Abortvirus!!

N

Nattsudd

Hur vanligt är igentligen abortvirus?? Är det många av er här som vaccinerar era ston emot det? (jag vet att vaccinet inte är 100%, men ändå)
En liten fråga till....vilket avmaskningsmedel använder ni nu på höstkanten?

Tack

Sv: Abortvirus!!

Nej, vi vaccinerar inte. Däremot är vi ytterst petiga från och med augusti vilka hästar som kommer hit.
De dräktiga stona som går på lösdrift blandas INTE med hästar utifrån.
Så fölstona är i princip isolerade från och med nu fram tills de fölar.

Vi vaccinerar alla.
Och vi isolerar alla ston som kommer utifrån.
Sedan blandar vi aldrig andra sorts hästar..
Så vi har numer inga konvalecenter/ridhästar/tävlingshästar..
Det är ju den sistnämnda gruppen som oftast står för smittspridning.

Vi tar inte in främmande ston från oktober månad.

AM

Jag önskar jag kunde isolera mitt sto, men tyvärr går det inte just nu....
Däremot tävlar inga hästar i stallet just nu och kommer inte att göra förrän till våren. Jag har tänkt att vaccinera henne nu i 5:e månaden första gången.

Jag har under sommaren avmaskat var 4:e vecka med Fyranthel eller hur det nu stavas, men vilket preparat skall jag använda nu i slutat av oktober??

Tacksam för alla svar... ;)

Jag vaccinerar mina hästar, föl som vuxna, med Equiffa Vet. Det är ett kombivaccin mot abortvirus och influensa. Man grundvaccinerar som vanligt, sen en spruta per år. Smidigt! Det är dessutom mer effektivt än det gamla abortvirusvaccinet som man ger i 5, 7 o 9 mån plus att det har färre biverkningar.

I slutet av oktober/början på november avmaskar jag med ivermectinpreparat, mot styngflugorna.

Ja den här gången gick det bra. :)
Nu blir det inget mer föl på flera år, hur jag gör nästa gång återstår att se då...

Skyddet är ju inte 100 procentigt och efter att ha hört flera hästar som reagerat på skyddet så valde jag att avstå.

Visst det kanske var en chansning, men jag valde att ta den...

Vaccinerat med Equiffa, praktiskt och enklare än den andra varianten med flera sprutor under dräktigheten.

Avmaskning beror av behov. Har du inte haft problem med styngflugor (gula ägg på frambenen nu på hösten) är det inte tvunget att använda ivermectin utan är mest en smaksak (jag försöker intervalla varannat år). Det sägs för övrigt att vuxna hästar ska tåla lite styngflugor, men så kall är inte jag. Skulle aldrig våga chansa om jag väl sett äggen.

Jag har inte heller vaccinerat mot abortvirus. Inga nya hästar kommer in på vår gård höst/vinter - jag vet att det inte är någon garanti.

Jag har vaccinerat mitt halvblod när hon varit dräktig och en och annan av de andra ponnyerna också men det beror ju på lite eller så shettisarna har jag faktiskt inte vaccinerat mot det någongång och då har jag ändå jobbat i ett stall där vi hade Abort virus på hästarna på ridskolan men det gällde som sagt att bara vara noga med sin hygigen och tvätt av kläder mm mm

Aha! Kul med fler som använder Equiffa! Det verkar tyvärr som inte allt för många känner till det här eminenta vaccinet. Då kanske fler hade vaccinerat mot abortvirus, eftersom det är komb abort + influensa?

Många verkar ju inte vaccinera shettisar mot nåt öht...

Francess skrev:
Många verkar ju inte vaccinera shettisar mot nåt öht...

Fast alla mina är faktiskt vaccinerade mot stelkramp och hästinfluensan det är bara abort virus som de inte är vaccinerade mot :angel:

Då är du kanske lite ovanlig? Men det är ju trevligt i så fall!

Vaccinerar mina bara mot tetanus och influensa. Har väl haft tur då jag haft föl nu i flera år på raken utan att få abortvirus. Iof så rör sig hästarna på ön inte på sig så ofta. Mina åker inte ut och tävlar efter sista utställningen som i år inträffar den 23 okt.
De flesta shettisar runt omkring mig är vaccinerade mot T och A2 däremot så vet jag många uppfödare som bara vaccinerar mot T.

Senast ändrad:

Mina är vaccinerade mot A2 och tetanus. Förut även mot Botulism när de åt hösilage men det stämmer tyvärr att många shettisägare bara stelkrampsvaccinerar.

*S* alltid kul att vara ovanlig ;-) , men det är faktiskt vanligt med stelkrampsvaccin ju och sen är det ju så att de shettisar som tävlar på travet behöver ju inte vara vaccinerade mot A2 , fast sen tror jag nog att det blir vanligare att man gör det på shettisar som tävlar på ett eller annat vis

Jo men så är ju du en seriös uppfödare också. Jag tänkte mer på de "vanliga" shettisägarna...och vissa andra för den delen...alla som föder upp vaccinerar inte ens mot stelkramp! Jo, de som är ev försäkrade eftersom det krävs.

Det tror jag också. Seriösa uppfödare och de som tävlar med sina pluttar vaccinerar nog lite bättre. Men "vanliga" shettisar som bara går och skrotar och som knappt får hö ens "för att de är så tjocka" dvs bukiga och inte heller protein "för de får fång" blir nog knappast vaccinerade. Suck.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 979
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 472
Senast: ildiko
·
Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
723
Senast: Tuvstarr
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård