Accepterar inte bettet och förhållningarna!

Aviatrice93

Trådstartare
Jag har vart inne här förut om hjälp, utan någon vidare respons, så jag försöker igen och hoppas få lite hjälp av er duktiga "bukefalosar" ;)

Mamma äger en 18-årig ridtravar-sto med MYCKET egen vilja och ett väldigt humör. Hon är av den grövre modellen, ca 168 cm och 575 kg.

Jag och mamma delar på henne och hon rider mest ut och jag brukar ta hoppning/dressyr-biten. De "problem" som vi har uppstår vid uteritter. Det beror dock på dagsformen mycket, och vissa dagar går det galant. Det som händer är att hon inte tar förhållningarna och istället drar hon fram huvudet och tar bettet, och det händer ofta när hon ligger efter om man rider i grupp, hon trivs mycket bättre att ligga först, då lyssnar hon oftast och tar reson. En annan sak som jag väldigt mycket jobbar med är att få henne lätt i mun och framdel, då hon väldigt gärna lägger sig i handen ignorerar både hand, skänkel och sits. Funkar bra om man ställer och böjer henne hela tiden samt gör halvhalter så hon är uppmärksam på ryttaren, men när man har henne helt rak så lägger hon sig i handen och blir jättetung, beror de på att hon inte orkar bära sig och ta i lika med båda bakbenen? :confused:

Så jag hoppas ni har lite tips till oss! Tack på förhand!:laugh:

Sv: Accepterar inte bettet och förhållningarna!

travhästar är till viss del lärda att ta stöd på bettet och pusha framåt, dvs när de kör så tar de mer i tömmen för att få hästen att springa fortare.

gå tillbakak och om skola hästen och bettet, lär den vad bettet betyder, först från amrken och sedan i ridning alt byt till bettlöst och testa.

dra aldrig i tyglarna för att bromsa, bromsa med kroppen istället, dragkampen med hästen kan ni aldrig vinna. :)

måste ni ta i tyglarna så korta tygeltag, bli aldrig dragande.

Men ofta när man rider på bana så lyssnar hon väldigt bra, tar halvhalterna och jobbar med rygg och bakben, det är just när man rider ut. Så vi får träna på där helt enkelt :) tack för tipsen! :laugh:

Men ofta när man rider på bana så lyssnar hon väldigt bra, tar halvhalterna och jobbar med rygg och bakben, det är just när man rider ut. Så vi får träna på där helt enkelt :) tack för tipsen! :laugh:

Då är det ju bara att rida lika ute som på banan, så att hästen känner igen sig.

Och rid aldrig fortare än att hästen fortfarande lyssnar och ryttaren har mjuk kontroll. Funkar det inte att trava långa sträckor utan att hon lägger sig på -gör det inte!

Jag har samma problem med min häst, som alltid vill vara först. Men hon blir också sån om vi galopperar på hemvägen, så då är min strategi sånhär:

Rid ut själv
På hemvägen, galoppera och sakta av till skritt, genom att 1. förhålla med sätet, 2. tygeltag 3. ordentliga tygeltag och backa (ingen straffbackning, utan backa sakligt så att hästen förstår att sätesförhållning verkligen betyder sakta ner.

Rid fram och tillbaka på samma sträcka med samma övning, tills hästen vet att sakta ner redan vid nr 1. Då mycket beröm, och sluta öva (viktigt det här. Fortsätt inte att öva, utan lägg av direkt när hon gör rätt. Stå stilla några minuter och låt henne få vila, klappa, skritta hem.)

Min häst har aldrig problem med sätesförhållningar på bana, det är bara när vi rider ut som hon stänger av den grejen och man därför måste få henne att lyssna på det igen.

Jag vet att många är emot hjälptyglar, men jag tycker att en rätt inspänd martingal kan hjälpa i det här läget. Dvs att när hästen går som hon ska så märks det inte, men lägger hon sig på bettet så hjälper martingalen dig att lossa hennes tag om bettet.

Jag förstår inte hur en martingal skulle kunna hjälpa henne med problemet att hästen lägger sig på bettet? Vad jag förstod det så slog ju inte hästen upp med huvudet. Fast du kanske menar någon form av fast martingal?

Nu tror ju jag inte att en sådan hjälptygel hjälper men jag hade ridit så som du gör på banan och gjort mycket halvhalter och övergångar för att få hästen att lyssna på dig och inte ge den en chans att lägga sig på bettet och bli lång och stark.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 137
Senast: Hedinn
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 246
Senast: Zewz
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 491
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 510
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross