Acneproblem

Username

Trådstartare
Hej!

Jag har och har haft väldigt länge, problem med acne. Det hela har nu gått från att vara vanlig tonårsacne till riktiga "bölder". Kan även se en viss koppling mellan utbrott och mens. Jag har har provat ALLT som finns och rekommenderas hit och dit, och även fått antibiotika (utvärtes) av läkare och visst, det funkar, men bara i max två veckor - tillräckligt för att man ska se förbättringen och skillnaden, innan allt kommer tillbaka igen. Vad gör jag nu? Kontaktar läkare? Hur gör man då? Är det inte väldigt lång väntetid? Eller ska man vända sig privat? Jag har alltid varit för osäker i mig själv för att våga ta tag i det här, men nu räcker det - jag vill kunna gå ut utan en massa smink utan att känna mig som ett monster!

Ni får väldigt gärna dela med er av era erfarenheter!
 
Sv: Acneproblem

Jag har själv alltid haft problem med acne till och från. Testat alla skrubber och krämer etc. När jag för flera år sen kommit ut ur tonåren och det fortfarande itne "gått över" så fick jag antibiotika utskrivet, läkaren var jättebra. Han sa att "Ja jag kan ju berätta att jag inte tycker din acne är så farlig, även om den existerar men det är du själv som bestämmer, vi börjar med antibiotika och ger den inte resultat så skriver jag ut roacuttan/accutan"

Han informerade mig också om biverkningarna, men om du lider av din acne så kontakta din vårdcentral och hoppas du får en bra läkare som tar dig på allvar så att du kan få starkare preparat!

Väntetiden är som för vilket Vårdcentral besök som helst som inte är akut.
 
Sv: Acneproblem

Såg nu att du bara fått antibiotika utvärtes (som kräm antar jag?)
Be om att få Tetralysal, antibiotika som piller.
 
Sv: Acneproblem

Den typen av acne är ofta hormonell. P-piller med stark östrogenpåverkan (Diane t ex) är sjukt effektivt på de flesta.

Sen hudvård. De flesta märken har svindåliga acneprodukter: oftast en uttorkande rengöring (som gör huden hård och därmed mer infektionskänslig), en skrubb (irriterar och river upp, värdelöst), och nån hemsk uttorkande kräm som inte gör nån nytta alls. Urk

Använd kemisk peeling, alltså olika syror som fräter bort smuts och därmed förebygger inflammation. Några exempel:
- alfahydroxidsyra/glykolsyra förkortas AHA (Exuviance har bra AHA-produkter, och acne.org har AHA i billig storförpacking)
- askorbinsyra (ren c-vitamin, kostar 12 kr i mataffären, blanda lite i destillerat vatten från torktumlaren så har du ett serum)
- acetylsalisylsyra (köp Aspirin-tabletter på Apoteket och mosa ihop med lite varmvatten, använd som mask, alla orenheter försvinner)
- kemisk peeling på salong, finns massa olika varianter men med samma grundprincip (att fräta), funkar bra men är dyrt

Rengöring: jag tycker Avène soapless cleanser är oslagbar, finns på Apoteket. Tvättar dock inte ansiktet mer än 1-2 gånger per dag, blir irriterad och uttorkad annars.

Kräm: mer personligt och svårare att rekommendera, beror hur torr man är (man kan ha torr hy och acne!). Men jätteviktigt att återfukta! Särskilt när man använder kemisk peeling. Exuviance och MD formulations är det hudterapeuter brukar rekommendera folk med problemhy (jag gillar Exuviance bäst). Nu använder jag dock Tolerance extreme från Avène, fuktserum från Carita, och Bio oil om jag är fnasig (olja med lite retinol i, som fräter lite).

En annan grej man kan göra är att försöka sänka stress-/inflammationsnivån i kroppen generellt, alltså sänka kortisolnivåerna. Det kan man göra genom att träna mer, vila bättre, äta mer omättat fett (olivolja!!), äta mindre rött kött, dricka mer vin. Både under- och övervikt påverkar kortisolet negativt, psykisk stress och sömnbesvär likaså.

Lycka till :)
 
Sv: Acneproblem

Har du provat Skinoren? Hur länge? Det går att kombinera salvan med Tetralysalen. Man får ge det några månader.

Då du fått bukt med problemet tycker jag du ska byta örngott ofta, tvätta ansiktet lite (allra högst 2 ggr/dag) och smörja med enbart Skinoren morgon och kväll. På med t.ex. dalacindroppar på enstaka bölder som kur.

Och sen det vanliga tjatet om dricka vatten o.s.v.

Att börja köpa dyra produkter och serier tror jag inte mycket på.
 
Sv: Acneproblem

Kolla även över vad du äter. Känslighet för t.ex gluten och mjölkprodukter kan pådriva acne, ar jag märkt av egen erfarenhet.
 
Sv: Acneproblem

Jag har också haft problem med just "bölder" innan mens. Senaste gången så hade jag nästan inga problem, och det jag förändrat är:

- käkar tillskott magnesium och zink
- tvättar inte bort ansiktsfettet på morgonen

Vet inte om det är något av detta som förändrat det hela egentligen, men kan starkt rekommendera att inte tvätta ansiktet, särskilt på morgonen. Jag brukade annars blaska av ansiktet för att vakna, men hyn är så mycket finare nu sen jag slutade med det. Tvätta på kvällen istället, antingen med tips som nämnts ovan, dvs. aspirin eller askorbinsyra, eller med honung. Det som jag tycker återfuktar bäst är kokosolja som smörjs in på kvällen innan läggdags. Det är också antiinflammatoriskt.

Om du använder smink kan det också påverka?
 
Sv: Acneproblem

Be att få komma till en hudläkare, behövs ofta remiss från vårdcentral.

Att tänka på är att akne och oren hy inte riktigt är samma sak. Akne är en inflammation i talgkörtlarna vilket resulterar i igentäppta porer och finnar. Att tvätta tvätta och tvätta kommer i längden inte att ge ngn effekt då själva inflammationen blir kvar.

Jag åt tetralysal i kombination med salvan skinoren i ca 2 månader för ca 2 år sedan. Kuren skulle vara 4 månader men min mage kajkade ur totalt så avbröt kuren på eget initiativ.
Pga flera orsaker påbörjade jag inte en ny kur antibiotika försen nu i december. Har nu knaprat Abboticin Novum i ca 5 veckor ihop med skinoren och ngnannan salva. Planerad behandling 4 månader... Märker tydliga resultat och hoppas på en permanent lösning på aknen annars blir det troligen Roaccutan :cautious:

Så tipset är att ta sig till en hudläkare för att komma igång med ngn form av antibiotikabehandling istället för att försöka med olika rengöringar och huskurer.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag postar detta under anonymt nick då det inte är jag utan sambo som har ont. Min sambo har haft smärtor i ljumskarna (framförallt den...
Svar
14
· Visningar
2 304
Senast: Bufera
·
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
23 763
Senast: Enya
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 208
Senast: Monstermom
·
Träning Hej! Jag vet kanske inte hur jag ska formulera mig för att detta ska låta vettigt. Vi tar det från början. Jag började rida ett...
Svar
13
· Visningar
2 926
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp