Adhd och psykoser?

Grazing

Trådstartare
Har haft enligt förra läkaren diagnosen eller misstankar om schizofreni ett bra tag nu, nu har jag bytt läkare. Tar just nu Abilify och resperidon mot röster eller psykos som det står på medicinburken. Och sen tar jag Ritalin för att som den förra läkaren sa skulle hjälpa till att förhöja effekten av voxran. Men nu på burken Ritalin där står det plötsligt mot ADHD. Har aldrig varit i närheten av den diagnosen eller har det någon koppling? Kan det vara så att den nya läkaren inte tror på den förra diagnosen? Är det vanligt att dom ändrar om i diagnoser osv utan att säga något om det? Eller överlag varför meddelar så sällan läkare om vad dom tycker och tror?

Någon annan som har liksom både och?

Sen en annan fråga, har ju haft röster ett bra tag, ganska otäcka påfrestande röster som jag inte kommit ifrån och som ledde tillslut till mitt senaste självmordsförsök. Efter det så började jag med medicinen och nu ett år senare så har dom rösterna faktiskt försvunnit. Dock känner jag mig liksom ingenting. Är ingenting på nåt sätt. Rösterna är borta men också allting annat. Ingen ångest att prata om direkt ens. Känns som om jag är i en bubbla, lite som om jag är under vatten ungefär. Detta har lett till en hel del självskadande då det är det enda sättet för mig att bryta mig ur detta stämningsläge för några minuter iallafall. Då kommer ångesten tillbaka och känslor jag är van att känna. Är det vanliga symptom på sådana här mediciner? Är det vanligt att "sakna" all röra som var i huvudet även om det var otäckt så att säga. Låter dumt o skriva sakna men det känns som om något fattas. Kanske vanesak bara?

Har nästa läkarbesök om drygt 3 månader så det är långt till det och det är svårt att få kontakt med denna läkare, dessutom svårt att få några svar. Kanske kan arbetsterapeuten jag ska till snart svara på en del dock. Någon som tar dessa mediciner som känner igen sig? Eller har liknande tillstånd?

Allmän reflektion.

1. Ritalin är endast godkänt som behandling mot ADHD i Sverige. Det kan vara orsaken till att det står "mot ADHD" på receptet.
Å andra sidan antar jag att det förskrivs "off label" också (det vill säga för annat ändamål än det läkemedlet är godkänt för), även om jag inte har någon egen erfarenhet av Ritalin.

2. Psykos inklusive syn- och hörselhallucinationer förekommer som biverkningar av Ritalin. Kanske det är en bidragande orsak till dina symtom?

Jag tycker att du, trots att det är svårt att få tag i vederbörande, ska försöka boka åtminstone en telefontid med läkaren som behandlar dig; det är sannolikt ingen som kan ge bättre svar på dina frågor!

För att få adhd-diagnos behöver man göra en speciell utredning. Låter som om de lagt till den diagnosen på receptet bara för att kunna ge Ritalin.

Jag har också varit med om att de satt diagnoser utan att säga till mig. T.ex. år 2009 står det på ett ställe i journalen "posttraumatisk stress syndrom" vilket jag upptäckte i våras när jag begärde ut journalkopia.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har letat och letat men hittar inget bra ställe att läsa om det här förutom på FASS, några vetenskapliga artiklar och lite Flashback...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 105
Senast: Myrstegen
·
Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
15 908
Senast: Bri
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 667
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 301
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar