Äckliga stygnflugor

När ska man avmaska när man har haft ägg på hästen @Madick ? Nu eller vänta? Min hade nya ägg idag, känns väldigt sent på säsongen.
Nej det är inte sent alls ? Vänta och skrapa vidare . Du lär inte få avmaskning mot styngfluga utskrivet öht såvida du inte kan argumentera massinvasion eftersom de kan skrapas bort till största del och invärtes egentligen inte orsakar ngn skada alls på hästen .

Jag och övriga i stallet har jättelite i år . De få vi har verkar dessutom väldigt veka ;) skrapas bort med nageln typ . Vissa andra år har de suttit som berget ibland .

Nej det är inte sent alls ? Vänta och skrapa vidare . Du lär inte få avmaskning mot styngfluga utskrivet öht såvida du inte kan argumentera massinvasion eftersom de kan skrapas bort till största del och invärtes egentligen inte orsakar ngn skada alls på hästen .

Jag och övriga i stallet har jättelite i år . De få vi har verkar dessutom väldigt veka ;) skrapas bort med nageln typ . Vissa andra år har de suttit som berget ibland .

Har flyttat till nytt ställe och äggen sitter som berget och lite här o var över hela kroppen, har aldrig upplevt att de sitter så hårt tidigare.
Har sett båda mina stå o klia sig o sedan hittat ägg på de ställena, lätt o missa när de sitter överallt. Kommer insistera på avmaskning.

Det finns mig veterligen inget medel i handeln som är effektivt mot några insekters ägg. Det enda är att mekaniskt avlägsna dem.
Upplever själv att pälsglans gör det liiiite enklare, men så använder jag en bot knife som redan gör jobbet superenkelt. Däremot vet jag inte hur jag ska få bort äggen från hästarnas eksemtäcken.. Trodde de skulle lossna i tvätten (60 grader+förtvätt) men icke. Förhoppningsvis är de döda ändå och bara ett estetiskt problem på mina i övrigt så vackert lagade eksemtäcken (:angel:)

Styngflugans livcykel kan vara bra att känna till:
http://varmlandshastsjukhus.se/styngflugan/

Pälsglans och styngflugekam så tar det bara en liten stund att få bort allt. :p rykten är värdelöst för att få bort äggen, med kammen är det bara att ta ett eller 2 tag så lossnar de :D
rättelse är att redskapet jag använder är en bot kniv. (googlar man på svenska så hittar man inget, men googlar man på "bot knife horse" så hittar man ;) glömmer alltid bort vad den heter och har bara sett den i butik ett par gånger. väldigt konstigt då den är super effektiv mot äggen :D)

rättelse är att redskapet jag använder är en bot kniv. (googlar man på svenska så hittar man inget, men googlar man på "bot knife horse" så hittar man ;) glömmer alltid bort vad den heter och har bara sett den i butik ett par gånger. väldigt konstigt då den är super effektiv mot äggen :D)

Tycker du det? Jag har en men den är sämre än saxen, tycker mest att pälsen blir ful av den.

Tycker du det? Jag har en men den är sämre än saxen, tycker mest att pälsen blir ful av den.
Har aldrig upplevt att min skär av pälsen :/.
Eller jo, ngn gång när den var helt ny och mycket vassare skar den av päls. men det var bara t ex på hovskägget där det var mycket mer ägg.

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267
Äldre Jag är en kvinna med båda fötterna på jorden. Ibland. Att åka till ett annat land(skap) för att besöka människor jag aldrig träffat...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
13 257
Senast: Enya
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 363
Senast: Mirre
·
Foder & Strö För 2 veckor sedan så fick min häst diagnosen "inflammation i hovarna" av våran distriktsveterinär. Hästen hade betett sig konstigt i ca...
Svar
6
· Visningar
2 687
Senast: sajelka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama