Adoptera hund från utlandet

Sv: Adoptera hund från utlandet

Är det något jag glömt?

Ja den väldigt långa flygresan från Thailand som flera frågar hur du ser på. Alla som transporterat hund med flyg vet hur jobbigt det kan vara för hunden och jag tror inte att någon gör det utan att ha ont i magen av oro för hur hunden har det. Och då är det sällan så långa resor man talar om. Hur ser du på det?

Det jag undrar mest över är vad du vill ha ut av ditt hundägande. Nedanstående är frågor som jag tycker att alla som skaffar sig en hund bör kunna svara på.

Är det din första hund? VIlka erfarenheter/kunskaper har du kring hundar och hundproblem?
Vilka egenskaper och vilken mentalitet vill du att hunden ska ha?
Hur tänker du kring socialitet, skärpa, jaktlust, nyfikenhet och hur den fungerar med andra hundar?
Vilka egenskapar passar i det liv som du tänker dig att hunden ska ingå i?
Vad kan du erbjuda hunden?
Hur vill du att ditt liv som hundägare ska se ut?

Hur ska du kunna veta att den "gatuhund" som kommer till er har önskvärda egenskaper?

Varför skulle just thailand passa er bra? Jag förstår verkligen inte hur du tänker där, det är ju som att jag skulle säga att nästa hund för mig ska komma från västerås, det känner jag passar mig bra och sedan helt bortse från ALLT annat som borde gå före när man väljer den hund som förhoppningsvis ska leva 15 år med en...

Jag har inte sagt att det inte duger. Men jag skulle vilka hjälpa en hund från utlandet också. Men om det inte är möjligt så får jag tänka om. Jag vill dock se över möjligheterna!

Att ta hit den är inte det bästa sättet att hjälpa. Hoppas du kommer till insikt och förstår det.

Jag tog med mig en hund hem från Lanzarote efter att jag bott där i ett år. Hunden hade jag i ca ett halvår innan vi flyttade hem, hon var en förskräckligt mager stackare på under året när hon hittade mig, strykrädd, skotträdd, ja rädd för allt.
Anledningen till att jag tog med henne hem var att hon redan gjort sig till min hund.

Mitt förslag är att OM du absolut vill adoptera en hund är att som första steg träffa hunden på plats. Umgås med hunden, gå promenader, se hur den reagerar i olika omgivningar. Passar den dig, vad du vill ha ut av hundägandet? Det är det viktigaste, inte att den är söt eller behöver hjälp.

Lite att tänka på innan hemresa: Vaccinationer. Kolla upp vad som krävs från det landet. Hunden ska också givetvis veterinärundersökas innan resa, det bästa är om du kan vara med vid undersökningen så du får tillgång till all info.
Flygresa, är det rimligt att transportera hunden så långt? Jag var så nervös att jag höll på att bryta ihop när minhund rullades iväg i sin transportbur, och då skulle vi "bara" från Lanzarote till Sverige. Det var dock verkligen i det längsta laget.
Livet hemma, har du möjlighet att ge hunden allt den behöver? Det är en hund som kommer till en helt främmande miljö, den kommer behöva mycket (massor!) stöd. Har du möjlighet att vara hemma från jobbet med hunden? Jag hade inte lämnat en adopterad hund ensam hemma den första tiden, betrakta den som en valp. Det är heller inte säkert att den är rumsren, det var inte min när hon flyttade in på Lanzarote.

Min hund steriliserade jag redan på plats, det fanns ingen anledning att hon skulle vara fertil.
Idag är hon 8 år och är glad och genomsnäll. Men hon är fortfarande skotträdd, och tycker det är jätteobehagligt när det blåser kraftigt och vinden "drar" genom träden. Nyårsafton ska vi inte tala om, så många år jag suttit med henne inne i badrummet med musik på högsta volym och inte kunnat gå ut på 12-14 timmar... Hon har också börjat få problem med höfterna, trots att hon är en väldigt nätt hund. Inte omöjligt att det kommer sig av näringsbrist som liten.

Slutsatsen i uppsatsen ;) : Jag skulle aldrig adoptera en hund igen (även om min inte var en riktigt adoption). Främst pga risken för beteendeproblem (som kanske inte visar sig förrän i Sverige) och sjukdomar som kanske inte syns i ung ålder. Det viktigaste verktyget vid avel för att undvika just beteendeproblem och sjukdomar är föräldrar, syskon och andra släktingar och det tappar man förstås helt när man adopterar en hund. Lägg därtill risken för oseriösa organisationer och du har inte en chans att veta vad du får hem. Det kan innebära att man på sikt skadar andra hundar/djur hemma i Sverige genom att ta hem sjukdomar som normalt inte finns här.

Sist men inte minst, det finns en stor risk att man ovetandes stödjer valpfabriker, och det tror jag ingen vill.

Fast för den hunden kan det vara det. Så du får hoppas hur mycket du vill. Det du påstår behöver inte vara det som är sant. Det kan vara det men du kan omöjligt veta det innan. Alla beslut kan bli fel det innebär inte att dom inte kan bli rätt. Jag har inte sagt att jag skall göra något. Sen får ni anse att jag gör fel som överväger det!

Men är det inte bättre att förändra livet för 20-25 hundar på plats (vilket det gör om du skänker t ex 10.000 till ett thailändskt hundhem) än för en hund här där du inte ens kan vara säker på att du faktiskt gör dess liv till det bättre?

Och eftersom det bara är ett kan och inte säkert på långa vägar så förstår jag inte hur någon akan tänka tanken.

Som Zoya skriver, för de pengarna kan du hjälpa många hundar.

Skulle aldrig utsätta en hund för den långa resan, det är djurplågeri i mina ögon. Jag har flugit med min stabila, tuffa hund några gånger och han har blivit påverkad av det. Då har det rört sig om en timme och han har suttit inne i kabinen i mitt knä.
Vill inte ens tänka på vilken traumatisk upplevelse det måste bli för en gatuhund.

Jag vill oxå hjälpa hundar, därför är båda mina omplaceringar, givetvis från Sverige.

knapplån

Utöver att du
1. inte har en aning om vad du faktiskt får hem (nej, hunden är inte likadan i hägnet, som den är efter en tjugotimmars flygresa, i en helt okänd och annorlunda miljö)

2. och risken för att ta hit sjukdomar (testen är inga garantier, vanligen gör de bara blodprov och hudskrap, inget annat)...

3. och risken att stödja okontrollerad "avel" i adoptionsländerna...

...så sitter det ju (som flera redan skrivit) mängder av oönskade hundar på betydligt närmre håll.

Jag lovar dig att du inte vill ha hem en fd missbrukarhund med brännmärken efter ciggisar på huvudet och mängder av rädslor. Du vill inte heller ha hem hunden som "skyddstränats" på ngn bakgård, och nu hugger efter folk. Du vill inte ha hunden som hetsats i hundkamp. Hunden som övergivits i en månad, och nu skriker i panik så fort den blir ensam.

Det finns en massa saker jag lovar att du INTE vill köpa på dig. Från ex *länk raderad av moderatorn*, eller *länk raderad av moderatorn* , så får du möjlighet att träffa hunden på plats, du vet att den blir utvärderad av en kompeten person innan den adopteras ut, och du får vanligen vet.journalier eller liknande.

Jag förstår hela "rädda-hunden-komplexet" - det är så synd om dem... etc. Men du kan både köpa på dig riktiga problem, och det är inte alls säkert att HUNDEN faktiskt mår bättre av att skickas hit heller. Det handlar mer om människans ego.

Senast ändrad av en moderator:

Orkar inte läsa alla svar.

Men varför inte kontakta ett hundstall här i sverige och hjälp en hemlös hund, och när du har vänner i Thailand som jobbar på hundhem, donera pengar åt dem varje månad.

Räkna på vad det kostar dej att åka till Thailand, bo där, titta ut en hund, resa hem. Fixa alla papper, intyg, pass, vaccineringar. Kostnad för att få hem hunden.
Det blir många tusenlappar. Och med dem pengarna kan du hjälpa så mycket fler än 2 hundar att få veterinärvård, kastreras och vaccineras. Istället för 2 är jag säker på att pengarna räcker till garanterat över 50 hundar kanske 100!

Jag har sett de hemska bilderna och filmerna på hundar som går till slakt och är inklämda i burar, jag betalar hellre en slant varje månad till att rädda ALLA hundar där ifrån än bara 2.
Men det är hur jag tänker.

Tillägg: De är väl bara valpar som får flyga i kabinen? Så förutom den långa resan kommer ju hunden att sitta själv i en bur i lastutrymmet.

Senast ändrad:

Bra för att avsluta denna eviga diskussion så säger jag såhär: vi tar avstånd från tanken och engagerar oss i att skänka pengar istället så länge. Så jag hoppas att ni alla otroligt trevliga människor där ute känner er nöjda med att ni åter igen har gått en dum människa att ändra sig. Att världen är svart och vit kan vi åter igen styrka! Så nu kan ni sluta oroa er. Jag skall inte plåga en hund, inte föra in någon sjukdom och inte stödja någon oseriös verksamhet. Alla nöjda, alla glada!

Jag förstår att du är besviken på att inte få de svar som du vill ha.

Men svara jättegärna på mina frågor, jag är uppriktigt intresserad av att förstå hur du resonerar :)

Jag förstår, till skillnad från Sikta, inte riktigt varför du blir tjurig. Världen är verkligen inte svart-vit, det upplever jag inte att någon hävdat, inte heller att du skulle plåga någon hund.

Däremot så är det inte en god gärning att skicka djur runt halva jorden - utöver alla argument emot dessa behjärtansvärda "adoptionsbyrårer" som ploppat ut både här och där.

Jag har jobbat med omplaceringar, det är inte lätt att ta emot hundar som haft trauman. I vissa fall avlivas de direkt, av goda skäl. De exempel jag nämnde ovan har alla varit svenska.

Men det finns mängder av fina duktiga hundar som haft otur och nu söker snälla glada människor att få bo hos! Titta och adoptera en av dem!

*länk raderad av moderatorn*

*länk raderad av moderatorn*

Senast ändrad av en moderator:

STOPP!!

Om det är något den här diskussionen har velat belysa så är det att gatuadoption verkligen inte är svart vit utan att gråzonen är enorm och där lurar väldigt många faror!

Det som folk här har gjort är att belysa hela den gråskalan.
Den enda som har fört en svart-vit diskussion om rätt eller fel är ju du själv.

Stopp själv. I mitt tycke är många diskussioner svartvita och kan alla bara sluta säga att allt jag tycker är felaktigt. Svartvitt i bemärkelsen att det är inte okej att ta hem en hund. Jag får tycka va fan jag vill likväl som ni får det. Jag har satt stopp just nu och ingen hund skall hem. Så kan ni bara vara nöjda och sluta diskutera mitt tyckande! Ge er. Det räcker nu. Ni har omvänt en människa kan ni inte bara vara nöjda med det. Jag fattar inte vad mer ni vill ha från mig. Sjukt insnöade och tråkiga människor finns det här. Det efterfrågades vad jag ville med mitt hundägande och jag kan ta det via ett till dig för jag förstår att du vill veta och det är absolut en bra fråga!

Det är ett diskussionsforum, vill man inte ha diskussion är det fel ställe ;-)

Jag förstår din frustration. När jag var yngre ville jag ha en spansk gatuhund, jag hade en romantisk bild av hur jag räddade en ensam stackare som skulle bli min bästa vän och följa minsta steg.
Skrev en tråd om det här för nästan tio år sedan.
Jag fick samma bbemötande som du nu. Jag saknade distans och tyckte mest folk var dumma som ifrågasatte och inte höll med.

Men jag avstod från att göra det och idag är jag väldigt tacksam över det.
Några år senare tog jag och min nuvarande man över en svensk omplacering. Jag har gett honom ett nytt hem och fått världens bästa hund.

Insnöad hur då? Jag har sagt att jag lägger det hela på is, jag har tagit åt mig va fan mer vill du att jag gör? Nej jag tycker inte alla argument här är bra. Gör det mig insnöad. Vidareutveckla gärna det. Jag har aldrig påstått att alla här inne har fel, jag har heller inte dementerat att saker inte är värda att diskutera. Jag har dock svårt för fleras sätt att framföra sina åsikter. Precis som ni uppenbart har svårt för hur jag framför mina. Men fortet mangla på gör det, vad hindrar er. Det räcker ju inte med att få en människa att ändra sig, helst skall man dumförklarad den också och trycka den så långt ner det går. Helst skall man fortsätta älta i all oändlighet men fortsätt ni! Bra jobbat! :up:

Bra att du ändrat dig, tråkigt att du känner dig illa bemött!

Jag tror att en anledning till att flera har reagerat och skrivit lite starka inlägg är för att du inte bemöter svaren du får. Du har bara svarat typ att du kommer tänka på det som vi skriver men det har gett intrycket att du mest avfärdar allt.
Nästa gång du startar en tråd vinner du nog på att faktiskt bemöta folks argument om du tycker annorlunda :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i... 2
Svar
36
· Visningar
8 717
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Tanken har slagit mig om detta är alla drumlars månad. Speciellt med tanke på ytterliggare två trådar (kanske var fler?) som skapats där...
Svar
7
· Visningar
999
Senast: Snerpan
·
F
Gravid - 1år Jag behöver hjälp med att redan ut tankar, känslor och få perspektiv. Skriver denna tråd under annan nick. Något jag egentligen inte... 2
Svar
24
· Visningar
6 729
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka