande ta en hund, men man kanske inte behöver göra det på andra sidan jorden :) Som Vov skrev om sin pappa så kanske en Thailändsk hund lite som att slänga pengar i sjön. Visst de förtjänar också ett hem, men om livslängden sällan överstiger 2-3år är det ju bättre att hjälpa hundar på plats att få ett så bra liv som möjligt under den korta tid de finns kvar i livet. Att donera pengar till västerländska hundhem i Thailand verkar ju vara av största vikt så att deras hundar får hundmat och inte människomat med starka kryddor i.

"Utlandet" behöver ju inte betyda utanför Europa, det viktiga är ju för alla sanna hundälskare att inte stödja "puppymills" och därigenom måste man ransaka sig själv både en och två gånger (tex de som säger att de vill ha en fransk bulldog och det slutar med att de köper en puppymill valp från rumänien för 9000kr som är uppfödd i en smutsig gallerbur istället för 20000kr för en frisk svensk valp där valpens mamma har haft ett bra liv).

Just Storbritannien verkar som ett bra ställe för utländsk import av omplaceringhund, de har inte rabies, dvärgbandmask och lechmania verkar bara förekomma på Irland. Risken för att få en sjuk gatuhund verkar mindre, risken att få en hund som kräver mycket jobb men som inte är omöjlig att få ordning på desto större. Det är dessutom bara en ~300kr flygresa bort och man kan hämta hunden med bil (även om flyg givetvis är närmare tidsmässigt). Och chansen att träffa andra hundar från samma organisation är större vilket ger en viss gemenskap gissar jag på.

Absolut! Blir det något någon gång blir det troligen inte från Thailand. Valet kring Thailand var egentligen för att jag har haft vänner som volontärarbetat där och chansen att hitta en seriös organisation kändes större.

Majoriteten i denna tråd tycker dock att man absolut inte skall adoptera från utlandet över huvud taget vilket absolut är okej att tycka även om jag inte riktigt tycker samma sak!

Jag har som sagt aldrig haft en tanke på att göra något impulsivt och bara för att. Min tanke var att gå igenom allt 100 ggr och sen 100 ggr till. Att stödja någon oseriös verksamhet/valpfabrik är
Absolut inget jag har i avseende att göra. Så givetvis var planen att kontrollera mer än väl hur det ser ut. :) då nej här inne kommer jag aldrig igen säga att jag har en tanke på en utländsk hund. Drömma kan man ju trots allt göra!

Allt som anses vara arv. Ögonsjukdomar, höfter...det finns väl hur mycket som helst? Jag har själv fått betala två operationer ur egen ficka pga lösa benbitar och ledproblem för att det inte fanns hälsodokumentation på föräldrardjuren.
Det är väl ingen nyhet att hundar utan kontollerad hälsodokumentation inte har samma förmåner på sin försäkring?!
Dolda felgarantin finns ju också av en anledning.....
Russinbulle nämnde andra tidigare.
Ah, jag missade att det inte var ett argument mot att ta hund från utlandet utan ett argument mot att skaffa något annat än en renrasig hund med hälsotestade föräldrar som varit försäkrade sen de var valp. :)

Tur för mig att diskbråck inte anses ärftligt då.

Vissa drömmar är bäst som just drömmar, andra drömmar blir bara bättre med en del modifikationer och jag tror du börjar komma fram dit även om just denna tråd har gjort resan för dig väldigt knackigt men så blir det tyvärr lätt när man startar en tråd på ett forum när ingen vet vem man är och ger därför tips utifrån att man skriver till någon helt utan erfarenhet (åtminstone jag räknar med att människor med erfarenhet i ämnet tar till sig det de inte redan visste och skummar förbi resten).

Mitt råd nu är att gå igenom tråden och gör anteckningar på de tips och erfarenheter du vill ha kvar. Det kan då kännas lättare att plocka fram dem när tankarna börja mala nästa gång men då kunna se objektiv på informationen utan att se (och reta upp dig på) de inlägg du känner varit mer påhoppande än objektiv kritik.

Jag tror också att jag talar för alla när jag skriver att du är varmt välkommen tillbaka att starta nytråd när den fasta planen för era nya familjemedlemmar börjar ta form och när du kanske vill ha tips och råd för framtida hundhållning.

Lycka till. :)

Majoriteten i denna tråd tycker dock att man absolut inte skall adoptera från utlandet över huvud taget vilket absolut är okej att tycka även om jag inte riktigt tycker samma sak!

Att majoriteten är väldigt starkt emot utländsk adoption av djur är för att de är rädda om sina egna hundar (och vänner och familj). Speciellt efter larmen om att omplaceringshemmen förfalskar papper eller använder mutade veterinärer i hemländerna innan avfärd till rabiesfria länder. Sverige/Skandinaiven är ju väldigt skyddade mot virus, bakterier och ohyra som finns i 99% av omvärlden.

Därför är det inget vi vill ha in - typ som dvärgbandmak som kom ganska nyligen till Sverige och som ännu inte finns i Norge. Det påverkar inte djuret som drabbas förrän bortåt 7år senare när maskarna har gjort om levern till sin personliga schewizerost och bara en levertransplantation kan rädda livet på den drabbade. Och en hund med dvärgbandmask sprider ägg som konfetti - ägg som kan hamna på frukt och bär som vi äter utan att veta om att vi får i oss dem.

Det är med andra ord inte så konstigt om folk reagerar starkt på utlandsadoptioner. Buke tenderar att reagera starkt på sådana här trådar och tonen kan tyckas väldigt hård. Men kan man bara skala bort det hårda så är grundpoängen och informationen varesig den är grundad på personlig erfaranhet eller sekundär, nästan alltid väldigt bra. Men man får slipa ner taggarna, för alla är väldigt måna om sina hundar och att Sverige ska förbli så smittfritt som möjligt.

Ah, jag missade att det inte var ett argument mot att ta hund från utlandet utan ett argument mot att skaffa något annat än en renrasig hund med hälsotestade föräldrar som varit försäkrade sen de var valp. :)

Tur för mig att diskbråck inte anses ärftligt då.

Det var en "att tänka på" som TS efterfrågade. Många tror att bara för att man försäkrar sin hund så är man ekonomiskt trygg.

Alla hundar går att försäkra. Men alla hundar har inte samma förutsättningar när det kommer till nyttjandet av sin försäkring och det baserar jag på mina egna erfarenheter. Mina blandrashundar har blivit mycket dyrare i längden pga att de inte omfattats av försäkringen på samma sätt som en hund från kontrollerad avel. De har också pga att det har varit noll koll på vad de avlats från haft flera häsloproblem än de från kontrollerade föräldrardjur.
Då har ändå detta varit svenskfödda hundar med en bra start här i livet.
Lägger man då till det som gatuhundarna bär med sig från start...födda från en sjuk och undernärd tik, kanske undernärda under hela sitt första levnadsår där de behöver som bäst föda, troligtvis fulla i mask och parasiter.....ja då är risken rätt stor att den hunden kommer att ha med sig detta fysiskt för resten av sitt liv.
Det är inga problem som försäkringarna kommer att betala för.

KL

Ja...nu med den erfarenhet jag har så är jag emot ALL okontrollerad avel. Fine...ibland sker olyckor men planderad blandrasavel ogillar jag stark. Det finns för många sjuka hundar som det är.

Vissa drömmar är bäst som just drömmar, andra drömmar blir bara bättre med en del modifikationer och jag tror du börjar komma fram dit även om just denna tråd har gjort resan för dig väldigt knackigt men så blir det tyvärr lätt när man startar en tråd på ett forum när ingen vet vem man är och ger därför tips utifrån att man skriver till någon helt utan erfarenhet (åtminstone jag räknar med att människor med erfarenhet i ämnet tar till sig det de inte redan visste och skummar förbi resten).

Mitt råd nu är att gå igenom tråden och gör anteckningar på de tips och erfarenheter du vill ha kvar. Det kan då kännas lättare att plocka fram dem när tankarna börja mala nästa gång men då kunna se objektiv på informationen utan att se (och reta upp dig på) de inlägg du känner varit mer påhoppande än objektiv kritik.

Jag tror också att jag talar för alla när jag skriver att du är varmt välkommen tillbaka att starta nytråd när den fasta planen för era nya familjemedlemmar börjar ta form och när du kanske vill ha tips och råd för framtida hundhållning.

Lycka till. :)

Instämmer i allt och säger också välkommen tillbaka :)

Jag skrev ju ett (evighetslångt) inlägg till dig med svar på dina funderingar. Men det har du ju inte ens bemött?

Jag har nog helt enkelt missat det bland alla andra. Läser och skriver ibland från mobilen och missar därför ibland vissa inlägg. Skall se om jag kan hitta det och kolla på det :)

Har haft hand om en hund från Rumänien, det gick inte. Idag är hon avlivad. Hon hade så mkt med sig i bagaget och var så stressad av att försöka passa in i ett svenskt samhälle, även fast vi bodde långt ute på landet. Jobbade stenhårt med henne i över ett år.
I hennes hemmiljö var hon inte alls så stressad (i Rumänien), men där kände hon sig också mer hemma. Många säger att deras importerade hundar är så "tacksamma", men denna hade nog varit gladare om hon hade fått stanna kvar.

Denna blev 2 år.

Att majoriteten är väldigt starkt emot utländsk adoption av djur är för att de är rädda om sina egna hundar (och vänner och familj). Speciellt efter larmen om att omplaceringshemmen förfalskar papper eller använder mutade veterinärer i hemländerna innan avfärd till rabiesfria länder. Sverige/Skandinaiven är ju väldigt skyddade mot virus, bakterier och ohyra som finns i 99% av omvärlden.

Därför är det inget vi vill ha in - typ som dvärgbandmak som kom ganska nyligen till Sverige och som ännu inte finns i Norge. Det påverkar inte djuret som drabbas förrän bortåt 7år senare när maskarna har gjort om levern till sin personliga schewizerost och bara en levertransplantation kan rädda livet på den drabbade. Och en hund med dvärgbandmask sprider ägg som konfetti - ägg som kan hamna på frukt och bär som vi äter utan att veta om att vi får i oss dem.

/.../.

Word! Tål att upprepas.

Samt det jag skrev ovan om hur frustrerande det är att jobba med dessa svenska omplaceringshundar som det är jättesvårt att hitta bra hem till.

Jag förstår verkligen inte behovet av att skicka efter hundar från Rumänien, Thailand, Irland, England, Spanien - med alla problem som det kan tillföra - när vi ju har mängder av hundar som söker goda hem precis nästgårds... är det helt simpelt inte lika fint/snällt/behjärtansvärt att ta en hund från hundstallet, som det är att ta en gammal tävlingshound från Irland? WTF liksom... :meh:

Vill man hjälpa djur i världen så är det bättre att hjälpa dem på plats. Annars fortsätter ju samma hantering bara...

Är absolut inte emot att ta in utländska hundar till Sverige. Åker själv nästa vecka och hämtar 2 valpar i Litauen, en är min och den andra ska vidare till Norge.

Fast det är ju en viss skillnad på att hämta avels-, tävlings- eller arbetande valpar och att "rädda" gatuhundar.

...är det helt simpelt inte lika fint/snällt/behjärtansvärt att ta en hund från hundstallet, som det är att ta en gammal tävlingshound från Irland? WTF liksom... :meh:

Vill man hjälpa djur i världen så är det bättre att hjälpa dem på plats. Annars fortsätter ju samma hantering bara...

Jag tror att det är just så, att man inte är riktigt lika cool om man har en "vanlig" omplacering vs en räddad gatuhund. :crazy:

Absolut är det så. Men för att få ta in hunden i landet är det ju samma regler oavsett gatuhund eller renrasigt, det är ju inte bara att åka och hämta.
Och därför tycker jag det är bättre att använda dom pengarna till donation istället för de hjälper så många fler hundar.

När jag var yngre ville jag ha en spansk gatuhund, jag hade en romantisk bild av hur jag räddade en ensam stackare som skulle bli min bästa vän och följa minsta steg.
Det här tycker jag förklarar bra hur man kanske resonerar, när man vill rädda en utländsk gatuhund. Att man förväntar sig en fantastisk relation, pga att man räddat hunden ur eländet. Det kan ju bli lite mer komplicerat än så.

Till ts vill jag säga att det känns bra att du har fått en lite bredare bild av det hela nu, även om det var solskenshistorier du efterfrågade. Titta på hundstallet och se om det finns nån vovve där du kan ge ett hem.

Jag tror att det är just så, att man inte är riktigt lika cool om man har en "vanlig" omplacering vs en räddad gatuhund. :crazy:
Då kan jag upplysa om att det generellt inte är så. Personligen har jag aldrig hört den åsikten från någon som faktiskt valt att ta en sk. "gatuhund". Däremot används det ofta av människor som inte tycker att att man ska adoptera från utlandet, antar att det är en sån där så kallad halmdocka.

Senast ändrad:

KL

Ja...nu med den erfarenhet jag har så är jag emot ALL okontrollerad avel. Fine...ibland sker olyckor men planderad blandrasavel ogillar jag stark. Det finns för många sjuka hundar som det är.
Det är jag också. Många i tråden har dock rekommenderat omplaceringar ex. hundstallet. Vilket jag inte ser något fel men, sen om man självklart ska vara medveten om att en försäkring som tas på en vuxen hund (oavsett utländsk eller svensk, blandras eller renras) inte täcker lika mycket.

Det är jag också. Många i tråden har dock rekommenderat omplaceringar ex. hundstallet. Vilket jag inte ser något fel men, sen om man självklart ska vara medveten om att en försäkring som tas på en vuxen hund (oavsett utländsk eller svensk, blandras eller renras) inte täcker lika mycket.

Precis...det är dit jag vill komma. Att det kan bli DYRT trots att hunden går utmärkt att försäkra. Den stora kostnaden är inte att ta hit hunden utan vad den kan komma att behöva i veterinärvård och mediciner för resten av sitt liv. Vill man ändock hjälpa en hemlös hund så anser jag att man har ett bättre utgångsläge angående hälsa på lång sikt med att välja en svensk som troligtvis inte svultit sig igenom sin första tid i livet och därmed har man chansen att få en friskare individ :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 566
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Tanken har slagit mig om detta är alla drumlars månad. Speciellt med tanke på ytterliggare två trådar (kanske var fler?) som skapats där...
Svar
7
· Visningar
997
Senast: Snerpan
·
F
Gravid - 1år Jag behöver hjälp med att redan ut tankar, känslor och få perspektiv. Skriver denna tråd under annan nick. Något jag egentligen inte...
2
Svar
24
· Visningar
6 641
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar