Äckliga stygnflugor

Pälsglans och styngflugekam så tar det bara en liten stund att få bort allt. :p rykten är värdelöst för att få bort äggen, med kammen är det bara att ta ett eller 2 tag så lossnar de :D

En liten påminnelse om att äggen kan hamna i hästens mun. Min gammelhäst fick tänderna kollade igår och hade fått tungan angripen av styngflugelarver. Hur äckligt som helst! Hästen är inte avmaskad på ett tag eftersom hon får typ 50 på träckprov, men veterinären sa att det inte hade blivit så om jag hade maskat hästen ändå.

@Madick

När min fick tungan angripen sa de att det varken var farligt eller något man gör något åt. Man kunde eventuellt avmaska sedan men angripen tunga, vad jag förstår, är ju äggen från just benen. Inte något man kan avmaska mot innan.
Jag taggade Madick som kanske kan svara lite bättre på hur det ligger till egentligen.

@Madick

När min fick tungan angripen sa de att det varken var farligt eller något man gör något åt. Man kunde eventuellt avmaska sedan men angripen tunga, vad jag förstår, är ju äggen från just benen. Inte något man kan avmaska mot innan.
Jag taggade Madick som kanske kan svara lite bättre på hur det ligger till egentligen.

Jag fick rådet att maska min nu. Unghästen som är maskad två gånger i år, efter träckprov och uppföljning av maskningen, var inte angripen.
Erkänner att jag själv inte är så kunnig på detta med avmaskning utan lyssnar på de som är det.

Jag avmaskade min i början på förra hösten eftersom hon hade precis lika mycket ägg på sig då som i år. Jag är ju bara i stallet en gång om dagen så hon hinner få i sig en hel del ägg innan jag hinner få bort dom.
Kommer kontakta veterinär i år igen för att få utskrivet maskmedel.

Vad jag har hört är det varken farligt för människa eller häst så länge man avmaskar men jag brukar ta bort äggen på kroppen med ögonbrynskniv billigt att köpa går snabbt och smidigt, de i manen tar jag bort med luskam. lycka till!

Det är ju just därför som man ska skrapa bort ägg varje dag, för att slippa den "onödiga" avmaskningen.

@Madick

Jo, det kan visst vara otroligt obehagligt och bli inflammerat i hästens mun. Inte alltid och jo avmaskning funkar (ivermektin-preparat tar även munstadier). Viktigast är dock att skrapa bort äggen från benen varje dag.

Jag avmaskade min i början på förra hösten eftersom hon hade precis lika mycket ägg på sig då som i år. Jag är ju bara i stallet en gång om dagen så hon hinner få i sig en hel del ägg innan jag hinner få bort dom.
Kommer kontakta veterinär i år igen för att få utskrivet maskmedel.
Det tar 24-48h innan larverna börjar röra sig så hästen får i sig dem, skrapar du en gång per dag räcker det utmärkt.

Jo, det kan visst vara otroligt obehagligt och bli inflammerat i hästens mun. Inte alltid och jo avmaskning funkar (ivermektin-preparat tar även munstadier). Viktigast är dock att skrapa bort äggen från benen varje dag.

Jäkla veterinärer som inte vill skriva ut när de onekligen har ont då. Bör man sedan avmaska på hösten även om maskkontrollen ger noll eller tar den ens upp styngflugan?
De tyckte inte att jag behövde avmaska på hösten för denna munattack heller nämligen.

Jag lyckades döda en styngflugjävel häromdagen och det kändes bra. :devil: :laugh:
Jag har också dödat två, så äckliga och sjukt enerverande. Båda gångerna har de vart och surrat runt hästen fötter när jag borstar, när jag började schasa bort den, så tyckte den att mina ridbyxor verkade vara ett lämpligt ställe för ägg, nähä du där begick du allt ett stort misstag, och så var det en styngfluga mindre. :angel:

Jäkla veterinärer som inte vill skriva ut när de onekligen har ont då. Bör man sedan avmaska på hösten även om maskkontrollen ger noll eller tar den ens upp styngflugan?
De tyckte inte att jag behövde avmaska på hösten för denna munattack heller nämligen.

Styngfluga syns inte på träckprov, äggen sitter ju på benen...

Jag tycker att det är mycket mer ägg på hästarna än vad det brukar vara. Har använt trimkniv, morakniv, ryktsten för att få bort dem men det är svårt och tidskrävande :P

Jag tycker att det är mycket mer ägg på hästarna än vad det brukar vara. Har använt trimkniv, morakniv, ryktsten för att få bort dem men det är svårt och tidskrävande :P
Vi har också mycket mer än vad vi brukar ha. Äckligt! Provade med luskam igår, det gick hyffsat. Varvade med ryktsten.

Så mycket ägg har inte vi (peppar, peppar) men de stackars flugorna verkar vara desperata för det finns lika mycket ägg på hästens revben som på benen. Sen en annan sak jag reagerat på, hästen har ett vitt och ett brunt ben och det är alltid mycket mer flugor på det bruna benet än på det vita. Nån annan som gjort samma observation?

Har en skäck med vita ben, inga ägg. Övriga bruna hästar på betet är fulla med ägg!

Pratade med min hovslagare i fredags och hon sa samma sak, att hon har haft mer ägg än någonsin. Undrar vad det beror på?

Och jag har aldrig sett så få ägg som i år.
Nog för att jag visste att de är väldigt lokala men vi hade en häst i fjol som så gott som var helt täckt med ägg så det borde ha fötts ganska många här denna sommaren.

Pratade med min hovslagare i fredags och hon sa samma sak, att hon har haft mer ägg än någonsin. Undrar vad det beror på?
För att det har varit två extremsomrar där många flugor överlevde och la extremt mycket ägg som kläcktes snabbare än normalt, således där det finns hästar som smittats sent/inte avmaskats vid rätt tidpunkt/inte fått skrapat ofta så blir det mer. Det är fortfarande en väldigt lokal fluga, stora delar av landet har ingenting.

För att det har varit två extremsomrar där många flugor överlevde och la extremt mycket ägg som kläcktes snabbare än normalt, således där det finns hästar som smittats sent/inte avmaskats vid rätt tidpunkt/inte fått skrapat ofta så blir det mer. Det är fortfarande en väldigt lokal fluga, stora delar av landet har ingenting.
Min sambo och jag pratade imorse om vad orsaken kan vara. Han hävdade att det måste vara vädret och jag trodde att det berodde på att vi hade tre främmande hästar här förra året (vi själva är noga med att skrapa ägg). Kan jag säga att vi båda hade rätt då? :p

Min sambo och jag pratade imorse om vad orsaken kan vara. Han hävdade att det måste vara vädret och jag trodde att det berodde på att vi hade tre främmande hästar här förra året (vi själva är noga med att skrapa ägg). Kan jag säga att vi båda hade rätt då? :p
Förra året på våren/tidig sommar så kan de främmande hästarna haft med sig.

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267
Äldre Jag är en kvinna med båda fötterna på jorden. Ibland. Att åka till ett annat land(skap) för att besöka människor jag aldrig träffat...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
13 257
Senast: Enya
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 363
Senast: Mirre
·
Foder & Strö För 2 veckor sedan så fick min häst diagnosen "inflammation i hovarna" av våran distriktsveterinär. Hästen hade betett sig konstigt i ca...
Svar
6
· Visningar
2 687
Senast: sajelka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama