Achatina Fulica, Achatina Iredalei (Snäckor)

R

rattalskare

Ja nu till frågorna! :D

Jag har sett flera eller ja en perzon iallafall :D (känn dig träffad om du vill)

Som har snäckor som sällskap så jag undrar hur ska de bo? vad äter de? hur får man tag på dem? ljus? värme? skötsel...?

:p Tacksam för snabba svar :p

Rattalskare

Sv: Achatina Fulica, Achatina Iredalei (Snäckor)

Mina bor i ett terrarium med fuktig torv på botten. De äter grönsaker, tex morot, gurka, banan, avocado, maskrosblad, kokt potatis mm. En vanlig lampa räcker både som varme och ljus. Mat varannan dag, ta bort det gamla och lägg in ny fräch mat. Torven byter jag en gång i veckan ungefär, sen så håller jag koll så att det inte blir för torrt i terrariet. Mina köpte jag på en mässa, är en i malmö i helgen om du bor i närheten. Annars finns det folk på zoonen som säljer. Lycka till!!

Jag har iaf ett 63 liters akvarium med nätlock och skrivbordslampa för ljus och värme. Har vanlig blomjord i botten. Sen kan man ju inreda om man vill, själv har jag för tillfället bara en rot.
De äter grönsaker och ska ha fri tillgång till sepiaskal för kalket.
De ska såklart matas, det ska vara fuktigt (själv får jag duscha av akvariet 1 ggn/dag, annars blir det för torrt och de börjar hibernera).
Rent gör jag lite då och då, plockar bara bort det skitiga helt enkelt och byter ut jorden ibland.

Finns en del folk på Zoonen.com som säljer, det beror på vilken sort du vill ha?
Här finns en hög olika arter: http://achatina.ru/index-En.htm (Kolla galleriet) och här finns info om några olika: http://www.geocities.com/sarkymite/snails/index.html
Svenskt skötselråd: http://2468.kod.nu/fulica/skotsel.html
Själv har jag Achatina Fulica (bild) och Achatina Iredalei (bild) och är för tillfället på jakt efter Achatina achatina :) ( 2 fulicor (stora) och 1 iredalei (lilla) )
Men kom ihåg, de får MÅNGA ägg. Själv kommer jag köra in de flesta av äggen här i frysen. Iredalei däremot föder levande ungar, så där går det inte. Är därför jag bara har en iredalei. Blanda inte olika arter med liknande förökningssätt, då kan det resultera i hybrider. Iredalei kan has med andra arter eftersom de föder levande och det gör ingen annan.
Tänk över det noga, de lever länge (oftast upp till 5 år men kan bli upp till 10 år) och ska inte under några omständigheter släppas ut! I USA är de totalförbjudna för att folk har släppt ut de, de har förökat sig och har inga naturliga fiender där och äter stora mängder mat - mao skadedjur...

gul_zebra skrev:
Jag har iaf ett 63 liters akvarium med nätlock och skrivbordslampa för ljus och värme. Har vanlig blomjord i botten. Sen kan man ju inreda om man vill, själv har jag för tillfället bara en rot.
De äter grönsaker och ska ha fri tillgång till sepiaskal för kalket.
De ska såklart matas, det ska vara fuktigt (själv får jag duscha av akvariet 1 ggn/dag, annars blir det för torrt och de börjar hibernera).
Rent gör jag lite då och då, plockar bara bort det skitiga helt enkelt och byter ut jorden ibland.

Finns en del folk på Zoonen.com som säljer, det beror på vilken sort du vill ha?
Här finns en hög olika arter: http://achatina.ru/index-En.htm (Kolla galleriet) och här finns info om några olika: http://www.geocities.com/sarkymite/snails/index.html
Svenskt skötselråd: http://2468.kod.nu/fulica/skotsel.html
Själv har jag Achatina Fulica (bild) och Achatina Iredalei (bild) och är för tillfället på jakt efter Achatina achatina :) ( 2 fulicor (stora) och 1 iredalei (lilla) )
Men kom ihåg, de får MÅNGA ägg. Själv kommer jag köra in de flesta av äggen här i frysen. Iredalei däremot föder levande ungar, så där går det inte. Är därför jag bara har en iredalei. Blanda inte olika arter med liknande förökningssätt, då kan det resultera i hybrider. Iredalei kan has med andra arter eftersom de föder levande och det gör ingen annan.
Tänk över det noga, de lever länge (oftast upp till 5 år men kan bli upp till 10 år) och ska inte under några omständigheter släppas ut! I USA är de totalförbjudna för att folk har släppt ut de, de har förökat sig och har inga naturliga fiender där och äter stora mängder mat - mao skadedjur...

Okej men varför har du äggen i frysen?

För att det inte ska bli så mycket ungar. Nu är ju inte mina könsmogna än men kommer göra det sen, fast inte med alla då. Ska odla lite smått och sälja nämnligen :)
Men det är ca 75 ägg för varje snäcka (lite olika beroende på art men det brukar vara det för fulicor iaf), och så är de ju tvåkönade så båda lägger ägg, vilket sker var 3:e vecka ungefär. Så där har vi 150 ägg på 3 veckor. Lägg sedan till att de kan lagra sperma och lägga ägg flera gånger efter en parning... Det blir en hel del! :crazy: Så jag tänker förena nöje med gott och se om råttorna vill äta äggen sen :P

gul_zebra skrev:
Så jag tänker förena nöje med gott och se om råttorna vill äta äggen sen :P

Hehhe den som dör skall ätas :devil:

Har du tänkt skaffa snäckor förresten? Vilken/vilka arter är du intresserad av isf?

Vet inte om eller var man kan köpa, men finns gör de. Och jag letar som en tok för tillfället, för får man ha såna så bara MÅSTE jag ha! fast det är många arter jag måste ha iofs... :angel:

gul_zebra skrev:
Har du tänkt skaffa snäckor förresten? Vilken/vilka arter är du intresserad av isf?

Ja jag har tänkt skaffa snäckor men funderar över om man verkligen måste ha ljus åt dem..

gul_zebra skrev:
Vet inte om eller var man kan köpa, men finns gör de. Och jag letar som en tok för tillfället, för får man ha såna så bara MÅSTE jag ha! fast det är många arter jag måste ha iofs... :angel:

:devil: Oooppsss :devil:

Det verkar vara ETT par arter du vill ha: :D

Klart de ska ha ljus om dagarna, men då duger ju en vanlig lampa, typ skrivbordslampa eller vad som helst.
Varför skulle det vara något problem? :confused:

Om det ändå vore så väl...
Vill ha minst 50 arter hittills gissar jag :o :D

gul_zebra skrev:
Klart de ska ha ljus om dagarna, men då duger ju en vanlig lampa, typ skrivbordslampa eller vad som helst.
Varför skulle det vara något problem? :confused:

Har två akvarium igång men skulle inte ett Ljust rum duga?

Njae, det beror ju lite på. Belysningen bör ju dels komma ovanifrån, det är mest naturligt. Sen gäller det ju att du inte har akvariet eller vad det är med helt täckt och färgad ovansida så ljuset inte kan komma in där också.
Om inte annat så är det ju mörkt väldigt länge nu på vintrarna också...

Ja det förstås..... men det värsta är ju elräkningen och jag betalar ju inte den precis...

Precis...
Liksom, ljust rum blir nog mycket mer el än en liten glödlampa. Tror jag iaf, jag betalar inte heller elräkningen så jag har noll koll :P

Okej men annars får man väl lov att vänta på att "mitt" akvarium blir tomt på fisk :mad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 293
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 490
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka