Äcklig sak på låret

Attaquer

Trådstartare
I ett par veckors tid har min häst haft denna... tja vad ska jag säga, sak? På ena låret. Den ser otäck ut, men hästen min verkar helt ostörd av detta, ömmar inte och reagerar inte alls när jag tar på den. Trots det är jag lite orolig över den. Den är lite hård på vissa ställen och den rosa/röda delen sticker ut lite. Hela saken är som en slags bula.

Har ni någon aning om vad detta är? När tycker ni jag ska be en veterinär kolla på den?
1z2106t.jpg

Det kan du nog ha rätt i! Om det vore din häst, vad skulle du göra då? Veterinär? Såret är ju gammalt, hon hade det redan när hon kom till mig för någon månad sen.

Eftersom att det inte läker och där är en bula så kan det vara så att något fortfarande är kvar i såret, var om det läkt utifrån och kanske en kvist. Är där värme i bulan?

Sticksår. Kan mycket väl vara något kvar i såret. Jag hade blött upp sårskorpan och försökt få bort den för att se att det inte sitter något i såren. Därefter vårdat det som ett vanligt sticksår och sett till att det läkt inifrån.

Det här såret har läkt utifrån misstänker jag, och då behöver man ta upp det.

I ett par veckors tid har min häst haft denna... tja vad ska jag säga, sak? På ena låret. Den ser otäck ut, men hästen min verkar helt ostörd av detta, ömmar inte och reagerar inte alls när jag tar på den. Trots det är jag lite orolig över den. Den är lite hård på vissa ställen och den rosa/röda delen sticker ut lite. Hela saken är som en slags bula.

Har ni någon aning om vad detta är? När tycker ni jag ska be en veterinär kolla på den?
1z2106t.jpg

Det är inte en ink som gått sönder då?

Kanske, vad ska isf göras? Det blir nog att ta ur vet iaf för att få veta vad det är och göra vad som behöver göras.

Det låter klokt att låta en veterinär titta på det. Inkar behandlas på lite olika sätt beroende på var de sitter och hur de "mår", så att säga. Behöver ju inte vara en sådan heller - tycker bara att det påminner om en sådan på bilden. Lycka till!

Jag hade åkt till klinik och kollat upp det. Är det sticksår och ngt är kvar i så hade jag inte velat pilla i det själv. Och är det en ink så hade jag heller inte velat sköta det själv utan att veta vad man ska göra.

Jag är en av de första att förorda veterinär och klinik, men i det här fallet tycker jag det är otroligt onödigt att söka veterinär, det är ju inte ens ett problem. Hästen ömmar inte, det är inte infekterat.

Behandla det som ett sticksår och se om det (av med skorpan och kontrollera). Låt läka.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
864
Senast: Fiorano
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 906
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 778
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama